Bu araştırma, Ağrı İli, Patnos İlçesi ilkokul ve ortaokul kurumlarında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin cinsiyete, medeni duruma, okulda görev yapan öğretmen sayısına, yaşa, ve mesleki kıdem süresiyle arasında ilişki olup olmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Ağrı İli’nin Patnos İlçesi’nde görev yapan 200 ilkokul ve ortaokul öğretmeni üzerinde yapılmıştır. Araştırma, betimsel türde olup tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak Maslach Tükenmişlik Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 17 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, değişkenlere göre t-testi ve ANOVA testine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin; cinsiyete göre mesleki tükenmişlik düzeyleri 0,05 düzeyinde farklılaşmamıştır. Okulda görev yapan öğretmen sayısına göre mesleki tükenmişlik düzeyleri 0,05 düzeyinde farklılaşmıştır. Medeni duruma, yaşa, mesleki kıdeme göre mesleki tükenmişlik düzeyleri 0.05 düzeyinde farklılaşmamıştır.
This research is carried out to investigate whether there is a relationship between the
occupational exhaustion levels of teachers working in primary and secondary education by gender,marital
status number of teachers who worked at the school,age and the duration of professional seniority in
Ağrı/Patnos. The research is carried out on 200 primary and secondary school teachers who worked in
Ağrı/Patnos. The research is descriptive type made by using screening method. Maslach Exhaustion
Inventory and Personal Information Form is used as data collection and were analyzed using a statistical
program for data analysis. The data obtained from the research are tested by t-test and ANOVA.
According to the survey, the levels of occupational exhaustion of teachers by gender differ 0.05. The
levels of occupational exhaustion of teachers by the number of teachers who worked at at the school
differentiate 0.05. The levels of occupational exhaustion by marital status, age and professional seniority
differ at the level of 0.05.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education