Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Müzik Performans Kaygı Düzeyleri (Ankara-Gazi Üniversitesi Örneği)

Year 2019, , 507 - 523, 30.06.2019
https://doi.org/10.14686/buefad.435272

Abstract




Bu
çalışmanın amacı Gazi Üniversitesi, Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
öğrencilerinin müzik performans kaygı düzeylerini belirlemektir. Bu amaç
doğrultusunda, öğrencilerin müzik performans kaygı düzeylerinin negatif
performans algısı, psikolojik savunmasızlık, somatik kaygı, kişisel denetim
ve fizyolojik savunmasızlık açısından değerlendirilmesi
hedeflenmiştir. Araştırma verilerini toplamak amacıyla lisans programında
öğrenim gören 110 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak
2004’de Kenny tarafından geliştirilen ve 2013’te Tokinan tarafından Türkçe’ye
uyarlanan “Kenny Müzik Performans Kaygısı Envanteri” kullanılmıştır. Envanter
25 maddeden oluşmaktadır. Envanterin maddeleri negatif performans algısı,
psikolojik savunmasızlık, somatik kaygı, kişisel denetim ve fizyolojik
savunmasızlık olarak toplam beş faktörde dağılmaktadır.  Verilerin analizi için  öğrencilerin müzik
performans kaygısı toplam puanları ve alt faktörleri toplam puanları
hesaplanmıştır. Alt boyutların frekans ve yüzde değerleri de ayrıca tablolar
halinde verilmiştir. Araştırma sonucunda Ankara Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda 2016-2017 öğretim yılında öğrenim
görmekte olan öğrencilerin müzik performansı ile ilgili orta düzeyde kaygı
duyduğu ortaya çıkmıştır. Alt boyutlar içerisinde kaygı düzeyinin en yüksek
görüldüğü boyut kişisel denetimdir. Ardından fizyolojik savunmasızlık alt
boyutunda dile getirilmiş olunan kas gerginliği ile ortaya çıkan kaygı durumu
ikinci sırada yer almaktadır. Mesleki müzik eğitimi alan öğretmen adaylarında
ortaya çıkan müzik performansı için kaygı durumunda erken müdahalede
bulunulması önerilmiştir. 


References

  • Allen, R. (2010). Free ımprovisation and performance anxiety among piano students. Unpublished Doctoral Thesis. Boston University, Coolege of Fine Arts, United States of America.Çırakoğlu, O. C. (2013). Sahnedeki düşman: Müzisyenlerde performans kaygısı üzerine bir gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları. 16 (32), 95-104.Çimen, G. (2001). Konser kaygısı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21 (2), 125-133.Doğan, U. (2013). Ergenlerde performans kaygısını yordayan değişkenlerin modellenmesi ve buna yönelik psikoeğitim programının işlevselliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Green, B., Gallwey, T. (2015). Müziğin içsel oyunları. (B. Tecimer, Çev.) Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.Kenny, D. T. (2008). Music performance anxiety. A. Williamon (Ed.), International Handbook of Musicians’ Health and Wellbeing. Oxford, UK: Oxford University Press.Papageorgi, I., Creech, A., and Welch, G., (2011). Perceived performance anxiety in advanced musicians specializing in different musical genres. Psychology of Music. Temmuz 2011, 1-24.Salmon, P. G. (1990). A psychological perspective on musical performance anxiety: a review of the literature. Medical Problems of Performing Artists. 5(1), 2-11.Salmon, P.G. & Meyer, R.G. (1992). Coping with stesss and anxiety in musical performance. NY: Lexington Books.Tokinan, B. Ö. (2013). Kenny müzik performans kaygısı envanterini türkçe’ye uyarlama çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 (1), 53-65.Yöndem, Z. D. (2012). Müzik öğrencilerinde algılanan performans kaygısının fiziksel, davranışsal ve bilişsel özellikleri: Nitel bir çalışma. Education and Science. 37 (166), 181-194.

Music Performance Anxiety Levels of Students in the Music Education Graduate Program (Ankara-Gazi University Sample)

Year 2019, , 507 - 523, 30.06.2019
https://doi.org/10.14686/buefad.435272

Abstract

The purpose of this study
was to determine the musical performance anxiety levels of the students at Gazi
University, Undergraduate Program of Music Education. It was aimed to evaluate
students' musical performance anxiety levels in terms of negative performance
perception, psychological vulnerability, somatic anxiety, personal supervision
and physiological vulnerability. 110 students were participated in the study.
"Kenny Music Performance Anxiety Inventory" which was developed by
Kenny in 2004 and adapted to Turkish by Tokinan in 2013 was used for data
collection. The inventory consists of 25 items. The factors of the inventory
were negative performance perception, psychological vulnerability, somatic
anxiety, personal supervision and physiological vulnerability. For the analysis
of the data, total scores of music performance anxiety and scores of
sub-dimensions were calculated. Frequency and percentage values of
sub-dimensions were also given in tables. As a result of the research, it was
revealed that the participants have a moderate music performance anxiety. The
highest level of anxiety among sub-dimensions was personal supervision. Then,
the physiological vulnerability was the secondary factor, which leads muscle
tension and elevates the anxiety. It was suggested that early intervention
should be provided in case of anxiety for the musical performance in the
teacher candidates. 

References

  • Allen, R. (2010). Free ımprovisation and performance anxiety among piano students. Unpublished Doctoral Thesis. Boston University, Coolege of Fine Arts, United States of America.Çırakoğlu, O. C. (2013). Sahnedeki düşman: Müzisyenlerde performans kaygısı üzerine bir gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları. 16 (32), 95-104.Çimen, G. (2001). Konser kaygısı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21 (2), 125-133.Doğan, U. (2013). Ergenlerde performans kaygısını yordayan değişkenlerin modellenmesi ve buna yönelik psikoeğitim programının işlevselliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Green, B., Gallwey, T. (2015). Müziğin içsel oyunları. (B. Tecimer, Çev.) Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.Kenny, D. T. (2008). Music performance anxiety. A. Williamon (Ed.), International Handbook of Musicians’ Health and Wellbeing. Oxford, UK: Oxford University Press.Papageorgi, I., Creech, A., and Welch, G., (2011). Perceived performance anxiety in advanced musicians specializing in different musical genres. Psychology of Music. Temmuz 2011, 1-24.Salmon, P. G. (1990). A psychological perspective on musical performance anxiety: a review of the literature. Medical Problems of Performing Artists. 5(1), 2-11.Salmon, P.G. & Meyer, R.G. (1992). Coping with stesss and anxiety in musical performance. NY: Lexington Books.Tokinan, B. Ö. (2013). Kenny müzik performans kaygısı envanterini türkçe’ye uyarlama çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 (1), 53-65.Yöndem, Z. D. (2012). Müzik öğrencilerinde algılanan performans kaygısının fiziksel, davranışsal ve bilişsel özellikleri: Nitel bir çalışma. Education and Science. 37 (166), 181-194.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ceren Doğan 0000-0002-7848-0572

Belir Tecimer This is me 0000-0001-6485-4409

Publication Date June 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Doğan, C., & Tecimer, B. (2019). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Müzik Performans Kaygı Düzeyleri (Ankara-Gazi Üniversitesi Örneği). Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(2), 507-523. https://doi.org/10.14686/buefad.435272

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education