Bu araştırmada 2005 yılında uygulamaya konulan Fen ve Teknoloji öğretim
programı ile 2013 yılında uygulamaya konulan Fen Bilimleri öğretim programının
kazanım boyutu karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Doküman olarak
öğretim programları ve ders kitapları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda her
iki programın vizyon ve genel amaçlar bakımından hemen hemen aynı yapıya sahip
olduğu, öğretmen öğrenme süreçlerinde her iki programda da öğrenci merkezli
öğretim uygulamalarının önerildiği fakat 2013 programında araştırma sorgulama
ve argümantasyon temelli öğretim uygulamalarına özellikle vurgu yapıldığı
belirlenmiştir. Programların öğrenme alanları incelendiğinde bilgiye dayalı
öğrenme alanlarının aynı olduğu, beceri temelli öğrenme alanlarının fen bilimleri
programında daha ayrıntılı sınıflandırıldığı, buna rağmen fen bilimleri
programında beceri temelli öğrenme alanlarına ilişkin kazanım ifadelerinin yer
almadığı görülmüştür. Programların kazanımlarının yapısı karşılıklı olarak
incelendiğinde fen bilimleri programı kazanımlarının oldukça genel ve kapsamlı
olarak ifadelendirildiği belirlenmiştir. Ayrıca 2013 Fen programları Madde ve
Değişim ünitesine ilişkin kazanımların 2005 programlarına kıyasla 7. Sınıf
hariç diğer tüm sınıf düzeylerinde 1/3 oranında daha az olduğu belirlenmiştir.
In this research, the science and technology curriculum started to be
implemented in 2005 and the science curriculum started to be implemented in
2013 have been analyzed comparatively in terms of learning outcomes. Document
analysis method which is one of the qualitative research methods was used in
the research. Curriculum documents and 4, 5, 6, 7th and 8th grade textbooks
were used as a document. The data in were analyzed using content analysis. In
the research, the then the learning outcomes of the curricula were compared and
interpreted. When the structure of the learning outcomes of the curriculum
documents is mutually examined, it has been determined that the learning outcomes
of the 2013 science curriculum are expressed in a very general and
comprehensive manner. In addition, it was determined that the learning outcomes
for the 2013 Science curricula Matter and Change unit were less than one-third
of all class levels except for the 7th grade compared to 2005 programs.It is determined
that the 2013 programs do not includethelist of “STSE (Science, Technology, Societyand
Environment), Scientific Process Skills and Affective Skills learning outcomes”
and the learning outcomes related to these areas are given to the gains related
to the field of knowledge dimensions of the curricula.
Science education science curricula curriculum issues analyses of curricula learning outcomes
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education