Building up a stock of vocabulary with operational sufficiency is a formidable task for L2 learners. An adequate portion of their vocabulary needs to be readily accessible and retrievable for productive use in real communication. This study investigated the possible effects of the availability of planning time and task type on L2 learners’ lexical production in oral performance. It employed a 2x2 experimental design, where there were two independent variables (planning time and task type), each with two levels (no planning and with planning; descriptive and narrative). Participants were 102 (51 females and 51 males) intermediate level Preparatory School university students at an English-medium university in Turkey. The 51 dyads performed oral descriptive and narrative tasks under no planning and with planning conditions. The oral production of the participants were analyzed using two major measures: lexical complexity, and lexical accuracy. Lexical complexity was measured by word length in syllables and by lexical richness/variation with sub-measures of type-token ratio, lexical word range, grammatical word range, lexical-to-grammatical ratio and lexical density. Lexical accuracy was measured by the number of error-free clauses. The results revealed that lexical use is predominantly determined by task type rather than planning time. Narrative tasks elicited more complex and richer vocabulary than descriptive tasks. Availability of planning time appeared to positively influence the accuracy of lexis used, but at the cost of lower degree of richness/variation. The results also indicated that a focus on lexis could be induced through task design, which fosters various aspects of L2 lexical use.
İşlevsel yeterliliğe sahip bir sözvarlığı oluşturmak ikinci dil öğrenenler için zorlu bir görevdir. Özellikle, gerçek iletişimde üretken kullanım için sözvarlığının yeterli bir bölümünün kolayca erişilebilir ve geri çağrılabilir olması gerekmektedir. Bu çalışma, planlama zamanının varlığı ve görev türünün ikinci dil öğrenenlerin sözlü performansta sözcüksel üretimi üzerindeki olası etkilerini araştırmıştır. Her biri iki seviyeli (planlamasız ve planlamalı; betimsel ve öyküleyici) iki bağımsız değişkenin (planlama zamanı ve görev türü) olduğu 2x2’lik bir deneysel tasarım kullanılmıştır. Katılımcılar, eğitim dili İngilizce olan Türkiye’deki bir üniversitenin Hazırlık Okulu’nda öğrenim gören orta düzey dil yeterliğine sahip 102 (51 kadın ve 51 erkek) öğrenciden oluşmuştur. Ellibir (51) çift planlamasız ve planlamalı koşullarıyla sözlü betimsel ve öyküleyici görevleri gerçekleştirmiştir. Katılımcıların sözlü üretimleri iki ana ölçü kullanılarak çözümlenmiştir: sözcüksel karmaşıklık ve sözcüksel doğruluk. Sözcüksel karmaşıklık sözcüklerin içerdiği hece sayısı ve sözcüksel zenginlik/değişkenlik ölçütleri kullanılarak ölçülmüştür. Sözcüksel zenginlik/değişkenlik, alt-ölçütleri olan tür-belirteç oranı, içeriksel sözcük aralığı, dilbilgisel sözcük aralığı, içeriksel sözcük-dilbilgisel sözcük oranı ve sözcük yoğunluğu ile ölçülürken, sözcüksel doğruluk hatasız tümcelerin sayısıyla ölçülmüştür. Sonuçlar, sözcüksel kullanımın planlama zamanından ziyade ağırlıklı olarak görev türü tarafından belirlendiğini ortaya koymuştur. Öyküleme gerektiren görevler betimleme gerektiren görevlerden daha karmaşık ve daha zengin sözcük kullanımına yol açmıştır. Planlama zamanının varlığı kullanılan sözcüklerin doğruluğunu olumlu yönde etkilediği görülmüştür ancak bu daha düşük derecede sözcüksel zenginlik ve çeşitlilik pahasına gerçekleşmiştir. Sonuçlar ayrıca ikinci dil sözcük kullanımının çeşitli yönlerini besleyen görev tasarımı yoluyla sözvarlığına odaklanmanın sağlanabileceğini göstermiştir.
görev türü planlama zamanı sözcüksel doğruluk sözcüksel karmaşıklık sözcüksel zenginlik/değişkenlik
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education