SiMo
ductile cast iron has been developed to
be used at high temperatures as exhaust manifold
material. Si and Mo contents in its chemical composition provide high
temperature oxidation resistance and high temperature strength. During service,
hot corrosive exhaust gas flows through the exhaust manifold and may cause
erosion of the manifold surfaces. Thus, in this study, it was aimed to evaluate
the performance of SiMo cast iron under severe solid particle erosion
conditions, against aluminum oxide particles at 30°, 45°, 60° and 90°
impingement angles. Surface degradation of tested alloys were characterized using
scanning electron microscope. It was observed that erosion rate increased with
increasing impingement angle up to 45°, then decreased as the angle increased,
since the mechanism of material removal changed. While ploughing occurred at
lower angles, work hardening took place on the worn surface at higher angles.
SiMo sünek dökme demir yüksek sıcaklıklarda ekzoz manifold
malzemesi olarak geliştirilmiştir. Kimyasal kompozisyonunda bulunan Si ve Mo
elementleri yüksek sıcaklık oksidasyon direnci ve yüksek sıcaklık mukavemeti
sağlamaktadır. Çalışma koşullarında yüksek sıcalıktaki korozif ekzoz gazı ekzoz
manifoldundan geçer ve manifold yüzeyinde erozyona neden olabilir. Bu
çalışmada, SiMo dökme demirin katı partikül erozyon davranışının aluminyum
oksit partikülleri ile 30°, 45°, 60° ve 90° çarpma açıları kullanılarak
incelenmesi hedeflenmiştir. Yüzeyde
meydana gelen bozunmalar tarama elektron mikroskopu kullanılarak incelenmiştir.
Erozyon oranı 45° çarpma açısına kadar artış gösterirken, malzeme kaybı
mekanizmasındaki değişiklik nedeniyle daha bu oran yüksek açılarda
azalmıştır. Düşük açılarda pulluklama
etkin mekanizma iken yüksek açılarda yüzeyde deformasyon sertleşmesi meydana
gelmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Material Production Technologies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |