Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, , 325 - 341, 05.06.2021
https://doi.org/10.14686/buefad.668594

Abstract

References

  • Aksan, N., & Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Aydemir, N. , Aydemir, M., & Boz, Y. (2013). Lise Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1305-1316.
  • Aydın, H., & Gür, H. (2017). A New Approach to Change Epistemological Beliefs; Discussion of The Refutational Texts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 160-173.
  • Aydın, S., Boz, Y., Sungur, S., & Çetin, G. (2012). Examination of pre-service chemistry teachers’ preferences for creating constructivist learning environment. Hacettepe University Journal of Education, 42, 36-47.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bath, D. M., & Smith, C. D. (2009). There lationship between epistemological beliefs and the propensity for life long learning. Studies in Continuing Education, 31(2), 173-189.
  • Baxter Magolda, M.B. (2004).Evolution of a constructivist conceptualization of epistemological reflection. Educational Psychologist, 39(1), 31-42.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). The relationship between the epistemological beliefs and educational philosophies of the teacher candidates adopted. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 229-242.
  • Brownlee, J., Purdie, N., & Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in higher education, 6(2), 247-268.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203–221.
  • Cano, F., & Cardelle-Elawar, M. (2004). An integrated analysis of secondary school students’ conceptions and beliefs about learning. European Journal of Psychology of Education, 19, 167-187.
  • Chan, K. W. (2003). Hong Kong teacher education students' epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69, 36-50. Chan, K. W. (2004). Preservice teachers' epistemological beliefs and conceptions about teaching and learning: cultural ımplications for research in teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 29(1), 1-13.
  • Chan, K. W. (2011). Preservice teacher education students’ epistemological beliefs and conceptions about learning. Instructional Science, 39(1), 87-108.
  • Chan, K., & Elliott, R. G. (2002). Exploratorystudy of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: Cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27, 392-414.
  • Chai, C. S., Khine, M. S., & Teo, T. (2006). Epistemological beliefs on teaching and learning: A survey among pre-service teachers in Singapore. Educational Media International, 43(4), 285-298.
  • Clarebout, G., Elen, J., Luyten, L., & Bamps, H. (2001). Assessing epistemological beliefs: Schommer’s questionnaire revisited. Educational Research and Evaluation, 7(1), 53–77.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th ed.). London: Routledge.
  • Conley, A. M., Pintrich, P. R., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29, 186-204.
  • De Juanas, A., & Beltrán, J. A. (2012). Epistemological beliefs of students of pedagogy and sciences of the education. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 1-15.
  • Demir, M. K. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 343-358.
  • Demirel, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Demirli, C., Türel, Y. K., & Özmen, B. (2010). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi, 26-28.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230–249.
  • Deryakulu, D., & Büyüköztürk, Ş. (2002). Validity and reliability study of epistemological belief scale. Journal of Educational Researches, 2(8), 111-125.
  • Deryakulu, D., & Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • Donaghue, H. (2003). An instrument to elicit teachers’ beliefs and assumptions. ELT Journal, 57(4), 344–351.
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi (Çev: Ö. F. Tutkun, S. Okay & E. Sahin). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Duell, O. K., & Schommer-Aikins, M. (2001). Measures of people's beliefs about knowledge and learning. Educational psychology review, 13(4), 419-449.
  • Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-grade students' epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 60(5-A), 1449.
  • Enman, M., & Lupart, J. (2000). Talented female students’resistance to science: an exploratory study of post-secondary achievement motivation, persistence and epistemological characteristics. High Ability Studies, 11(2), 161-178.
  • Er, K. O., (2013). A study of the epistemological beliefs of teacher candidates in terms of various variables. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 207-226
  • Eren, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin genel ve alan-odaklı epistemolojik inanışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Eren, A. (2009). Examining the teacher efficacy and achievement goals as predictors of Turkish student teachers’ conceptions about teaching and learning. Australian Journal of Teacher Education, 34(1), 69-87.
  • Eroğlu, S. E. & Güven, K. (2006). Examination of epistemological beliefs of university students in terms of some variables. Selçuk University Journal of Institute of Social Sciences, 16, 295-312.
  • Findlan, C. H. (2006). A Mixed-method study of teachers' epistemological beliefs and reading instructional practices. Indiana University of Pennsylvania: ProQuest Information and Learning Company.
  • Gürol, A., Altunbas, S., & Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, Education Sciences, 5(3), 1395-1404.
  • Howard, B. C., McGee, S., Schwartz, N., & Purcell, S. (2000). The experience of constructivism: Transforming teacher epistemology. Journal of Research on Computing in Education, 32(4), 455-465.
  • Izgar, H., & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437-446.
  • İçen, M., & Akpınar, E. (2016). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının sınıflarda uyguladıkları öğretim stratejilerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 443-460.
  • İlhan, M., Demir, S., & Arslan, S. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-22.
  • Jehng, J. C. J., Johnson, S. D., & Anderson, R. C. (1993). Schooling and students′ epistemological beliefs about learning. Contemporary educational psychology, 18(1), 23-35.
  • Kahramanoğlu, R., & Özbakış, G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim İnançlarının ve Epistemolojik İnançlarının Belirlenmesi ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(3), 8-27.
  • Kaleci, F., & Yazıcı, E. (2012). Epistemolojik inançlar üzerine bir derleme. 10.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri. Niğde Üniversitesi, Niğde. http://kongre. nigde. edu. tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2463-30_05_2012-21_30_43. pdf adresinden indirilmiştir.
  • Karabulut, E. O., & Ulucan, H. (2012). Beden eğitimi öğretmenliği adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 39-44.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özeliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, E., & Ekiçi, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 782-813.
  • Kaymak, E. (2010). Öğrencilerin Epistemolojik İnanç Düzeyleri ile Fiziğe Ait Kavramsal Değişimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koç-Erdamar, G., & Bangir Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy NWSA Education Sciences, 6(4), 2689-2698.
  • Kurt, F. (2009). Investigating students’ epistemological beliefs through gender, grade level and fields of the Study. Yayınlanmamış Yükseklisans tezi. Middle East Technical University, Ankara.
  • Mason, N., Boldrin, A., & Zurlo, G. (2006). Epistemologicalunderstanding in different judgement domains: Relationshipwithgender, grade level and curriculum. International Journal of Educational Research, 45, 43-56.
  • Neber, H., & Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Ability Studies, 13(1), 59-74.
  • Oğuz, A. (2008). Investigation of Turkish trainee teachers' epistemological beliefs. Social Behavior and Personality: An İnternational Journal, 36(5), 709-720.
  • Önen, S. A. (2011). Öğretmen adaylarının eğitime yönelik inançları ile epistemolojik inançlarının mesleklerine yönelik tutumlarına etkisi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 293-301.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: Eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir çalışma. Eğitim Araştırmaları, 13, 155-163.
  • Özdemir, İ., Doğan, M. C., & Özden, B. (2018). İlkokul Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançları İle Öğretim Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1383-1407.
  • Özdemir, İ., & Köksal, N. (2014). İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançlarının Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 301-326.
  • Özkal, K. (2007). Scientific Epistemological Beliefs, Perceptions of Constructivist Learning Environment and Attitude Towards Science as Determinants of Students Approaches to Learning. Unpuslished Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Özkan, Ş. (2008). Modeling elementary students’ science achievement: the interrelationships among epistemological beliefs, learning approaches, and self-regulated learning strategies. Unpublished Doctoral Dissertation. Middle East Technical University, Ankara.
  • Özkan, Ş., & Tekkaya, C. (2011). Epistemolojik inançlar cinsiyete ve sosyoekonomik statüye göre nasıl değişmektedir? Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 339-348.
  • Paulsen, M. B., & Wells, C. T. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in HigherEducation, 39, 365-384.
  • Ravindran, B., Greene, B. A.,& Debacker, T. K. (2005). Predicting preservice teachers' cognitive engagement with goals and epistemological beliefs. Journal of Educational Research, 98(4), 222-233.
  • Ryder, J.,Leach, J., ve Driver, R. (1999). Undergraduate science students’ images of science. Journal of Research in Science Teaching, 36(2), 201– 219.
  • Sadıç, A., Çam, A., & Topçu, M. S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Cinsiyet ve Sınıf Düzeyine Göre İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2266_18_05_2012_14_43_19.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 311-331.
  • Saylan, A. (2014). Relationships among pre-servıce science teachers’ epistemological beliefs, knowledge level and trustworthiness on information sources: climate change, nuclear energy, and organ donation and transplantation. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Saylan, A., Armagan, F. Ö., & Bektas, O. (2016). The Relationship between Pre-Service Science Teachers' Epistemological Beliefs and Preferences for Creating a Constructivist Learning Environment. European Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 251-267.
  • Schommer, M. (1990).Effect of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational of Psyhology, 82, 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students, Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M. (1998). The influence of age and education on epistemological beliefs. British Journal of Educational Psychology, 68(4), 551-562.
  • Schommer-Aikins, M., Duell, O. K,. & Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem-solving beliefs and academic performance of middle school students, The Elementary School Journal, 105(3), 289-303, 10.1086/428745.
  • Schommer, M., & Dunnell, P. A. (1994). A comparison of epistemological beliefs between gifted and non‐gifted highschool students. Roeper Review,16(3), 207-210.
  • Sinatra, G. M., & Kardash, C. M. (2004). Teacher candidates’ epistemological beliefs, dispositions, and views on teaching as persuasion. Contemporary educational psychology, 29(4), 483-498.
  • Smith, C. L., Maclin, D., Houghton, C., & Hennessey, M. G. (2000). Sixth-grade students' epistemologies of science: The impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18(3), 349-422.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (2. bs). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şekercioğlu, A. G., & Yıldırır, H. E. (2018). Examination of the epistemological beliefs of the teacher candidates according to some variables. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 12(1), 205-227.
  • Şeref, İ., Yılmaz, İ., & Varışoğlu, B. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları Üzerine Bir İnceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 399-418.
  • Tertemiz, N., & Ağıldere, S. (2015). Yabancı diller eğitimi bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dil bölümüne yönelik yeterlik inanç ve görüşleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 252-267.
  • Terzi, A. R. (2005). Research on scientific epistemological beliefs of university students, Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 7(2), 298-311.
  • Tezci, E., & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişmesine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, TOJET, 3(2). 158-164.
  • Topçu, M. S., & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students’ metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online. 8(3), 676-693.
  • Tümkaya, S. (2012a), The investigation of the epistemological beliefs of university students according to gender, grade, fields of study, academic success and their learning styles. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), s.75-95.
  • Tümkaya, S. (2012b). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının cinsiyet, sınıf, eğitim alanı, akademik başarı ve öğrenme stillerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 75-95.
  • Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Genel Öz Yeterlik Ve Epistomolojik İnançlarının Karşılaştırmalı İncelemesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 193-214.
  • Wood, P., & Kardash, C. (2002). Critical elements in the design and analysis of studies of epistemology. In Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing, Edited by: Hofer, B. K. and Pintrich, P. R. 231–260. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
  • Yeşilyurt, E. (2013).İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançları. International Journal of Social Science, 6(1),1587-1609.
  • Yilmaz-Tüzün Ö., & Topçu, M. S. (2008). Relationships among preservice science teachers’ epistemological beliefs, epistemological world views, and self‐efficacy beliefs. International Journal of Science Education, 30(1), 65-85.
  • Yilmaz-Tüzün Ö., & Topçu, M. S. (2013). Exploration of preservice science teachers’ epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. Elementary Education Online, 12(3), 659-673.

An Investigation of Epistemological Beliefs of Physics Teachers According to Different Variables

Year 2021, , 325 - 341, 05.06.2021
https://doi.org/10.14686/buefad.668594

Abstract

Epistemological beliefs adopted by individuals determine their knowledge, learning and teaching orientations. For this reason, the purpose of this research is to study physics teachers’ belief levels, as well as the questions about what effect gender, professional experience, and educational background variables have on these levels. Causal-comparative model was used to study these variables. Participants were 205 physics teachers consisting of 106 women and 99 men who work in the Central Anatolia Region of Turkey. All of the data was collected with the Scientific Epistemological Beliefs Scale developed by Conley, Pintrich, Vekiri & Harrison (2004). This scale was adapted into Turkish by Özkan (2008). The data was analyzed using parametric tests. Ultimately, findings indicated that physics teachers had sophisticated epistemological beliefs. In addition, there was no statistically significant difference between female and male teachers in terms of beliefs. Educational background variable was found not to have any effect on epistemological beliefs of physics teachers. In regards to professional experience variable, teachers with less experience had more sophisticated epistemological beliefs about the source of knowledge, certainty of knowledge and justification of knowledge.

References

  • Aksan, N., & Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Aydemir, N. , Aydemir, M., & Boz, Y. (2013). Lise Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1305-1316.
  • Aydın, H., & Gür, H. (2017). A New Approach to Change Epistemological Beliefs; Discussion of The Refutational Texts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 160-173.
  • Aydın, S., Boz, Y., Sungur, S., & Çetin, G. (2012). Examination of pre-service chemistry teachers’ preferences for creating constructivist learning environment. Hacettepe University Journal of Education, 42, 36-47.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bath, D. M., & Smith, C. D. (2009). There lationship between epistemological beliefs and the propensity for life long learning. Studies in Continuing Education, 31(2), 173-189.
  • Baxter Magolda, M.B. (2004).Evolution of a constructivist conceptualization of epistemological reflection. Educational Psychologist, 39(1), 31-42.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). The relationship between the epistemological beliefs and educational philosophies of the teacher candidates adopted. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 229-242.
  • Brownlee, J., Purdie, N., & Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in higher education, 6(2), 247-268.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203–221.
  • Cano, F., & Cardelle-Elawar, M. (2004). An integrated analysis of secondary school students’ conceptions and beliefs about learning. European Journal of Psychology of Education, 19, 167-187.
  • Chan, K. W. (2003). Hong Kong teacher education students' epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69, 36-50. Chan, K. W. (2004). Preservice teachers' epistemological beliefs and conceptions about teaching and learning: cultural ımplications for research in teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 29(1), 1-13.
  • Chan, K. W. (2011). Preservice teacher education students’ epistemological beliefs and conceptions about learning. Instructional Science, 39(1), 87-108.
  • Chan, K., & Elliott, R. G. (2002). Exploratorystudy of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: Cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27, 392-414.
  • Chai, C. S., Khine, M. S., & Teo, T. (2006). Epistemological beliefs on teaching and learning: A survey among pre-service teachers in Singapore. Educational Media International, 43(4), 285-298.
  • Clarebout, G., Elen, J., Luyten, L., & Bamps, H. (2001). Assessing epistemological beliefs: Schommer’s questionnaire revisited. Educational Research and Evaluation, 7(1), 53–77.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th ed.). London: Routledge.
  • Conley, A. M., Pintrich, P. R., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29, 186-204.
  • De Juanas, A., & Beltrán, J. A. (2012). Epistemological beliefs of students of pedagogy and sciences of the education. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 1-15.
  • Demir, M. K. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 343-358.
  • Demirel, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Demirli, C., Türel, Y. K., & Özmen, B. (2010). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi, 26-28.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230–249.
  • Deryakulu, D., & Büyüköztürk, Ş. (2002). Validity and reliability study of epistemological belief scale. Journal of Educational Researches, 2(8), 111-125.
  • Deryakulu, D., & Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • Donaghue, H. (2003). An instrument to elicit teachers’ beliefs and assumptions. ELT Journal, 57(4), 344–351.
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi (Çev: Ö. F. Tutkun, S. Okay & E. Sahin). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Duell, O. K., & Schommer-Aikins, M. (2001). Measures of people's beliefs about knowledge and learning. Educational psychology review, 13(4), 419-449.
  • Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-grade students' epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 60(5-A), 1449.
  • Enman, M., & Lupart, J. (2000). Talented female students’resistance to science: an exploratory study of post-secondary achievement motivation, persistence and epistemological characteristics. High Ability Studies, 11(2), 161-178.
  • Er, K. O., (2013). A study of the epistemological beliefs of teacher candidates in terms of various variables. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 207-226
  • Eren, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin genel ve alan-odaklı epistemolojik inanışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Eren, A. (2009). Examining the teacher efficacy and achievement goals as predictors of Turkish student teachers’ conceptions about teaching and learning. Australian Journal of Teacher Education, 34(1), 69-87.
  • Eroğlu, S. E. & Güven, K. (2006). Examination of epistemological beliefs of university students in terms of some variables. Selçuk University Journal of Institute of Social Sciences, 16, 295-312.
  • Findlan, C. H. (2006). A Mixed-method study of teachers' epistemological beliefs and reading instructional practices. Indiana University of Pennsylvania: ProQuest Information and Learning Company.
  • Gürol, A., Altunbas, S., & Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, Education Sciences, 5(3), 1395-1404.
  • Howard, B. C., McGee, S., Schwartz, N., & Purcell, S. (2000). The experience of constructivism: Transforming teacher epistemology. Journal of Research on Computing in Education, 32(4), 455-465.
  • Izgar, H., & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437-446.
  • İçen, M., & Akpınar, E. (2016). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının sınıflarda uyguladıkları öğretim stratejilerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 443-460.
  • İlhan, M., Demir, S., & Arslan, S. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-22.
  • Jehng, J. C. J., Johnson, S. D., & Anderson, R. C. (1993). Schooling and students′ epistemological beliefs about learning. Contemporary educational psychology, 18(1), 23-35.
  • Kahramanoğlu, R., & Özbakış, G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim İnançlarının ve Epistemolojik İnançlarının Belirlenmesi ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(3), 8-27.
  • Kaleci, F., & Yazıcı, E. (2012). Epistemolojik inançlar üzerine bir derleme. 10.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri. Niğde Üniversitesi, Niğde. http://kongre. nigde. edu. tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2463-30_05_2012-21_30_43. pdf adresinden indirilmiştir.
  • Karabulut, E. O., & Ulucan, H. (2012). Beden eğitimi öğretmenliği adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 39-44.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özeliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, E., & Ekiçi, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 782-813.
  • Kaymak, E. (2010). Öğrencilerin Epistemolojik İnanç Düzeyleri ile Fiziğe Ait Kavramsal Değişimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koç-Erdamar, G., & Bangir Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy NWSA Education Sciences, 6(4), 2689-2698.
  • Kurt, F. (2009). Investigating students’ epistemological beliefs through gender, grade level and fields of the Study. Yayınlanmamış Yükseklisans tezi. Middle East Technical University, Ankara.
  • Mason, N., Boldrin, A., & Zurlo, G. (2006). Epistemologicalunderstanding in different judgement domains: Relationshipwithgender, grade level and curriculum. International Journal of Educational Research, 45, 43-56.
  • Neber, H., & Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Ability Studies, 13(1), 59-74.
  • Oğuz, A. (2008). Investigation of Turkish trainee teachers' epistemological beliefs. Social Behavior and Personality: An İnternational Journal, 36(5), 709-720.
  • Önen, S. A. (2011). Öğretmen adaylarının eğitime yönelik inançları ile epistemolojik inançlarının mesleklerine yönelik tutumlarına etkisi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 293-301.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: Eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir çalışma. Eğitim Araştırmaları, 13, 155-163.
  • Özdemir, İ., Doğan, M. C., & Özden, B. (2018). İlkokul Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançları İle Öğretim Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1383-1407.
  • Özdemir, İ., & Köksal, N. (2014). İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançlarının Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 301-326.
  • Özkal, K. (2007). Scientific Epistemological Beliefs, Perceptions of Constructivist Learning Environment and Attitude Towards Science as Determinants of Students Approaches to Learning. Unpuslished Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Özkan, Ş. (2008). Modeling elementary students’ science achievement: the interrelationships among epistemological beliefs, learning approaches, and self-regulated learning strategies. Unpublished Doctoral Dissertation. Middle East Technical University, Ankara.
  • Özkan, Ş., & Tekkaya, C. (2011). Epistemolojik inançlar cinsiyete ve sosyoekonomik statüye göre nasıl değişmektedir? Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 339-348.
  • Paulsen, M. B., & Wells, C. T. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in HigherEducation, 39, 365-384.
  • Ravindran, B., Greene, B. A.,& Debacker, T. K. (2005). Predicting preservice teachers' cognitive engagement with goals and epistemological beliefs. Journal of Educational Research, 98(4), 222-233.
  • Ryder, J.,Leach, J., ve Driver, R. (1999). Undergraduate science students’ images of science. Journal of Research in Science Teaching, 36(2), 201– 219.
  • Sadıç, A., Çam, A., & Topçu, M. S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Cinsiyet ve Sınıf Düzeyine Göre İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2266_18_05_2012_14_43_19.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 311-331.
  • Saylan, A. (2014). Relationships among pre-servıce science teachers’ epistemological beliefs, knowledge level and trustworthiness on information sources: climate change, nuclear energy, and organ donation and transplantation. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Saylan, A., Armagan, F. Ö., & Bektas, O. (2016). The Relationship between Pre-Service Science Teachers' Epistemological Beliefs and Preferences for Creating a Constructivist Learning Environment. European Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 251-267.
  • Schommer, M. (1990).Effect of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational of Psyhology, 82, 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students, Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M. (1998). The influence of age and education on epistemological beliefs. British Journal of Educational Psychology, 68(4), 551-562.
  • Schommer-Aikins, M., Duell, O. K,. & Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem-solving beliefs and academic performance of middle school students, The Elementary School Journal, 105(3), 289-303, 10.1086/428745.
  • Schommer, M., & Dunnell, P. A. (1994). A comparison of epistemological beliefs between gifted and non‐gifted highschool students. Roeper Review,16(3), 207-210.
  • Sinatra, G. M., & Kardash, C. M. (2004). Teacher candidates’ epistemological beliefs, dispositions, and views on teaching as persuasion. Contemporary educational psychology, 29(4), 483-498.
  • Smith, C. L., Maclin, D., Houghton, C., & Hennessey, M. G. (2000). Sixth-grade students' epistemologies of science: The impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18(3), 349-422.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (2. bs). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şekercioğlu, A. G., & Yıldırır, H. E. (2018). Examination of the epistemological beliefs of the teacher candidates according to some variables. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 12(1), 205-227.
  • Şeref, İ., Yılmaz, İ., & Varışoğlu, B. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları Üzerine Bir İnceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 399-418.
  • Tertemiz, N., & Ağıldere, S. (2015). Yabancı diller eğitimi bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dil bölümüne yönelik yeterlik inanç ve görüşleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 252-267.
  • Terzi, A. R. (2005). Research on scientific epistemological beliefs of university students, Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 7(2), 298-311.
  • Tezci, E., & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişmesine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, TOJET, 3(2). 158-164.
  • Topçu, M. S., & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students’ metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online. 8(3), 676-693.
  • Tümkaya, S. (2012a), The investigation of the epistemological beliefs of university students according to gender, grade, fields of study, academic success and their learning styles. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), s.75-95.
  • Tümkaya, S. (2012b). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının cinsiyet, sınıf, eğitim alanı, akademik başarı ve öğrenme stillerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 75-95.
  • Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Genel Öz Yeterlik Ve Epistomolojik İnançlarının Karşılaştırmalı İncelemesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 193-214.
  • Wood, P., & Kardash, C. (2002). Critical elements in the design and analysis of studies of epistemology. In Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing, Edited by: Hofer, B. K. and Pintrich, P. R. 231–260. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
  • Yeşilyurt, E. (2013).İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançları. International Journal of Social Science, 6(1),1587-1609.
  • Yilmaz-Tüzün Ö., & Topçu, M. S. (2008). Relationships among preservice science teachers’ epistemological beliefs, epistemological world views, and self‐efficacy beliefs. International Journal of Science Education, 30(1), 65-85.
  • Yilmaz-Tüzün Ö., & Topçu, M. S. (2013). Exploration of preservice science teachers’ epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. Elementary Education Online, 12(3), 659-673.
There are 90 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Tuğba Taşkın 0000-0002-8738-0012

Publication Date June 5, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Taşkın, T. (2021). An Investigation of Epistemological Beliefs of Physics Teachers According to Different Variables. Bartın University Journal of Faculty of Education, 10(2), 325-341. https://doi.org/10.14686/buefad.668594

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education