Bu araştırmanın amacı hemşire adaylarının staj
yaptıkları kliniklerde hasta bakımı ve eğitim hizmeti sunarken karşılaştıkları
güçlükleri, yetişkin hastalarla aralarında yaşanan iletişim çatışmalarını ve
yaşadıkları sorunları, kendilerinin görüşleri doğrultusunda belirlemek ve bu
sorunları yetişkin eğitimi açısından değerlendirmektir. Çalışma grubu, Anadolu
Sağlık Meslek Lisesi Hemşirelik Bölümü 12. sınıf tan seçilen, 2 farklı Eğitim
Hastanesinde Beceri Eğitimi yapan 12 hemşire adayı ile yüz yüze bireysel
görüşmeler sonucu gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılarak yapılan görüşmelerden elde edilen bulgu ve görüşler araştırmanın
amacına uygun biçimde betimsel analiz tekniği ile çözümlenerek yorumlanmıştır. Elde
edilen sonuçlar şöyledir: Hemşire adayları kliniklerde hastalarla, tedaviye
uymama, reddetme, ağlama, dil
problemleri, gereksiz istekler, odadan kovma, önyargılar gibi sorunlar
yaşamışlar ve bu sorunlarla da öncelikle empati kurarak ve diğer hemşireleri
rol model alarak baş etmeye çalışmışlardır. Diğer sağlık personelleriyle de
gereksiz ve alakasız iş yükü, acımasız ve anlayışsız davranışlar şeklinde sorun
yaşarken, hasta yakınlarıyla da, hizmetçi gibi görülme, bencillik gibi sorunlar
yaşamışlardır. Hemşire adayları görüşmeler sayesinde yaşadıkları iletişim
sorunlarıyla daha bilinçli şekilde yüzleşmişler, farkında olmuşlar ve
yaşadıkları deneyimleri bilgiye ve çözüm üretmeye dönüştürerek bundan sonra
çaresizlik yaşamayacaklarını belirtmişlerdir. Gelecekte mesleki yaşantılarında
hasta bakımı planlarken iletişim becerilerini de mutlaka plana dahil etmeleri
beklenmektedir.
This
research aims to identify the hardships that the nurse candidates confront at
their internship clinics while patient-caring and coaching, to specify the
conflicts between them and the patients in accordance with their own feedbacks,
and to evaluate these problems in terms of adult coaching. The study group chosen
from 12th grade students of Anatolia Medical Vocational High School- Nursing
Department were 12 nurse candidates, who were studying Skills training in 2
different teaching hospitals, have had face-to-face individual meetings with.
The findings and views obtained by utilizing semi-structured interview forms
have been interpreted in accordance with the research’s aim by being analyzed
through the descriptive analysis technique. The findings were as follows:
Trainee nurses have faced problems such as resistance to the treatment,
refusal, crying out, communication issues, unnecessary demands, repelling out
of the room, and pre-judgement, and they have attempted to overcome these
problems by establishing empathy and roll-modeling other nurses. While facing
out extra-and-unrelated workload with other medical personnel, they have also
had problems like being seen as a servant and as a selfish person by the
patients’ relatives. Nurse candidates did not only suggest that they have
become more conscious about the communication problems due to the interviews,
but they have also learned how to utilize their experiences as a means to
detect possible solutions and so not being as helpless as they were before. It
is expected that they definitely involve communication skills while arranging
patience-care plans in their future lives.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education