The purpose of this study is to evaluate IYEP, which has been implemented throughout the country since the academic year of 2018-2019, based on the opinions of teachers. The sample of the study, which was planned as qualitative research and conducted in case study design, consisted of 10 classroom teachers who worked in the province of Bartın and implemented the program during 2019-2020 academic year. The data were collected using a semi-structured interview form and analyzed through the content analysis method. The findings have revealed that the classroom teachers participating in the study think that the program has had a positive effect on student achievement and especially helped students participate in classroom activities, gain self-confidence and feel the sense of achievement more, which supported students’ self-improvement. The general problems of the process indicated by the teachers are problems arising from the implementation hour on weekdays, arrival and departure times of commuting students, inadequate information of parents about the program, common instruction for students with different levels, problems in meeting nutritional needs of students especially during the courses on weekdays, and teachers’ lack of knowledge about the student. Furthermore, the suggestions for the development of the program include organizing IYEP introductory events for teachers, parents and students at the beginning of the academic year, starting the program from the 2nd grade and continuing throughout the primary school education, separating the activity books as modular books and diversifying the materials, reducing the number of students in the classrooms and focusing on individual studies, planning the program in a way that includes transportation at the weekend, creating more homogeneous classes, and carrying out more studies for the psychosocial support dimension of the program.
Classroom Teacher Classroom Teaching Primary School Training Program in Primary Schools (IYEP)
Bu araştırmayla 2018 yılından itibaren ülke genelinde uygulanmaya başlanan İYEP’ in öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma olarak planlanan ve durum çalışması deseninde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu Bartın ilinde görev yapan ve 2019-2020 eğitim öğretim yılında programı uygulamış 10 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış ve içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri, programın öğrenci başarısına olumlu yönde etki ettiğini, özellikle öğrencilerin sınıf içi etkinliklere katılmasına, özgüven kazanmalarına ve başarma duygusunu daha fazla hissetmelerine katkı sağladığını ve bu durumun öğrencilerin öz gelişimlerini desteklediğini düşünmektedir. Süreçle ilgili öğretmenlerin ifade ettiği sorunlar genel itibariyle; hafta içleri programın uygulama saatinden kaynaklı sorunlar, taşımalı öğrencilerin okula geliş ve gidiş saatleri, velilerin programla ilgili yeterince bilgisinin olmaması, seviye farkları olan öğrencilerin bir arada eğitim alması, özellikle hafta içi yapılan kurslarda öğrencilerin beslenme ihtiyaçlarının karşılanmasında sorunlar yaşanması, programı uygulayan öğretmenin öğrenciyi tanımaması şeklinde dile getirilmiştir. Programın geliştirilmesi için ortaya konan öneriler ise; öğretmen, veli ve öğrencilerin programla ilgili daha fazla bilgi sahibi olması için eğitim öğretim yılı başında İYEP tanıtım toplantılarının yapılması, programa 2. sınıftan itibaren başlanması ve öğrencinin ilkokul eğitimi boyunca devam edilmesi, etkinlik kitaplarının modüler kitaplar olarak ayrılması ve materyallerin çeşitlendirilmesi, sınıflardaki öğrenci sayısının azaltılarak bireysel çalışmalara ağırlık verilmesi, programın hafta sonu taşımalı eğitimi kapsayacak şekilde planlanması, sınıfların daha homojen bir yapıda oluşturulması, programın psikososyal destek boyutu için daha fazla çalışmalar yapılması olarak belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education