Bu
araştırmanın amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin demokratik değerlerin
temelini oluşturduğu öngörülen eşitlik, adalet ve özgürlük değerlerine yönelik
algılarını yorumlamacı bir bakış açısıyla derinlemesine incelemektir. Nitel
araştırma yöntemi temelinde fenomenoloji modeline göre desenlenen araştırmanın katılımcılarını
2014-2015 öğretim yılında Manisa ili Yunusemre ilçesindeki bir devlet
ortaokulundan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilmiş on (6
erkek, 4 kız) öğrenci oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla
elde edilen verilere fenomenolojik analiz yapılmıştır. Araştırma bulgularına
göre öğrenciler eşitlik değerini toplumsal, eğitim, siyasi ve hukuksal açıdan
açıklayarak adalet ile eşitliğin farkını kavramışlardır. Adaletin toplumsal
yaşam açısından önemine değinerek günlük yaşamlarında adil davranmaya özen
gösterdiklerini belirtmişlerdir. Özgürlük değerini her istediğini yapabilme, temel
insan haklarına sahip olma ve kişisel sınırlamaların kaldırılması kategorileri
altında açıklamışlardır. Araştırma sonuçları öğrencilerin eşitlik, adalet ve
özgürlük değerlerine yönelik algılamalarının mekân, durum ve kişisel bağlama
göre farklılaştığını göstermiştir.
This study aims to be an in-depth investigation,
from an interpretative perspective, of eighth-year secondary school pupils’
perceptions of equality, justice, and freedom – values that are considered
fundamental to all democratic values. The study is designed according to the
phenomenology model as a qualitative research method, and the participants were
10 pupils (six male and four female), selected by convenience sampling from a
public secondary school in the town of Yunusemre, Manisa, in the 2014-2015
school year. A phenomenological analysis was applied to the data obtained from
semi-structured interviews. The study findings suggest that the pupils grasped
the difference between justice and equality by explaining the value of equality
from social, educational, political, and legal standpoints. They stressed the
importance of justice for social life, and said that they made an effort to be
fair in their daily lives. They explained the value of freedom in the
categories of the liberty to do anything, the possession of basic human rights,
and the lifting of personal restrictions. The study concludes that the pupils’
perceptions of the values of equality, justice, and freedom vary according to
the place, situation, and personal context.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education