Çocuğun dil , kavram, zihin, sosyal ve kişilik gelişiminde çocuk edebiyatının önemli
bir yeri bulunmaktadır. Çocuk edebiyatının ve günümüz çocuk edebiyatı yazarlarının
amacı çocuğun dil becerilerini, hayal dünyasını, milli ve evrensel değerlerini, yaratıcılık
gücünü, kitaba olan sevgisini geliştirmektir. Günümüzde nitelikli çocuk edebiyatı eseri
veren yazarlardan biri de Ayşe Yamaç’tır. Araştırmanın amacı, Ayşe Yamaç’ın
eserlerini, dil zenginliği açısından incelenmektir. Bu araştırma, betimsel nitelikte bir
çalışma olup doküman incelemesi yöntemi esas alınarak yapılmıştır. Örneklem olarak
yazarın, “Ali’nin Öyküsü, Dedemin Gizli Defteri, İncili Kavak, Hayalet Peşinde, Bizim
Evde Grev Var, Zümrüt Küpeler, Düşlerin Ötesi” adlı yedi çocuk romanı ele alınmıştır.
Bu eserler Türkçe dil zenginliği açısından atasözü, deyim ve kalıp sözlerinin kullanımı
alt başlıklarında incelenmiştir. Yedi çocuk romanının tarandığı bu eserlerde, 22’si
farklı olmak üzere toplamda 24 atasözü; 777’si farklı olmak üzere toplamda 1220
deyim ve 151’i farklı olmak üzere toplamda 355 kalıp söz kullanıldığı belirlenmiştir.
Yedi eserde atasözü, deyim ve kalıp sözün toplamda 1599 kere geçtiği belirlenmiştir.
Bu bulgulara göre, yedi eserde atasözlerinin sınırlı sayıda ama deyim ve kalıp sözlerin
çok fazla kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Türkçe eğitimi ve öğretiminde çocukların
gelişim özellikleri dikkate alınarak hazırlanmış ve dil zenginliği açısından yeterli olan
eserlerle karşı karşıya getirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda Türkçe dil zenginliği
açısından çocuklara uygun olan Ayşe Yamaç’ın eserleri öğretmenlere, ailelere ve
çocuklara önerilmektedir.
There is an important role of literature in child's language, concept, cognition,
social and personality development. Children's literature and today's children's
literature writers are developing the language skills, fantasy world, national and
universal values, creativity power, love of the book, the child of the child. Today, one of
the child literature authors who give qualified work is Ayşe Yamac. The aim of the
study is analyzing the works of Ayşe Yamac in terms of language richness.
This research is descriptive work so it was made based document analysis method. As
the sample, the author's seven child novels “Ali'nin Öyküsü, Dedemin Gizli Defteri,
İncili Kavak, Hayalet Peşinde, Bizim Evde Grev Var, Zümrüt Küpeler, Düşlerin Ötesi'”
were studied. It was analyzed in there subheads the use of proverbs, idioms and
pattern words i n terms of Turkish Language ri chness. I t was determined that was used
24 proverbs in totaly but twenty two proverbs are different each others, 1.220 idioms
in totaly but 777 idioms are different each others and 355 patterns words but 151 are
different each others in these works. It was determined that proverb, idiom and
pattern word were placed 1590 times in seven works. According the findings, It was
emerged that proverbs were used in limited but idioms and pattern words were used
too much in seven works. Turkish education and teaching should be brought face to
face with works which are prepared considering the developmental characteristics of
children and are sufficient in terms of language richness. In this context, Ayşe Yamaç's
works which are suitable for children in terms of Turkish language richness are
suggested to teachers, families and children.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |