Bu
çalışmada alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinden biri olan öğrenci
performans görevlerinin değerlendirilmesi uygulamasında karşılaşılan bazı
ölçme ve değerlendirme problemleri çözümlenmeye çalışılmıştır. Çalışmadaki
problemlerden ilki öğrenci performans görevlerinin değerlendirilmesinde temel
alınan kriterlerin belirlenmesidir. Çalışmada incelenen ikinci konu
kriterlerin performans görevlerini değerlendirmedeki ağırlıklarının
hesaplanmasıdır. Çalışmanın bir diğer amacı ise öğrenci performans görevinin
bütünsel olarak ölçülmesi ve değerlendirilmesidir. Çalışmanın uygulaması 9.
sınıf kimya dersi içeriğinde verilen elementler konusunu kapsamaktadır.
Çalışmada öğrenci performans görevlerinin değerlendirilmesine yönelik
uygulamada çok ölçütlü karar verme tekniklerinden yararlanılmıştır. TOPSIS
tekniği öğrenci performans görevlerinin değerlendirilmesinde temel olan
kriterlerin seçiminde kullanılmıştır. AHP tekniği ile de öğrenme alanları ve
öğrenci performans görevlerinin değerlendirilmesinde temel alınmış olan
kriterlerin ağırlıkları belirlenmiştir. Çalışmada performans kriterlerinin
seçiminde dikkate alınan öğrenme alanlarının göreli ağırlıkları sırasıyla
bilişsel, duyuşsal ve devinişsel şeklinde bulunmuştur. Performans kriter
gruplarının ağırlıkları sırasıyla elementin özellikleri, içerik, hazırlık
süreci ve sunu yapma olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre 9.
sınıf kimya dersi içeriğinde elementler konusundaki öğrenci performans
görevinin değerlendirilmesi önerilen yaklaşımla yapılabilmiştir.
|
In this study some measurement and assessments problems in the
application of the student performance task that is one of the alternative
techniques of measurement and assessment were solved. The first of problems
was to determine criteria that were based on the assessment of the student
performance task. The second issue that was analyzed in this study was to
calculate the weights of criteria for assessment in the student performance
task. Another issue of the study was to measure and assess as a holistic of
the student performance task. Application of the study includes the elements
topic that is the 9th grade chemistry course. In this study multiple criteria
decision-making techniques that are TOPSIS and AHP were utilized in the
application on the measurement and assessment of the student performance
task. TOPSIS technique was used in the selection of criteria that are
essential for measurement and assessment of the student performance task.
Weights of the domains of learning that are cognitive, affective, and
psychomotor were calculated by the AHP technique. Besides weights of the
criteria that are based on the student performance task were determined by
the AHP technique. According to the results of the study weights of the
domains of learning that were calculated are as follows cognitive, affective,
and psychomotor, respectively. Weights of group of the performance criteria
were found as follows elements properties, preparation process, content, and
presentation, respectively. According to the results of the study, the
student performance task that based on the elements topic of the 9th grade
chemistry course was performed by the proposed approach in this study.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education