The aim of this study was to investigate the
relations between preservice teachers’ achievement in dissolution, learning
approaches, motivation and scientific epistemological beliefs through CHAID
analysis. The study was conducted with correlational research design, which is
one of the quantitative research methods. For this purpose, a total of 618
preservice teachers participated in the study. The dissolution concept test,
the revised two‐factor study process questionnaire (R‐SPQ‐2F), chemistry motivation questionnaire and scientific epistemological
beliefs survey were used as data collection tools. CHAID (Chi-squared Automatic
Interaction Detection) analysis was used to analyze the data of the study. At the
end of the study, a significant effect of preservice teachers’ scientific
epistemological beliefs, career motivation and surface learning approaches on
their achievement was determined. In addition, results of CHAID analysis showed
that the scientific epistemological beliefs were the most important predictor
of preservice teachers’ achievement in dissolution.
Dissolution learning approaches motivation scientific epistemological beliefs CHAID analysis preservice teachers
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının çözünme
konusundaki başarıları ile öğrenme yaklaşımları, motivasyonları ve bilimsel
epistemolojik inançları arasındaki ilişkileri CHAID analizi ile incelemektir.
Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel araştırma yöntemiyle
yürütülmüştür. Bu amaçla çalışmaya 618 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada
veri toplama aracı olarak çözünme kavram testi, öğrenme yaklaşımları envanteri,
kimya motivasyon ölçeği ve bilimsel epistemolojik inanç ölçeği kullanılmıştır.
Çalışmada elde edilen verilerin analizinde CHAID (Chi-squared Automatic
Interaction Detection) analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, öğretmen
adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının, kariyer motivasyonlarının ve
yüzeysel öğrenme yaklaşımlarının başarıları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca CHAID analizi, öğretmen adaylarının çözünme konusundaki
başarılarını yordayan en önemli değişkenin bilimsel epistemolojik inançlar
olduğunu ortaya koymuştur.
Çözünme öğrenme yaklaşımları motivasyon bilimsel epistemolojik inançlar CHAID analizi öğretmen adayları
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education