Bilişim teknolojilerindeki
gelişmeler, bireyleri ve toplumsal yaşamı derinden etkilemektedir. Gelişen
teknolojiler ve bu teknolojilerin barındırdığı özellikler toplumu, etkileşim
tercihi, bilgiye erişim, insani değerleri vb. birçok yönden etkilemektedir. Bu
etki olumlu ve olumsuz yönde olabilmektedir. Öte yandan bilişim teknolojileri
karşısında bireyler aktif roldedir. Günümüzde bu vazgeçilmez teknolojilerin
özellikle çocuklar üzerindeki etkileri ise üzerinde durulması gereken bir
konudur. Teknolojiyle iç içe yaşayan ve dolayısıyla teknolojinin etkilerine
doğrudan maruz kalan çocukların teknoloji kullanımının değerler üzerindeki
etkisi, insani ilişkilerine bu yoğun kullanımın nasıl yansıdığını araştırmak
amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Araştırma, bilgisayar, tablet, akıllı telefon
ve İnternet gibi yaygın kullanıma sahip olan bilişim teknolojileri kullanımına
dayalı olarak yapılmıştır. Nitel yöntemle desenlenen bu araştırmada
araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır.
Görüşme formu hazırlanırken nihai formu oluşturmak için ilgili alan uzmanından
görüş alınmıştır. Bu çalışmada 11 ebeveyn ile görüşme yapılmıştır.
Katılımcılardan nitel yolla toplanan veriler içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonuçları ebeveynlerin çoğunluğunun çocuklarının
değerlerin kazanımı konusunda teknolojinin olumsuz etkisi olduğunu
düşünmektedir. Ebeveynler teknolojinin çocuklarda en çok paylaşım değerini
yozlaştırdığını belirtmiştir. Ayrıca ebeveynlere göre değerlerin korunması ve
sürdürülmesi için teknolojinin sunduğu içeriklerin değerleri içermesi
gerekmektedir.
Developments in information
technology are affecting individuals and social life deeply. Technologic
improvements and various features brought by such improvements effect the
society in a number of ways like choice of interaction, access to information,
humanitarian values, etc. These effects may be positive or negative. Besides,
individuals are active in the face of information technology. Today, the
effects of these indispensable technologies especially on children are a matter
to be emphasized. This study was conducted to investigate the effects of
children’s technology use on values and how this intensive use is reflected in
human relations by the children, who are living together with the technology
and therefore directly exposed to the effects of technology. The research has
been based on the use of common information technologies such as computers,
tablets, smartphones and the Internet. Semi-structured interview form was
implemented by the researchers in this study which is designed by qualitative
method. While the interview form was being prepared, opinions were taken from
the relevant field experts to generate the final form. 11 parents were
interviewed in this study. Qualitative data collected from participants were
analysed by content analysis method. Research findings suggest that the
majority of parents think that technology has adverse effects on children's
attainment of values. Parents have stated that technology corrupts the value of
sharing the most in children. Besides, according to parents, the content provided
by technology should also include values to protect and sustain certain ones.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education