Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, , 87 - 98, 02.08.2019
https://doi.org/10.18221/bujss.573827

Abstract

References

  • REFERENCES
  • Adams, R. (1996) Beauty in Photography, New York: Aperture
  • Alexander, J.A.P. (2015) Perspectives on Place, London: Bloomsbury
  • Bate, D. (2009) Photography, the Key Concepts, Oxford: Berg
  • Becker, H. (ed) (1981) Exploring Society Photographically, Chicago: University of Chicago Press
  • Makal Fairclough, C . (2018). Damaged Landscapes: The Role of Photography and the Challenge of the Beautiful Image. Medeniyet Sanat, 4 (2), 125-138. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/medeniyetsanat/issue/42953/483555
  • Hyde, M. & Pemberton, C (2002) Lindow and the Bog Warriors, Wilmslow: Rex Publishing
  • Jackson, J.B (1994) A Sense of Place, A Sense of Time, New Haven: Yale University Press
  • Lindsay, R., Birnie, E., & Clough, J (2014) Briefing Note no3: Impacts of Artificial Drainage on Peatlands Retrieved from the IUCN UK Committee Peatland Programme
  • website: http://www.iucn-uk-peatlandprogramme.org/
  • Lindsay, R., Birnie, E., & Clough, J (2014) Briefing Note no6: Commercial Peat Extraction Retrieved from the IUCN UK Committee Peatland Programme website:
  • http://www.iucn-uk-peatlandprogramme.org/
  • Massey, D. (1994) Space, Place and Gender, Minneapolis: University of Minnesota Press
  • Muir, R. (1999) Approaches to Landscape, London: Macmillan Press
  • Norberg-Schulz, C. (1979) Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture New York: Rizzoli
  • Prosser, P., & Schwartz, D. (1998) ‘Photographs within the Sociological Research Process’ in Prosser, J (ed) Image-based Research, Padstow: T J International Ltd
  • Read, S., & Simmons, M. (2017) Photographers and Research, New York: Routledge
  • Sontag, S (1979) On Photography London: Penguin
  • Suchar, C. (1997) ‘Grounding Visual Sociology Research in Shooting Scripts’ Qualitative Sociology 20, 1: 33-55
  • Tuan,Y.F. (1979) ‘Space and Place: Humanistic Perspective’ in Gale,S., Ollson, G. (eds) Philosophy in Geography. Theory and Decision Library vol 20. Springer: Dordrecht

THE CONCEPT OF ‘GENIUS LOCI’ IN LANDSCAPE PHOTOGRAPHY / PEYZAJ FOTOĞRAFÇILIĞINDA ‘GENIUS LOCI’ KAVRAMI

Year 2019, , 87 - 98, 02.08.2019
https://doi.org/10.18221/bujss.573827

Abstract

Bu makale “genius loci”( yerin ruhu) 
ve “yerin duygusu” kavramlarını ve peyzaj fotoğrafçılığı ile
ilişkisini  araştırmaktadır. Peyzaj
tarihçileri tarafından veya mimarlıkta daha yaygın olarak kullanılan bu
kavramların peyzaj fotoğrafçıları için kritik önemde olduğunu belirten yazar ,
fotoğrafçılara  ilham vermede yardımcı
olabileceğini savunuyor. Antik bir doğal alan üzerine yaptığı kendi fotoğraf
çalışmalarını örnek alan yazar, bir yer duygusu geliştirmek için bir fotoğrafçının
kapsamlı  bir araştırma yapması
gerektiğini öne sürmektedir. Yazar, araştırma ve pratiğe dayalı bir yaklaşımla,
doğanın farklı yönlerini ve bunun hem insanlar hem de doğa tarafından binlerce
yıl boyunca nasıl şekillendiğini ve günümüzdeki sosyo-ekonomik temalarla olan
ilişkisini anlamıştır. Fotoğrafçı için zorluk, bir manzara hakkında mistik ya
da zor olan bir şeyi yakalamak değil, gerçek ve anlamlı bir şeyi iletmekle
ilgilidir. Yazar bir yer duygusu geliştirmek ve etkili bir şekilde iletişim
kurmak için bir fotoğrafçının da bir zaman duygusu geliştirmesi gerektiğine
inanır. Bir manzaranın zaman içinde nasıl geliştiğini anlamak, karakterinin bir
an’dan diğerine nasıl değişebileceğini görmek, bir fotoğrafçının bir yer
duygusunu samimiyetle  anlatabilmesini  sağlamaktır.

References

  • REFERENCES
  • Adams, R. (1996) Beauty in Photography, New York: Aperture
  • Alexander, J.A.P. (2015) Perspectives on Place, London: Bloomsbury
  • Bate, D. (2009) Photography, the Key Concepts, Oxford: Berg
  • Becker, H. (ed) (1981) Exploring Society Photographically, Chicago: University of Chicago Press
  • Makal Fairclough, C . (2018). Damaged Landscapes: The Role of Photography and the Challenge of the Beautiful Image. Medeniyet Sanat, 4 (2), 125-138. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/medeniyetsanat/issue/42953/483555
  • Hyde, M. & Pemberton, C (2002) Lindow and the Bog Warriors, Wilmslow: Rex Publishing
  • Jackson, J.B (1994) A Sense of Place, A Sense of Time, New Haven: Yale University Press
  • Lindsay, R., Birnie, E., & Clough, J (2014) Briefing Note no3: Impacts of Artificial Drainage on Peatlands Retrieved from the IUCN UK Committee Peatland Programme
  • website: http://www.iucn-uk-peatlandprogramme.org/
  • Lindsay, R., Birnie, E., & Clough, J (2014) Briefing Note no6: Commercial Peat Extraction Retrieved from the IUCN UK Committee Peatland Programme website:
  • http://www.iucn-uk-peatlandprogramme.org/
  • Massey, D. (1994) Space, Place and Gender, Minneapolis: University of Minnesota Press
  • Muir, R. (1999) Approaches to Landscape, London: Macmillan Press
  • Norberg-Schulz, C. (1979) Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture New York: Rizzoli
  • Prosser, P., & Schwartz, D. (1998) ‘Photographs within the Sociological Research Process’ in Prosser, J (ed) Image-based Research, Padstow: T J International Ltd
  • Read, S., & Simmons, M. (2017) Photographers and Research, New York: Routledge
  • Sontag, S (1979) On Photography London: Penguin
  • Suchar, C. (1997) ‘Grounding Visual Sociology Research in Shooting Scripts’ Qualitative Sociology 20, 1: 33-55
  • Tuan,Y.F. (1979) ‘Space and Place: Humanistic Perspective’ in Gale,S., Ollson, G. (eds) Philosophy in Geography. Theory and Decision Library vol 20. Springer: Dordrecht
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Review Article
Authors

Ceyiz Makal Fairclough

Publication Date August 2, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Makal Fairclough, C. (2019). THE CONCEPT OF ‘GENIUS LOCI’ IN LANDSCAPE PHOTOGRAPHY / PEYZAJ FOTOĞRAFÇILIĞINDA ‘GENIUS LOCI’ KAVRAMI. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 87-98. https://doi.org/10.18221/bujss.573827

23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy