The aim of the present study was to identify student misbehaviours in private high schools, and the reasons for and teachers’ reactions to such behaviours. The study was designed as qualitative research. In this qualitative case study, the participants were 21 teachers working in two different branches of a private school and 188 students registered in those schools. The data were collected utilizing two semi-structured interview schedules consisting of three questions each which were directed to students and teachers. The data were analysed using content analysis technique. Student misbehaviours included; noise, student-sourced misbehaviours, misbehaviours aimed at peers and misbehaviours aimed at teachers. The reasons for student misbehaviours were determined and classified as; student-sourced, family-sourced, peer-sourced, teacher-sourced, and education system and school-centred reasons. Teachers’ reactions towards misbehaviours included; warning, shouting, scolding, having one-on-one or whole class conversations with students, explaining the consequences if the same behaviour is repeated, referring students to school administrators or the counselling service, and informing families. Ensuring that teachers understand the reasons for and how to react to student misbehaviours can make significant contributions to their main duty in classrooms which is “realizing learning objectives”. As such, the present study informs teachers about the reasons for student misbehaviour as well as their solutions.
Bu araştırmanın amacı, özel liselerde öğrencilerin istenmeyen davranışlarını ve bu davranışlara öğretmenlerin tepkilerini ve nedenlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma olarak tasarlanmıştır. Bu nitel durum çalışmasının katılımcıları bir özel okulun iki farklı branşında görev yapan 21 öğretmen ve bu okullarda kayıtlı 188 öğrencidir. Veriler, öğrencilere ve öğretmenlere yönelik her biri üç sorudan oluşan iki yarı yapılandırılmış görüşme çizelgesi kullanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin istenmeyen davranışları; gürültü, öğrenci kaynaklı istenmeyen davranışlar, akranlara yönelik istenmeyen davranışlar ve öğretmenlere yönelik istenmeyen davranışlardır. İstenmeyen öğrenci davranışlarının nedenleri öğrenci kaynaklı, aile kaynaklı, akran kaynaklı, öğretmen kaynaklı ve eğitim sistemi ve okul merkezli nedenler olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin istenmeyen davranışlara yönelik tepkileri ise uyarmak, bağırmak, azarlamak, öğrencilerle bire bir veya tüm sınıf ile konuşmak, aynı davranışın tekrarlanması durumunda sonuçlarını anlatmak, öğrencileri okul yöneticilerine veya rehberlik servisine yönlendirmek, aileleri bilgilendirmektir. Öğretmenlerin, öğrencilerin istenmeyen davranışlarının nedenlerini ve bunlara nasıl tepki vereceklerini anlamalarının sağlanması, sınıflardaki temel görevleri olan “öğrenme hedeflerini gerçekleştirme”ye önemli katkılar sağlayabilir. Bu nedenle, bu çalışma, öğretmenleri yanlış öğrenci davranışlarının nedenleri ve çözümleri hakkında bilgilendirmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education