The aim of this study is to determine whether the computer literacy levels of classroom teachers differ according to gender, education level, taking computer courses and professional seniority and their use of web 2.0 tools. General scanning model was used in the research. The participants of the research are 300 classroom teachers working in the central district of Tokat. The data of the research were obtained through a sociodemographic information form, a computer literacy scale, and a questionnaire about the use of Web 2.0 tools. Percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test for independent samples and one-way analysis of variance were used in the analysis of the data. As a result of the research, it was determined that the computer literacy level of classroom teachers differed significantly according to gender, education level, and computer-related education, and there was a low significant difference according to professional seniority. The Web 2.0 tools that classroom teachers are most aware of are Facebook, MSN, video sharing sites, diaries, Wiki, and podcasts, respectively. While classroom teachers mostly use Facebook, MSN and video sharing sites for communication purposes, they use Wiki and Podcast for informational purposes and diaries for professional purposes. In general, it has been observed that the level of technological literacy is high. In-service training courses can be given to classroom teachers so that classroom teachers can use technology effectively in the educational environment. Technology-related groups can be formed between schools close to each other and knowledge and experience can be shared among teachers. The physical facilities of the education-teaching environments can be arranged in a way that allows the use of technology. Primary school teacher candidates should be informed in depth about Web 2.0 tools in education faculties. The use of these tools for educational purposes inside and outside the classroom should be increased.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin bilgisayar okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, eğitim durumu, bilgisayar kursu alma durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ve web 2.0 araçlarını kullanma durumlarını belirlemektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Tokat ili merkez ilçesinde çalışan 300 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri sosyodemografik bilgi formu, bilgisayar okuryazarlık ölçeği ve Web 2.0 araçlarını kullanım durumlarına yönelik anket ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma neticesinde sınıf öğretmenlerinin bilgisayar okuryazarlık düzeyinin cinsiyete, eğitim düzeyine, bilgisayarla ilgili eğitim alma durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği, mesleki kıdeme göre düşük düzeyde anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin en fazla haberdar olduğu Web 2.0 araçları sırasıyla Facebook, MSN, video paylaşım siteleri, günlükler, Wiki, podcastlardır. Sınıf öğretmenleri Facebook, MSN ve video paylaşım sitelerini en çok iletişim amacıyla kullanırken, Wiki ve Podcast'ı bilgi edinme amacıyla, günlükleri mesleki amaçla kullanmaktadırlar. Genel olarak teknolojik okuryazarlık düzeylerinin ise yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin eğitim ortamında teknolojiyi etkili bir şekilde kullanabilmesi için sınıf öğretmenlerine hizmet içi eğitim kursları verilebilir. Birbirine yakın okullar arasında teknoloji ile ilgili gruplar oluşturulup öğretmenler arasında bilgi, tecrübe paylaşımı sağlanabilir. Eğitim-öğretim ortamlarının fiziki imkânları teknoloji kullanımına imkân verecek şekilde düzenlenebilir. Web 2.0 araçlarıyla ilgili eğitim fakültelerinde sınıf öğretmeni adayları derinlemesine bilgilendirilmelidir. Bu araçların sınıf içinde ve dışında eğitsel amaçlı kullanımı artırılmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 23, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education