Bu araştırma lise öğrencilerinin “Üniversite ” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları
metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 2012-2013 eğitim-öğretim
yılında, Anadolu öğretmen lisesinde öğrenim gören 54 kız (%52.4) ve 49 (%47.6) erkek olmak üzere
toplam 103 öğrenci katılmıştır. Araştırma mevcut durumun belirlenmesi ve analiz edilmesine yönelik
betimsel bir araştırmadır. Araştırmada, verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin üniversite kavramına yönelik ne tür algılamalara sahip olduklarını
ortaya çıkarmak için ‘‘Üniversite … gibidir; Çünkü … ’’ cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada
olgu bilim deseni kullanılmış ve veriler içerik analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Söz konusu araştırma
sonucu elde edilen bulgulara göre toplam 103 öğrenci geçerli 76 metafor üretmiştir. Söz konusu
metaforlar bir takım analiz işlemine tabi tutularak ortak özelliklere sahip 6 kategoride
değerlendirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda lise öğrencilerinin ‘‘üniversite ’’ kavramını %20.4’ü
“özgürlüğün ifadesi” olarak ; %17.3’ü “mekan” (Köprü, tarla v.b); %22.4’ü “bir süreç olarak”; %16.3’ü
“gelecek” olarak; %9.1’i “kültürel çeşitlilik” olarak; %12.2 “karamsarlığın bir ifadesi” olarak gördükleri
tespit edilmiştir. Sonuç olarak metaforların lise öğrencilerinin ‘‘üniversite ’’ kavramına ilişkin algılarını
açıklamada önemli bir araştırma aracı olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
This study aims to reveal the high school students’ perceptions on the concept of
“university”. The sample of the study consists of 54 girls (52.4 %) and 49 boys (47.6%) total 103
Anatolian Teacher High School students in 2012-2013 academic year. The research is a descriptive study
aims to identify and analyze the current situation. The qualitative research method is used in the data
collection, analysis and interpretation of the study. In order to reveal the high school students’
perceptions on the concept of “university”, they were asked to complete the sentence beginning as “
University is like a ............., because............” . Science case study design is used and the data anayzed
by the technique of content analysis. According to the findings of the research results, 103 students are
found to produce 76 metaphors. The metaphors are subjected to analysis and gathered under 6
common categories. The categories for the concept of university and their percentages are as follows:
20.4 % freedom, 17.3 % space (bridge, field, etc.), 22.4 % process, 16.3 % future, 9.1 % cultural diversity
and 12.2 % pessimism. As a result, it is seen that metaphors can be used as an important research tool
to explain the high school students’ perceptions related to the concept of “university”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education