Bu çalışma, internet ve
sosyal ağların kullanımında öğretmen adaylarının net-etik davranış
özelliklerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 113’ü erkek 202’si kadın toplam 315
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının yaşı, 18 ile 50 yaş
aralığındadır, yaş ortalaması ise 24.5’dir. Ölçekte yer alan maddeler 37
önermeden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının internet ve sosyal ağların
kullanımında net-etik davranışlarını değerlendirmek için t-Testi, doğrusal
regresyon ve varyans analizi kullanılarak test edilmiştir. Araştırmada elde
edilen bulgular sonucunda; Erkekler kadınlara göre internette daha fazla vakit
geçirmektedir. İnternet kullanma becerisine göre erkekler kendilerini uzman
derecesinde görürken kadınlar kendilerini orta derece görmektedirler. Yaş
arttıkça kendini uzman olarak nitelendirenler azalmaktadır. Öğretmen
adaylarının net-etik davranışları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık
göstermezken yaş, bölüm ve sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılık
göstermektedir. Kadın öğretmen adaylarının net-etik davranışları erkeklere göre
daha yüksektir. Bölüm değişkenine göre yabancı diller programına kayıtlı olan
öğretmen adaylarının net-etik davranışları; sırasıyla Fizik, BÖTE ve Türk Dili
ve Edebiyatı programına kayıtlı adaylara göre daha yüksektir. Öğretmen
adaylarının sınıf seviyesi yükseldikçe net-etik davranış puanlarının da arttığı
görülmüştür. Diğer taraftan öğretmen adaylarının internet kullanma becerisinin,
net-etik davranışlarının önemli bir yordayıcısı olduğu görülürken internet
kullanma yılı ve internet kullanmak için bir gün içerisinde ortalama ayrılan
sürenin anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmektedir.
The aim of this study was
trying to identify net etiquette behaviors of preservice teachers. Survey model
was used for the study. Participants of the study were 113 male, and 202 female
in total 315 Faculty of Educational Sciences students at Ankara University.
Participating preservice teachers’ ages were between 18 and 50 years old and
mean was 24.5. There were 37 Likert scale items. To identify the preservice
teachers’ net etiquette behaviors while using internet and social networks
independent group t-Test, linear regression and Variance Analysis were used.
Based on the findings male participants were spending more time online than
female. According to internet usage, male participants sow themselves at expert
level while female sow themselves moderately. As age increases, the number of
people who consider themselves experts decreases. While the netethical
behaviors of the teacher candidates do not show any meaningful difference
according to sex, they show significant differences according to age,
department and class levels. The netiquette behavior of female teacher
candidates was higher than that of male. Netiquette behaviors of teacher
candidates registered to foreign language program according to department
variable; were higher than candidates enrolled in Physics, BÖTE and Turkish
Language and Literature programs respectively. The netiquette behavior scores
also increased as the grade level of the teacher candidates increased. On the
other hand, it seems that teacher candidates have a significant predictor of
their net-ethical behavior, whereas the average number of years spent using the
internet and using the internet does not seem to have any significant effect.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education