Abstract
Bu çalışma ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin hızlı sözcük okuma ve okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili bilişsel ve dilbilimsel faktörleri (hızlı otomatik isimlendirme [HOTİ], fonolojik farkındalık [FF], fonolojik bellek [FB], morfolojik farkındalık [MF], ortografi bilgisi [OB], işlem hızı [İH], ve sözcük dağarcığı) araştırmıştır. Ayrıca, anne-baba eğitim durumunun söz konusu okuma süreçleriyle ilişkisi de incelenmiştir. Değişkenler arasında öngörülen doğrudan ve dolaylı ilişkilere dayanarak geliştirilen okuma modeli, eşzamanlı çoklu regresyona dayalı klasik yol analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonuçları, hızlı sözcük okuma düzeyinde, harf/sayı temelli HOTİ ve OB’nin en güçlü ve en tutarlı yordayıcılar olduğunu ortaya koymuştur. Okuduğunu anlama becerisi ele alındığında, akıcı sözcük okuma, sözcük dağarcığı ve anne-baba eğitim seviyesinin en önemli yordayıcılar oldukları saptanmıştır.