In this study, Virtual World Risk Perception Scale which was developed to determine the virtual risk perception levels of high school students was adapted to the secondary school level. The scale is a five-point Likert type and consists of 23 items divided into five sub-dimensions. The study group consisted of 261 students in 7th and 8th grade in a secondary school in Sakarya. The validity and reliability of the scale were tested and confirmatory factor analysis, internal consistency coefficients and stability analyzes were examined. In the light of the analyzes, it was concluded that the scale is a valid and reliable measurement tool that can measure the virtual risk perceptions of secondary school students. Cronbach Alpha, Guttmann Split Half and Sperman Brown values were calculated for the reliability of the whole scale and sub-dimensions. As a result, Dünya virtual corruption “, “virtual deterioration “, “virtual opportunity “, “virtual opportunity” and “virtual awareness”, the five sub-factors and 23 items, which were judged to be valid and reliable as a result of the analysis, the Virtual World Risk Perception Scale (VWRPS) is expected to be a scale that is open to development, usable and fills the gap in the relevant literature.
Bu çalışmada daha önce lise
öğrencilerinin sanal risk algı (virtual risk perception) düzeylerinin
belirlenmesi amacıyla geliştirilen Sanal Dünya Risk Algısı Ölçeği ortaokul
düzeyine uyarlanmıştır. Ölçek beş dereceli likert tipi olup beş alt boyuta
ayrılmış 23 maddeden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ilinde bulunan
bir ortaokulda 7. ve 8. Sınıfta öğrenim gören toplam 261 öğrenci
oluşturmaktadır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliği test edilmiş, doğrulayıcı
faktör analizi, iç tutarlılık katsayıları ve kararlılık analizleri
incelenmiştir. Yapılan analizler ışığında ölçeğin ortaokul öğrencilerinin sanal
risk algılarını ölçebilen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna
varılmıştır. Ölçeğin tamamı ve alt boyutların güvenirlikleri için Cronbach
Alpha, Guttmann Split Half ve Sperman Brown değerleri hesaplanmıştır. Neticede “sanal
yozlaşma”, “sanal yıpranma”, “sanal olanak”, “sanal fırsat” ve “sanal
farkındalık” isimleri ile beş alt faktör ve 23 maddeden oluşan ve yapılan
analizler neticesinde geçerli ve güvenilir olduğuna karar verilen Sanal Dünya
Risk Algısı Ölçeği (SDRAÖ)’nin, geliştirilmeye açık, kullanılabilir düzeyde ve
ilgili alanyazında boşluğu dolduran bir ölçek olması beklenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education