The
purpose of the research is to determine the impacts of science fiction films on
prospective science teachers’ views about science-technology-society. Designed
in accordance with case study, the research was conducted with 20 prospective
science teachers studying at the second grade of primary science education
department of a university in Istanbul during the spring term of 2012-2013
academic year. The research lasted for 5 weeks and 10 films based on science
fiction were watched in this process. When the results obtained from the
research are evaluated, it is revealed that the views of prospective teachers
about the science-technology-society have both accurate and sufficient
qualities before and after the application. In addition to this result, it was
also determined that the opinions of the prospective teachers differed both
quantitatively and qualitatively after the application. In this regard, it can
be said that the influence of science fiction films on the views about
science-technologysociety have contributed positively.
Science fiction film science education prospective science teacher science technology society
Araştırmanın
amacı; bilim kurgu filmlerin, fen bilgisi öğretmen adaylarının
bilim-teknolojitoplum hakkındaki görüşlerine olan etkisinin belirlenmesidir.
Araştırma durum çalışmasına uygun olarak tasarlanmış olup; 2012-2013 öğretim
yılı bahar döneminde, İstanbul’da bulunan bir üniversitenin ilköğretim bölümü
fen bilgisi öğretmenliği ABD ikinci sınıfında öğrenim görmekte olan 20 öğretmen
adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 5 hafta sürmüş ve bu süreçte bilim
kurgu temelli 10 film izlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar öğretmen
adaylarının bilim-teknoloji-toplum hakkındaki görüşlerinin uygulama öncesi ve
sonrasında doğru ve yeterli niteliklere sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Bu
sonucun yanı sıra; uygulama sonrasında öğretmen adaylarının görüşlerinin
nicelik ve nitelik bakımından farklı görüşleri de içerdiği görülmektedir. Bu
bağlamda bilim kurgu filmlerin bilimteknoloji-toplum hakkındaki görüşlere
yönelik katkısının, olumlu olduğu söylenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education