Araştırmada, okul öncesi eğitim uygulamalarında çocuğun katılım hakkının
öğretmen ve çocukların görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel model ve durum deseni kullanılmıştır. Araştırmaya Kırklareli ve Ankara
merkezdeki iki okul öncesi eğitim kurumunda görev yapan on öğretmen ve altı yaş
grubundaki on çocuk katılmıştır. Veriler, öğretmenlerden bireysel görüşmeler
yoluyla toplanmış olup, çocuklardan ise ikili odak grup görüşmeleri yapılarak
elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler katılım niteliklerinin
oluşturduğu kategorilere göre kodlanmış ve çalışmada betimsel analiz
kullanılmıştır. Araştırmanın geçerliğini artırmak için çalışmada öğretmen ve
çocukların görüşlerine yer verilirken, güvenirliği artırmak için öğretmenlerin
görüşlerine ait bir tablo ile çocukların görüşlerine ait tablo kodlayıcı güvenirliği yapılarak ikinci
bir araştırmacı tarafından da kodlanmıştır. Araştırmanın sonucunda çalışma
grubundaki öğretmenlerin, çocuğun katılım hakkı konusunda yeterli bilgiye sahip
olmadıkları ortaya çıkmıştır. Bunun yanında, çalışma grubundaki öğretmenlerin,
çocuğun katılım hakkını sağlamaya yönelik yaptıkları uygulamalarla, çocukların
katılım hakkını sağlamalarının yanında ihlal ettikleri de görülmüştür.
Çocukların görüşleri değerlendirildiğinde ise,
çocukların daha çok, serbest zaman etkinliklerinin süresinin artması,
etkinliklere gönüllü katılım ve etkinliklerin daha az yapılandırılması yönünde
talepleri olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to investigate the participation rights of
children into the preschool education activities through teacher and child
views. The study was designed through a qualitative approach using case study
design. The participants of this study are composed of ten teachers and ten
children who were at the six age group at two preschool education institutions
in Kırklareli and Ankara. The data were collected through individual interviews
with teachers while the children participated in focus group interviews which
were carried out with two children in each group. Since the data collected in this
study were coded based on the participation qualifications of children;
descriptive analysis method was used. In order to increase the validity of the
study the student and teacher views were included; to obtain interrater
reliability some of the data were coded by a second researcher. At the end of
the study, it has been revealed that teachers do not have enough information
about the participation rights of children. Moreover, teachers’ applications
towards providing the participation right for children were both inhibiting and
increasing their participation rights. When children’s views were investigated,
their demands were towards more leisure time activities, voluntary
participation in the activities, and less structured activities.
children’s rights to participation preschool education children rights focus group interviews teachers’ opinions
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education