Bu çalışma, bilişim teknolojileri öğretmenlerinin eğitimde dijital öyküleme kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel yöntemlerle durum çalışmasıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi sonunda devlet okullarında görev yapan ve hizmet içi eğitime katılan 38 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama araçları, demografik bilgi formu ve araştırmacı tarafından oluşturulan görüşme formudur. İlk olarak öğretmenlere hizmet içi eğitim kapsamında dijital öyküleme eğitimi verilmiştir. Bu eğitim kapsamında dijital öykü anlatımının tanımı, tarihçesi, bileşenleri, türleri, aşamaları, eğitim ortamlarında kullanımının önemi, dijital öykü anlatımı için kullanılabilecek yazılımların tanıtımı yapılmış ve örnek dijital öyküler gösterilmiştir. Daha sonra veri toplama aracı uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmenler, dijital öykü anlatımının konuyu daha kolay öğretme fırsatı sağladığı, öğrencilere eğlenerek öğrenme fırsatı sunabileceği, sosyal konularda farkındalık yaratmak için kullanılabileceği ve engelleyici faktör olarak ise teknolojik altyapı eksikliği ile karşılaşılabileceği gibi görüşler belirtmişlerdir.
This study aims to reveal information and communication technology teachers' opinions on the use of digital storytelling in education. The study was carried out with qualitative methods case study. The study group consists of 38 teachers participating in in-service training at the end of the spring semester of the 2018-2019 academic year and working in public schools. Data collection tools are demographic information form and semi-structured interview form created by the researcher. Firstly, teachers were trained on digital storytelling within the scope of in-service training. Within the scope of this training, the definition, history, components, types, stages of digital storytelling, the importance of its use in educational environments, the introduction of software that can be used for digital storytelling, and demonstration of sample digital stories have been made. Then, data collection tool was applied. The content analysis method was used in the analysis of the data. At the end of the study, teachers gave opinions such that digital storytelling provides the opportunity to teach the subject more easily, offers students the opportunity to learn by having fun, may be used to raise awareness on social issues, and the lack of technological infrastructure may be a preventive factor.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education