This study examined the metaphorical perceptions of parents with adolescent children towards adolescents and being the parent of a teenager. The qualitative study participants consisted of 102 parents whose children were at the 8-12 grade level in Ankara. The data were collected in the spring term of the 2019-2020 academic year. The participant parents were asked to fill in the blanks: "I think, today's adolescents are like ... because ……" and "Being the parent of a teenager is like … because ……...". The themes that described adolescents involved egocentrism, sense of self and identity, storm and stress view, autonomy seek, and the effects of technology. The themes associated with being the parent of a teenager included patience, parents as a guide/supervisor, and negative affectivity. The findings were discussed in light of different views in the relevant literature.
Bu çalışmanın amacı ergenlik döneminde çocuğu olan anababaların ergenlere ve ergen anababası olmaya yönelik metaforik algılarını incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubu Ankara’da ikamet eden, çocukları 8-12. Sınıfa devam eden 102 anababadan oluşmaktadır. Araştırma verileri 2019-2020 yılı bahar döneminde toplanmıştır. Araştırmada anababalara “Günümüz ergenleri bana göre ... gibidir çünkü ……” ve “Ergen anababası olmak … gibidir çünkü……..” ifadeleri verilerek boş bırakılan yerleri tamamlamaları istenmiştir. Ergenleri tanımlamaya yönelik benmerkezcilik, benlik anlayışı ve kimlik, fırtına ve stres görüşü, özerklik arayışı, teknolojinin etkisi temaları, ergen anne/babası olmaya yönelik sabır taşı, rehber/yönetici olarak anababa, olumsuz duygulanım temaları öne çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 20, 2023 |
Publication Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education