Bu araştırma ile il eğitim denetmen ve yardımcılarının mesleki gelişimlerini sürdürmelerinde ementorluk
modelinin sürece olan katkılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Öncelikle tüm etkinliklerin
gerçekleştirildiği uygulama sitesi (www.e-mentorum.com) hazırlanarak yayınlanmıştır. Literatür taraması ve
uygulama başlangıcında uygulama sitesi kullanıcılarından gelen istekler doğrultusunda belirlenen sekiz öğrenme
içeriği ile ilgili öğrenme materyalleri hazırlanarak uygulama sitesine yüklenmiştir. Uygulama sitesinde yönetici, ementor
ve mente olarak üç farklı kullanıcı grubu tanımlanmıştır. 2011-2012 yılında, Elazığ, Malatya ve Bingöl
illerinde görevli il eğitim denetmen ve yardımcılarından 59’unun katılımıyla gerçekleştirilen araştırmada
akademisyen ve deneyimli il eğitim denetmenleri e-mentor, çalışma grubunda yer alan diğer il eğitim denetmen ve
yardımcıları mente, araştırmacı ise yönetici olarak atanmıştır. Tek grup öntest sontest deneysel desende
gerçekleştirilen araştırmada uygulama sitesi üzerinden yapılacak etkinliklerin neler olduğu ve nasıl yapılacağı
hakkında oryantasyon eğitimleri verilmiştir. E-mentorluk uygulamasının, il eğitim denetmen ve yardımcılarının
başarılarına etkisini belirlemek için başarı testi kullanılmıştır. Sonraki aşamada başarı testi öntesti yapılarak
uygulamaya başlanmıştır. 10 hafta süren araştırma sonunda başarı testi sontestleri uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda elde verilerin analizi aşamasında ilişkili örneklemler t testi, Kruskal Wallis H testi ve
Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Verilerin analizi ile e-mentorluk uygulamasının, il eğitim denetmen ve
yardımcılarının başarılarına olumlu katkı sağladığı görülmüştür.
E-mentor e-mentorluk mente mesleki gelişim eğitim denetimi il eğitim denetmen ve yardımcıları
With this study, we aim to determine the contributions of e-mentorship model on the sustainability
of provincial education supervisors and assistant supervisors. First of all, we have designed and published a web-site
(www.e-mentorum.com) to carry out all activities. Based on both literature review and the demands of prospective
system users at the beginning phase of the implementation, we have determined eight learning content packages
and designed appropriate instructional materials and then uploaded them to the web site. We defined three
distinct user-groups called as admin, e-mentor, and mentee. This study was carried out in 2011-2012 years by the
participation of 59 provincial education supervisors and assistant supervisors who were on duty in provinces of
Elazig, Malatya, and Bingol. In this study, academicians and experienced provincial education supervisors i were
assigned as e-mentor, other provincial education supervisors and assistant supervisors were assigned as mente
while researcher was admin. Before the implementation of this study, which one group pretest-posttest design
model was adopted, for this study and we run an orientation program on what kinds of activities would take place
during the implementation and how they would be achieved.
Achievement test was used to determine the effect of e-mentorship implementation on the success of
provincial education supervisors and assistant supervisors as pretest at the beginning of the implementation and as
posttest at the end of the implementation (after 10 weeks). For the analyses of the data, paired-sample t-test,
Kruskal Wallis H-test, and Mann Whitney U test were used. Based on the results of the analyses, we found that ementorship implementation had positive impact on the success of provincial education supervisors and assistant
supervisors.
E-Mentor E-Mentorship mentee professional development provincial education supervisors and assistant supervisors
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education