This research aimed to survey the psychosocial problems of university students as based on 741 participants. The data were collected by an intake form. Eight problem areas were identified through factor analyses. These problem areas were compared to examine the group differences by biological sex, academic level, indicators of mental health problems, interest in living abroad and participation in extracurricular activities. Among these areas, career/future concerns and problems with affect were the most common problems. Women reported more career/future, affect, culture, and health, while men reported more addiction problems. English Preparatory students reported less career/future problems and students who were involved in extracurricular activities reported less future/career, academic, and relational problems. Students who were interested in living abroad reported more problems of culture and addiction. Students who had histories of receiving psychological help, suicidal plans and attempts reported more problems in most areas. Discussion emphasized the importance of developmental and preventive services for student well-being.
Üniversite öğrencilerinin psikososyal sorunlarını tarama amaçlı bu araştırma 741 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Veriler bir ön-görüşme formuyla toplanmıştır. Etmen çözümlemeleriyle sekiz sorun alanı belirlenmiştir. Bu sorun alanları cinsiyet, akademik düzey ve ruhsağlığı sorununa işaret eden göstergeler, yurt dışına göç isteği ve ders dışı etkinliklere katılım farklarına göre kıyaslanmıştır. En yaygın sorun alanları meslek/gelecek kaygısı ve duygulanım olmuştur. Kadınlar meslek/gelecek, duygulanım, kültür ve sağlıkta, erkekler ise bağımlılıkta daha fazla sorun belirtmişlerdir. İngilizce Hazırlık öğrencileri meslek/gelecek kaygısında, ders-dışı etkinliklere katılımı yüksek olan öğrenciler meslek/gelecek kaygısında, akademik ve ilişkisel sorunlarda daha az sorun belirtmişlerdir. Yurt dışında yaşama isteği olan öğrenciler kültür ve bağımlılıkta daha fazla sorun belirtmişlerdir. Psikolojik yardım alma geçmişi, intihar planı ve girişimi olan öğrenciler ise genel olarak daha fazla sorun bildirmişlerdir. Tartışmada üniversitelerde sağlanması gereken gelişimsel ve önleyici öğrenci hizmetlerinin önemi vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling Education, Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 40-2 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.