Research Article
BibTex RIS Cite

Hazırlık Sınıflarındaki İngilizce Öğretimine Ganalı Öğretmen Adaylarının Bakışı (Fırat Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği)

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 967 - 983, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.329903

Abstract



Bu araştırmanın amacı Fırat Üniversitesi Yabancı Diller
Yüksekokulunda Temel İngilizce Bölümünde 2015-2016 akademik yılı bahar yarı
döneminde Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde formasyon eğitimi alıp
Yüksekokulumuz bünyesinde stajlarını yapan Ganalı öğretmen adaylarından
hazırlık sınıflarında verilen İngilizce eğitimi üzerine görüş alıp bu noktada
yansıtma yaparak hazırlık sınıflarında İngilizce öğretimi üzerine
değerlendirmede bulunmaktır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim
çerçevesinde görüşme yöntemiyle yürütülmüştür. Görüşme gönüllülük esasıyla
seçilen dokuz Ganalı öğretmen adayıyla, yarı yapılandırılmış açık uçlu
sorularla yapılmış ve ses kayıt cihazıyla kayıt altına alınmıştır.
Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir.
Elde edilen bulgular cevaplar bağlamında paralellik gösterenlerle
birleştirilerek üç ana temada toplanmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda Fırat
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda hazırlık sınıflarındaki İngilizce
eğitimi yansıtma yoluyla olumlu ve olumsuz yönleriyle ortaya konmuştur. Yapılan
çalışma sonucunda elde edilen veriler İngilizce öğretimi kapsamında mevcut
problemleri farklı gözlemler vasıtasıyla ortaya koymuş olup, bu doğrultuda
yapılacak çalışmalara yol göstereceği düşünülmektedir.

References

  • Acat, B., Demiral, S. (2002). Türkiye’de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 31 (Yaz) ss.312-329.
  • Aktaş, T. (2005). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1), 89-100.
  • Bateman, B. E. (2008). Student Teachers’ Attitudes and Beliefs about Using the Target Language in the Classroom. Foreign Language Annals. 41(1),11-28.
  • Block, D., Cameron, D. (2002). Globalization and Language Teaching. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Brindley, G. (1984). Needs Analysis and Objective Setting the Adult Migrant Education Program. Sydney : NSW Adult Migrant Education Service.
  • Brundage, D.H.& MacKeracher, D. (1980). Adult Learning Principles and their Application to Program Planning. Ontario: Ontario Institute for Studies in Education.
  • Canale, M.& Swain, M. (1980). Theoretical bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics. 1(1980), 1-47.
  • Cesur, K., (2008). Ögrenci ve Ögretmenlerin, Üniversite Seviyesinde Dil Becerilerini Değerlendirmede Kullanılan Test Tekniklerine İlişkin Algılamaları, ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Chang, J. (2006). Research Report Globalization and English in Chinese Higher Education. World Englishes, 25, 3(4), 513-525.
  • Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çavuşoğlu Deveci, C. - Arslan Buyruk, A. – Erdoğan, P. & Yücel Toy, B. (2016). “İngilizce Konuşma Becerisinin Öğretimine İlişkin İhtiyaçların Değerlendirilmesi / Needs Assessment Regarding Teaching of English Speaking Skill”, TURKISH STUDIES –International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, (Prof. Dr. Kamil Veli Nerimanoğlu Armağanı) Volume 11/14 Summer 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9919, p. 915-934.
  • Çetin, B. (2017). İletişimsel Edinç ve Yabancı Dil Olarak Türkçede Dilbilgisi Öğretimi / Communicative Competence and Grammar Teaching in The Field of Turkish as a Foreign Language, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Tahsin Aktaş Armağanı) Volume 12/6, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11565, p. 179-196.
  • Giddens A. (1990). The Consequences of Modernity. Standford, CT: Stanford University Press.
  • Gökdemir, C. V. (2005). Üniversitelerimizde Verilen Yabancı Dil Öğretimindeki Başarı Durumumuz. Atatürk üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 251-264).
  • Gömleksiz, M.N., Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı Yaklaşım Bağlamında Yabancı Dil Öğretimi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6,(2), 443-454.
  • Güllüoğlu, Ö. (2004). Attitudes Towards Testing Speaking at Gazi University PreparatorySchool of English and Suggested Speaking Tests, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karaman, A. Ü. The Current Profile of English in Turkey through the Perceptions of Both Native and Non-Native English Teachers. http://scholar.google.com.tr/scholar?hl=tr&q=The+Current+Profile+of+English+in+Turkey+through+the+Perceptions+of+Both+Native+and+Non-Native+English+Teachers&btnG=&lr (10.07.2017 )
  • Karaman, A. Ü. (2012).Factors That Affect a Foreign Language Learning. Review Article. Çanakkale, Çanakklale 18 Mart Üniversitesi
  • Kenworth, J. (1987). Teaching English pronunciation. London: Longman.
  • Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New haven and London: Yale University Press.
  • Maryana, D. (2011). The Correlation Between Students’ Motivation in Learning English and their Speaking Achievement (A Correlation Study at second Grade Students of Muhmmadiyah 17 Junior High School Tangerang), (Unpublished Thesis).
  • Medgyes. P. (1994). The non-native teacher. London: Macmillan.
  • Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: what every teacher should know. Boston, Massachusetts: Heinle Publishers.
  • Richards, J.C. & Renandya, W.A. (Ed). (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. New York, USA: Cambridge University Press.
  • Saracaloğlu, A.S., Varol, S.R. (2007). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Tasarımı ile Yabancı Dil Başarıları Arasındaki İlişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3 (1):39-59.
  • Smit, U. (2010). English as a Lingua Franca in Higher Education: A Longitudinal Study of Classroom Discourse, Trends in Applied Linguistics 2. Berlin/ New York: Walter de Gruyter GmbH &Co. KG.
  • Stott, N. (2001, November) Helping ESL students become better readers: Schema Theory Applications and Limitations. TESL Journal, 7(11), 1-11.
  • Suna, Y.& Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de Yabancı Dil Öğrenme-Öğretme Problemine İlişkin Yapılan Çalışmaların Derlenmesi. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi 3(5), ss.7-24.
  • Tarcan, A. (2004). Yabancı Dil Öğretim Teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. The State of English in Higher education in Turkey. A Baseline Study, November, 2015
  • https://www.britishcouncil.org.tr/sites/default/files/he_baseline_study_book_web_-_son.pdf (adlı siteden 17.07.2017 tarihinde alınmıştır)
  • Tomlinson, B. (Ed). (2011). Materials Development in Language Teaching. Second Edition. UK: Cambridge University Press.
  • Tosun, C. (2014). Yurdumuzda Yabancı Dil Öğretme ve Öğrenme Sürecinde Başarısızlığın Nedeni Yöntem mi?. A. Sarıçoban, H. Öz (Ed.) Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim ne Olmalı? (ss.37-40. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Tütüniş, B. (2014). İngilizce Öğretiminde Yöntem Sorunları. A. Sarıçoban, H. Öz (Ed.) Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim ne Olmalı? (ss.33-36). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Waters, M. (1995). Globalization Key Ideas. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Wang, S. (2002). Guan yu quan mian jia qiang zhong guo ying yu jiao yu de si kao [Reflections on strengthening English education in China]. Foreign language Education, 23(2), 89–91.
  • Wang, B. (2009). Motivation and language Learning. Asian Social Science. 5(1), 98-100.
  • Yıldız, M. & Yeşilyurt, S. (2017). Use or Avoid? The Perceptions of Prospective English Teachers in Turkey about L1 Use in English Classes. English Language Teaching, 10, 1. Pp.84-96.

Ghanaian Teacher Candidates’ Perspective on English Language Instruction in Preparatory Classes (The Case of Fırat University School of Foreign Languages)

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 967 - 983, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.329903

Abstract

The purpose of this study
was to investigate Ghanaian teacher candidates’ opinions about the English
instruction at preparatory program of Fırat University School of Foreign
Languages. The participants, who has a high level proficiency in English, were
attending courses to get a teaching certificate at the Faculty of Education and
they were undergoing a period of training as preservice teachers at the School
of Foreign Languages in 2015-2016 spring semester. This study aimed at
reflecting their perception of instructors, students and the instructional
process in an attemt to compare Ghana and Turkey in that respect. In this study
phenomenological research design was employed which is a qualitative research
design. In order to collect data, semi-structured interviews were conducted
with nine teacher candidates who volunteered to take part in the study. The
interviews were audio recorded and these recordings were transcribed by both of
the researchers. In order to control the realiability of the interviews, another
English instructor also transcribed the audio recordings. The findings were
obtained by comparing these three transcriptions The data was analyzed by using
descriptive analysis. The findings composed three main themes. These findings
generally reflected the positive and negative sides of the English instruction
at Fırat University School of Foreign Languages.

References

  • Acat, B., Demiral, S. (2002). Türkiye’de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 31 (Yaz) ss.312-329.
  • Aktaş, T. (2005). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1), 89-100.
  • Bateman, B. E. (2008). Student Teachers’ Attitudes and Beliefs about Using the Target Language in the Classroom. Foreign Language Annals. 41(1),11-28.
  • Block, D., Cameron, D. (2002). Globalization and Language Teaching. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Brindley, G. (1984). Needs Analysis and Objective Setting the Adult Migrant Education Program. Sydney : NSW Adult Migrant Education Service.
  • Brundage, D.H.& MacKeracher, D. (1980). Adult Learning Principles and their Application to Program Planning. Ontario: Ontario Institute for Studies in Education.
  • Canale, M.& Swain, M. (1980). Theoretical bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics. 1(1980), 1-47.
  • Cesur, K., (2008). Ögrenci ve Ögretmenlerin, Üniversite Seviyesinde Dil Becerilerini Değerlendirmede Kullanılan Test Tekniklerine İlişkin Algılamaları, ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Chang, J. (2006). Research Report Globalization and English in Chinese Higher Education. World Englishes, 25, 3(4), 513-525.
  • Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çavuşoğlu Deveci, C. - Arslan Buyruk, A. – Erdoğan, P. & Yücel Toy, B. (2016). “İngilizce Konuşma Becerisinin Öğretimine İlişkin İhtiyaçların Değerlendirilmesi / Needs Assessment Regarding Teaching of English Speaking Skill”, TURKISH STUDIES –International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, (Prof. Dr. Kamil Veli Nerimanoğlu Armağanı) Volume 11/14 Summer 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9919, p. 915-934.
  • Çetin, B. (2017). İletişimsel Edinç ve Yabancı Dil Olarak Türkçede Dilbilgisi Öğretimi / Communicative Competence and Grammar Teaching in The Field of Turkish as a Foreign Language, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Tahsin Aktaş Armağanı) Volume 12/6, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11565, p. 179-196.
  • Giddens A. (1990). The Consequences of Modernity. Standford, CT: Stanford University Press.
  • Gökdemir, C. V. (2005). Üniversitelerimizde Verilen Yabancı Dil Öğretimindeki Başarı Durumumuz. Atatürk üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 251-264).
  • Gömleksiz, M.N., Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı Yaklaşım Bağlamında Yabancı Dil Öğretimi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6,(2), 443-454.
  • Güllüoğlu, Ö. (2004). Attitudes Towards Testing Speaking at Gazi University PreparatorySchool of English and Suggested Speaking Tests, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karaman, A. Ü. The Current Profile of English in Turkey through the Perceptions of Both Native and Non-Native English Teachers. http://scholar.google.com.tr/scholar?hl=tr&q=The+Current+Profile+of+English+in+Turkey+through+the+Perceptions+of+Both+Native+and+Non-Native+English+Teachers&btnG=&lr (10.07.2017 )
  • Karaman, A. Ü. (2012).Factors That Affect a Foreign Language Learning. Review Article. Çanakkale, Çanakklale 18 Mart Üniversitesi
  • Kenworth, J. (1987). Teaching English pronunciation. London: Longman.
  • Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New haven and London: Yale University Press.
  • Maryana, D. (2011). The Correlation Between Students’ Motivation in Learning English and their Speaking Achievement (A Correlation Study at second Grade Students of Muhmmadiyah 17 Junior High School Tangerang), (Unpublished Thesis).
  • Medgyes. P. (1994). The non-native teacher. London: Macmillan.
  • Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: what every teacher should know. Boston, Massachusetts: Heinle Publishers.
  • Richards, J.C. & Renandya, W.A. (Ed). (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. New York, USA: Cambridge University Press.
  • Saracaloğlu, A.S., Varol, S.R. (2007). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Tasarımı ile Yabancı Dil Başarıları Arasındaki İlişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3 (1):39-59.
  • Smit, U. (2010). English as a Lingua Franca in Higher Education: A Longitudinal Study of Classroom Discourse, Trends in Applied Linguistics 2. Berlin/ New York: Walter de Gruyter GmbH &Co. KG.
  • Stott, N. (2001, November) Helping ESL students become better readers: Schema Theory Applications and Limitations. TESL Journal, 7(11), 1-11.
  • Suna, Y.& Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de Yabancı Dil Öğrenme-Öğretme Problemine İlişkin Yapılan Çalışmaların Derlenmesi. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi 3(5), ss.7-24.
  • Tarcan, A. (2004). Yabancı Dil Öğretim Teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. The State of English in Higher education in Turkey. A Baseline Study, November, 2015
  • https://www.britishcouncil.org.tr/sites/default/files/he_baseline_study_book_web_-_son.pdf (adlı siteden 17.07.2017 tarihinde alınmıştır)
  • Tomlinson, B. (Ed). (2011). Materials Development in Language Teaching. Second Edition. UK: Cambridge University Press.
  • Tosun, C. (2014). Yurdumuzda Yabancı Dil Öğretme ve Öğrenme Sürecinde Başarısızlığın Nedeni Yöntem mi?. A. Sarıçoban, H. Öz (Ed.) Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim ne Olmalı? (ss.37-40. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Tütüniş, B. (2014). İngilizce Öğretiminde Yöntem Sorunları. A. Sarıçoban, H. Öz (Ed.) Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim ne Olmalı? (ss.33-36). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Waters, M. (1995). Globalization Key Ideas. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Wang, S. (2002). Guan yu quan mian jia qiang zhong guo ying yu jiao yu de si kao [Reflections on strengthening English education in China]. Foreign language Education, 23(2), 89–91.
  • Wang, B. (2009). Motivation and language Learning. Asian Social Science. 5(1), 98-100.
  • Yıldız, M. & Yeşilyurt, S. (2017). Use or Avoid? The Perceptions of Prospective English Teachers in Turkey about L1 Use in English Classes. English Language Teaching, 10, 1. Pp.84-96.
There are 37 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Seçil Tümen Akyıldız

Eda Tayşı This is me

Publication Date October 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Tümen Akyıldız, S., & Tayşı, E. (2017). Ghanaian Teacher Candidates’ Perspective on English Language Instruction in Preparatory Classes (The Case of Fırat University School of Foreign Languages). Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 967-983. https://doi.org/10.14686/buefad.329903

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education