Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Special Education Teachers’ Knowledge Sharing on Innovative Work Behaviors

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 30 - 41, 29.01.2025

Abstract

The dynamic and ever-changing structure of the special education field and the developmental needs of children with special needs make knowledge sharing important for special education teachers. The current study aims to examine the effect of the knowledge-sharing process on the innovative work behavior of special education teachers in private education institutions. This study employed a descriptive research model which is one of the quantitative research models. A total of 244 special education teachers, 75 male, and 169 female, were included in the study. The findings of the study show that the mean scores of the Innovative Work Behavior Scale and the Knowledge Sharing Scale do not differ significantly according to the gender of the teachers, the educational status of the teachers, and the type of the teachers’ institution. On the other hand, the average score of innovative work behavior idea generation and implementation sub-dimension differs significantly according to the seniority of the teachers. In other words, in the idea generation and implementation sub-dimension, the average score of teachers with 11-15 years of professional seniority was found to be significantly higher than the average of teachers with 0-5 years of professional seniority.

References

  • Anderson, K. R. (2008). Co-teaching: A literature review. Ministry of Education.
  • Aslaner, E. (2010). Örgütsel değişim ve yenilikçilik: Bir özel okul örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bakioğlu, A. (1996). Öğretmenlerin kariyer evreleri (s.19-27). II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildirileri.
  • Başar, M., Şahin, C. ve Akan, D. (2014). Okulların entelektüel sermayeleri ile örgütsel imajları arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 302-317. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/107841
  • Bodur, E. (2019). Yenilikçi okul ve örgüt iklimine ilişkin öğretmen görüşleri (Bolu ili örneği) (Master’s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Bilimsel araştırma yöntemleri (34. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ceylan, A. ve Özbal, S. (2005). Yenilikçi iş davranışı ve çalışanların adalet algıları arasındaki ilişkiler üzerine bankacılık sektöründe yapılan bir çalışma. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (32), 167-184. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/5390
  • Çapraz, B., Ünnü, N. A. A., İlic, D. K., Kocamaz, M., Çiçekli, U. G., Aracıoğlu, B., ... & Soyuer, H. (2014). Çalışanlar perspektifinden inovatif iş davranışının belirleyicileri: İzmir ilindeki öncelikli sektörlere ilişkin bir araştırma. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 3(1), 49-72. https://www.betadergi.com/jeim/yonetim/icerik/makaleler/19-published.pdf
  • Chennamaneni, A., Teng, J. T., & Raja, M. K. (2012). A unified model of knowledge sharing behaviours: Theoretical development and empirical test. Behaviour & Information Technology, 31(11), 1097-1115. https://doi.org/10.1080/0144929X.2011.624637
  • Darling-Hammond, L. (2006). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs. Jossey-Bass.
  • Darling-Hammond, L., ve Richardson, N. (2009). Teacher learning: What matters. Educational Leadership 66(5), 46-53. https://jorluiseptor.github.io/EQUIP1/suplemental_docs/PLC/Darling-Hammond,%20L.%20and%20Richardson,%20N.%20(2009).%20Teacher%20Learning..pdf
  • De Jong, J. P., & Den Hartog, D. N. (2007). How leaders influence employees’ innovative behaviour. European Journal of innovation management, 10(1), 41-64. https://doi.org/10.1108/14601060710720546
  • Dokuz, O. (2023). Öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve yenilikçi iş davranışına ilişkin algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güçlü, N., Sotirofski, K. (2006). Bilgi yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 351-371. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256354
  • Güngör, G., & Celep, C. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerin örgüt içi paylaşımı, örgütsel öğrenme ve entelektüel sermaye düzeyleri arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitin Fakültesi Dergisi, 12(3), 932-947. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282391
  • Işık, M. (2018). Bilgi paylaşımını etkileyen faktörler ve bilgi paylaşım sürecinin yenilikçi iş davranışına etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. Uik Özel Sayısı, 641-656. https://doi.org/10.18092/ulikidince.430481
  • Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort-reward fairness and innovative work behaviour. Journal Of Occupational And Organizational Psychology, 73(3), 287-302. https://doi.org/10.1348/096317900167038
  • Kıroğlu, I. & Albayrak, R. S. (2017). Yaratıcı endüstrilerde yenilikçi iş davranışı ölçeğinin yöneticilere uygulanması ve doğrulanması: Reklamcılık sektörü örneği. Karadeniz. 35, 111-122. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/346223
  • Kim, T. T., & Lee, G. (2013). Hospitality employee knowledge-sharing behaviors in the relationship between goal orientations and service innovative behavior. International journal of hospitality management, 34, 324-337. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.04.009
  • Lecat, A., Beausaert, S., & Raemdonck, I. (2018). On the relation between teachers’(in) formal learning and innovative working behavior: The mediating role of employability. Vocations and Learning, 11, 529-554. https://doi.org/10.1007/s12186-018-9199-x
  • Mishra, S. B., & Alok, S. (2022). Handbook of research methodology. Educreatıon Publıshıng. http://74.208.36.141:8080/jspui/bitstream/123456789/1319/1/BookResearchMethodology.pdf
  • Saunders, M. N., Lewis, P., & Thornhill, A. (2023). Saunders research methods. Pearson Higher Ed.
  • Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of management journal, 37(3), 580-607. https://doi.org/10.5465/256701
  • Shade, R. A. & Stewart, R. (2001). General education and special education preservice teachers’ attitudes toward inclusion. Preventing School Failure, 46(1), 37-42. https://doi.org/10.1080/10459880109603342
  • Snyder, J., Brooker, M., Patrick, M. R., Snyder, A., Schrepferman, L., & Stoolmiller, M. (2003). Observed peer victimization during early elementary school: Continuity, growth, and relation to risk for child antisocial and depressive behavior. Child development, 74(6), 1881-1898. https://doi.org/10.1046/j.1467-8624.2003.00644.x
  • Töre, E. (2017). Entelektüel sermayenin yenilikçi iş davranışına etkisinin bilgi paylaşımı, öz-yeterlilik ve iç denetim odağı perspektifinden incelenmesi üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 17(34), 275-299. https://doi.org/10.35408/comuybd.415125
  • Töre, E. (2019). Öğretmenlerin yenilikçi iş davranışı düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies, 14(4), 1761-1773. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22873
  • Tura, B., & Akbaşlı, S. (2021). Öğretmen yenilikçiliğini etkileyen faktörler. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 15-28. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1214270
  • Ulusal, E., & Yüregir, H. (2022). A Decision support system for selecting ınnovative employee. International Journal Of Management And Economics Invention, 8(5), 2429-2449. https://doi.org/10.47191/ijmei/v8i5.03
  • Uzun, M. (2022). Öğretmenlerin yenilikçi okul algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişki. Uluslararası Stratejik Boyut Dergisi. 2(1), 37-55. https://saum.ksu.edu.tr/depo/belgeler/%C3%96%C4%9Fretmenlerin%20Yenilik%C3%A7i%20Okul%20Alg%C4%B1lar%C4%B1%20ile%20Bireysel%20Yenilik%C3%A7ilik%20%C3%96zellikleri%20Aras%C4%B1ndaki%20%C4%B0li%C5%9Fki_2204291407241405.pdf
  • Winn, J., & Blanton, L., (2005). The call for collaboration in teacher education. Focus on Exceptional Children, 38(2), 1–10.
  • Yuan, F., & Woodman, R. W. (2010). Innovative behavior in the workplace: The role of performance and image outcome expectations. Academy of management journal, 53(2), 323-342. https://doi.org/10.5465/amj.2010.49388995
Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 30 - 41, 29.01.2025

Abstract

References

  • Anderson, K. R. (2008). Co-teaching: A literature review. Ministry of Education.
  • Aslaner, E. (2010). Örgütsel değişim ve yenilikçilik: Bir özel okul örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bakioğlu, A. (1996). Öğretmenlerin kariyer evreleri (s.19-27). II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildirileri.
  • Başar, M., Şahin, C. ve Akan, D. (2014). Okulların entelektüel sermayeleri ile örgütsel imajları arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 302-317. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/107841
  • Bodur, E. (2019). Yenilikçi okul ve örgüt iklimine ilişkin öğretmen görüşleri (Bolu ili örneği) (Master’s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Bilimsel araştırma yöntemleri (34. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ceylan, A. ve Özbal, S. (2005). Yenilikçi iş davranışı ve çalışanların adalet algıları arasındaki ilişkiler üzerine bankacılık sektöründe yapılan bir çalışma. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (32), 167-184. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/5390
  • Çapraz, B., Ünnü, N. A. A., İlic, D. K., Kocamaz, M., Çiçekli, U. G., Aracıoğlu, B., ... & Soyuer, H. (2014). Çalışanlar perspektifinden inovatif iş davranışının belirleyicileri: İzmir ilindeki öncelikli sektörlere ilişkin bir araştırma. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 3(1), 49-72. https://www.betadergi.com/jeim/yonetim/icerik/makaleler/19-published.pdf
  • Chennamaneni, A., Teng, J. T., & Raja, M. K. (2012). A unified model of knowledge sharing behaviours: Theoretical development and empirical test. Behaviour & Information Technology, 31(11), 1097-1115. https://doi.org/10.1080/0144929X.2011.624637
  • Darling-Hammond, L. (2006). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs. Jossey-Bass.
  • Darling-Hammond, L., ve Richardson, N. (2009). Teacher learning: What matters. Educational Leadership 66(5), 46-53. https://jorluiseptor.github.io/EQUIP1/suplemental_docs/PLC/Darling-Hammond,%20L.%20and%20Richardson,%20N.%20(2009).%20Teacher%20Learning..pdf
  • De Jong, J. P., & Den Hartog, D. N. (2007). How leaders influence employees’ innovative behaviour. European Journal of innovation management, 10(1), 41-64. https://doi.org/10.1108/14601060710720546
  • Dokuz, O. (2023). Öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve yenilikçi iş davranışına ilişkin algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güçlü, N., Sotirofski, K. (2006). Bilgi yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 351-371. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256354
  • Güngör, G., & Celep, C. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerin örgüt içi paylaşımı, örgütsel öğrenme ve entelektüel sermaye düzeyleri arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitin Fakültesi Dergisi, 12(3), 932-947. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282391
  • Işık, M. (2018). Bilgi paylaşımını etkileyen faktörler ve bilgi paylaşım sürecinin yenilikçi iş davranışına etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. Uik Özel Sayısı, 641-656. https://doi.org/10.18092/ulikidince.430481
  • Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort-reward fairness and innovative work behaviour. Journal Of Occupational And Organizational Psychology, 73(3), 287-302. https://doi.org/10.1348/096317900167038
  • Kıroğlu, I. & Albayrak, R. S. (2017). Yaratıcı endüstrilerde yenilikçi iş davranışı ölçeğinin yöneticilere uygulanması ve doğrulanması: Reklamcılık sektörü örneği. Karadeniz. 35, 111-122. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/346223
  • Kim, T. T., & Lee, G. (2013). Hospitality employee knowledge-sharing behaviors in the relationship between goal orientations and service innovative behavior. International journal of hospitality management, 34, 324-337. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.04.009
  • Lecat, A., Beausaert, S., & Raemdonck, I. (2018). On the relation between teachers’(in) formal learning and innovative working behavior: The mediating role of employability. Vocations and Learning, 11, 529-554. https://doi.org/10.1007/s12186-018-9199-x
  • Mishra, S. B., & Alok, S. (2022). Handbook of research methodology. Educreatıon Publıshıng. http://74.208.36.141:8080/jspui/bitstream/123456789/1319/1/BookResearchMethodology.pdf
  • Saunders, M. N., Lewis, P., & Thornhill, A. (2023). Saunders research methods. Pearson Higher Ed.
  • Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of management journal, 37(3), 580-607. https://doi.org/10.5465/256701
  • Shade, R. A. & Stewart, R. (2001). General education and special education preservice teachers’ attitudes toward inclusion. Preventing School Failure, 46(1), 37-42. https://doi.org/10.1080/10459880109603342
  • Snyder, J., Brooker, M., Patrick, M. R., Snyder, A., Schrepferman, L., & Stoolmiller, M. (2003). Observed peer victimization during early elementary school: Continuity, growth, and relation to risk for child antisocial and depressive behavior. Child development, 74(6), 1881-1898. https://doi.org/10.1046/j.1467-8624.2003.00644.x
  • Töre, E. (2017). Entelektüel sermayenin yenilikçi iş davranışına etkisinin bilgi paylaşımı, öz-yeterlilik ve iç denetim odağı perspektifinden incelenmesi üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 17(34), 275-299. https://doi.org/10.35408/comuybd.415125
  • Töre, E. (2019). Öğretmenlerin yenilikçi iş davranışı düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies, 14(4), 1761-1773. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22873
  • Tura, B., & Akbaşlı, S. (2021). Öğretmen yenilikçiliğini etkileyen faktörler. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 15-28. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1214270
  • Ulusal, E., & Yüregir, H. (2022). A Decision support system for selecting ınnovative employee. International Journal Of Management And Economics Invention, 8(5), 2429-2449. https://doi.org/10.47191/ijmei/v8i5.03
  • Uzun, M. (2022). Öğretmenlerin yenilikçi okul algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişki. Uluslararası Stratejik Boyut Dergisi. 2(1), 37-55. https://saum.ksu.edu.tr/depo/belgeler/%C3%96%C4%9Fretmenlerin%20Yenilik%C3%A7i%20Okul%20Alg%C4%B1lar%C4%B1%20ile%20Bireysel%20Yenilik%C3%A7ilik%20%C3%96zellikleri%20Aras%C4%B1ndaki%20%C4%B0li%C5%9Fki_2204291407241405.pdf
  • Winn, J., & Blanton, L., (2005). The call for collaboration in teacher education. Focus on Exceptional Children, 38(2), 1–10.
  • Yuan, F., & Woodman, R. W. (2010). Innovative behavior in the workplace: The role of performance and image outcome expectations. Academy of management journal, 53(2), 323-342. https://doi.org/10.5465/amj.2010.49388995
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sinan Kalkan 0000-0001-6890-6421

Hasan Hüseyin Selvi 0000-0001-6881-1254

Publication Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Kalkan, S., & Selvi, H. H. (2025). The Effect of Special Education Teachers’ Knowledge Sharing on Innovative Work Behaviors. Bartın University Journal of Faculty of Education, 14(1), 30-41.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education