The aim of the research is to determine objectives of recognition in the EHEA between 1998-2018 and to reveal aspects open to development. Data of the study was obtained through document analysis of communiques adopted in Ministerial Conferences. Results of the research: adoption of three cycle system; comparable and readable degrees; the use of EAR Manual; mutual recognition are important. Implementation of LRC helps to facilitate recognition of qualifications in higher education. Recently, a Global Convention for recognition of qualifications in HE was adopted. Use of Diploma Supplement; a close cooperation between quality assurance and recognition networks are encouraged. ENIC-NARIC Networks are necessary for fair and efficient recognition. ECTS boosts external recognition. Quality assurance and accreditation are closely associated with recognition. Recognition in higher education and its tools are substantial in terms of increasing mobility, providing transparency, enhancing employability. Automatic recognition; recognition of prior non-formal and informal learning need to be improved in HE systems through revised national legislations.
Bu araştırmanın amacı, Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda 1998-2020 yıllarında, tanıma ile ilgili hedefleri tespit etmek ve gelişmeye açık yönleri ortaya koymaktır. Avrupa Yükseköğretim Alanı Bakanlar Konferanslarında kabul edilen bildirgelerin analizi, dolayısıyla doküman analizi ile veri elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçları şu şekildedir: üç aşamalı derece sistemi ile karşılaştırılabilir ve anlaşılabilir derecelerin kabul edilmesi; Lizbon Tanıma Sözleşmesi’nin uygulanması; Avrupa Tanıma Alanı Kılavuzu kullanılması; karşılıklı tanıma ilkesi önemlidir. Son dönemlerde, yükseköğretimde yeterliliklerin tanınması için küresel bir sözleşme kabul edilmiştir. Diploma Eki kullanılması; kalite güvence ve tanıma ağları arasında yakın işbirliği teşvik edilmektedir. Adil ve verimli tanıma süreçleri için ENIC-NARIC iletişim ağları gereklidir. Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi kullanımı öğrencilerin hareketliliğini artırmada önemli bir etkendir. Kalite güvencesi ve akreditasyon, tanıma ile yakından ilişkilidir. Yükseköğretimde tanıma ve araçları; hareketliliği, istihdamı artırmada, şeffaflığı sağlamada önemli bir role sahiptir. Uluslararasılaşmaya katkıda bulunmaktadır. Otomatik tanıma ile önceki non-formal ve informal öğrenmelerin tanınması konusunda ülkelerin ulusal mevzuatlarını iyileştirmesine ihtiyaç bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2021 February, Volume 10 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education