Özet: Çalışmada Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde kızların eğitiminde okulun ifade ettiği anlam araştırılmıştır. Bu çalışma nitel bir desene sahip olup dönemin kaynakları ve özellikle kız okullarında okutulan ders kitapları, doküman analizine göre incelenmiştir. Genel olarak okul büyük bir aile olarak görülmüştür. Okul, kızlara kalp ve akıl gözünü açarak yaradanını, dünyasını, vatanını, ailesini, nefsini ve her şeyi ona gösteren bir yer olarak ifade edilmiştir. Kızların okul sayesinde fazîlet, marifet sahibi olduğuna, dünyayı anlayabildiğine ve dinini öğrenebildiğine inanılmaktadır. Bununla beraber, insanlara öğrenmek istediği şeylerden bahseden kitabları okumak zevkini veren, birbirlerine karşı görev ve sorumlulukları öğreten ve bilim hayatının ilk tecrübe meydanı olarak görülmektedir. Bu nedenle burada geçen kıymetli zamanı israf etmeden bir kızın okula devama dikkat etmesi beklenmektedir. Okuldan kaçmak kötü bir hareket olarak algılanmakta ve okul kurallarına uymanın, öğretmenlere saygı gösterilmesinin ise zaruri olduğu dile getirilmektedir. Sonuç olarak okul, o dönemde kızlar için tam bir insan olmanın öğrenildiği bir mekân olarak tanımlanmaktadır.
In this study, the meaning of school in girls’ education in the last years of Ottoman
Empire was researched. This study has a qualitative design and it is based on document analysis of the
era’s documents and especially textbooks of girls schools used in that era. Generally, school was
accepted to be a big family. Schools were explained to be places where girls’ hearts and minds were
opened and creator, world, homeland, family, desires and everything were shown to them. It was
believed that girls gain virtue and skills by schools and they could understand the world and religion.
Besides this, schools were believed to be places which give students the opportunity to read books
which give information about what they want to learn, teach their duties and responsibilities and give
them the opportunity to experience science life for the first time. This is why; girls were expected to be
careful about continuing their education without wasting precious time spent in schools. Skipping school
was thought to be a bad behavior; it was told that it is necessary to obey school rules and respect
teachers. As a result, school was defined to be a place where girls learn to be a complete person in that
era.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education