Research Article
BibTex RIS Cite

MARKA TUTUMU İLE İMAJININ MARKA DEĞERİ VE GÜVENİ YARATILMASINDAKİ ROLÜ, TÜKETİCİNİN SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 35 - 53, 31.05.2018
https://doi.org/10.18221/bujss.370614

Abstract

İşletmeler, küresel ekonomideki yavaşlama,
finansal piyasalardaki dalgalanma, siyasi belirsizlikler, teknolojinin ve
tüketici davranışlarının değişimi karşısında pazarda yerlerini korumak ve pazar
paylarını arttırmak amacıyla her geçen gün markalarına daha fazla önem vermekte
ve yatırım yapmaktadır. İyi bilinen, güçlü ve global markalar yaratmak ise
marka yönetimi konusunda birçok değişkenin birlikte ele alınmasını
gerektirmektedir. Bu noktadan hareketle yapılmış olan çalışmanın amacı, marka
yönetimi konusunda önemli olan marka tutumu, marka imajı, marka değeri ve marka
güveni boyutlarının birbirleri arasındaki ilişkileri ve tüketici satın alma
davranışları üzerindeki etkilerini saptamaktır. Araştırmada bu kapsamda
literatürde yapılmış olan çalışmalar esas alınarak bir model geliştirilmiş ve
söz konusu model, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla Meslek Yüksekokulu’nda
2014-2015 eğitim öğretim yılında, 18 programda normal öğretime kayıtlı
öğrenciler üzerinde test edilmiştir. Analizler ile elde edilen bulgularda söz
konusu değişkenlerin birbirleri ile ilişkili ve satın alma davranışı üzerinde
etkili olduğu saptanmıştır.

References

  • Aaker, A. D. (1991). Managing Brand Equity: Capitilazing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  • Aaker, A. D. (1992). Management des Maerkenwertes. New York: Campus Verleg.
  • Aaker, A. D. (1996). Building Strong Brands. New York:The Free Press.
  • Aaker, D. A. (2009). Marka Değeri Yönetimi. (Çev. E. Orhanlı) İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
  • Afsar, B., Rehman, Z. U., Qureshi, J. A. and Shahjehan, A. (2010). Determinants of Customer Loyalty in the Banking Sector: The case of Pakistan. African Journal of Business Management, 4(6), 1040-1047.
  • Akın, M. ve Avcılar, M. Y. (2007). Tüketici Temelli Marka Değeri Kavramı. Pazarlama Dünyası Dergisi, 1, 39-46.
  • Ar, A. A. (2004). Marka ve Marka Stratejileri. Ankara: Detay Yayınları.
  • Aydın, S. and Özer, G. (2005). The Analysis of Antecedents of Customer Loyalty in the Turkish Mobile Telecommunication Market. European Journal of Marketing, 29(7/8), 910-925.
  • Ballester, E. D., Luis, J. and Aleman, M. (2001). Brand Trust in the Context of Consumer Loyalty. European Journal of Marketing, 35(11/12), 1238-1258.
  • Bedük, A. (2004). Marka İmajı ve İhracata Etkileri. TSE Standart Dergisi, Nisan (508), 41-44.
  • Chang, H. H. and Liu, Y. M. (2013). The Impact of Brand Equity on Brand Preference and Purchase Intentions in the Service Industries, The Service Industries Journal, December 29(12), 1687-1706.
  • Chaudhuri, A. and Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81-93.
  • Chen, C. F. and Chang, Y. Y. (2008). Airline Brand Equity, Brand Perference, and Purchase Intentions-The Moderating Effects of Switching Costs. Journal of Air Transport Managment, 14, 40-42.
  • Chiou, J. S., Droge, C. and Hanvanich, S. (2002). Does Customer Knowledge Affect How Loyalty Is Formed?. Jornal of Service Research, 5(2), 113-124.
  • Çabuk, S. ve Orel, F. D. (2008). Marka Karakteristikleri İle Marka ve Üretici Firmaya Duyulan Güven Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi Ölçeğinde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 103-116.
  • Erdil, T. S. ve Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Farquhar, P. H. (1989). Managing Brand Equity. Marketing Resarch, September 1, 7-12.
  • Gülsoy, T. (1999). Türkçe-İngilizce, İngilizce-Türkçe Dizinli Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Gürbüz, A. ve Doğan, M. (2013). Tüketicilerin Markaya Duyduğu Güven ve Marka Bağlılığı İlişkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), 239-258.
  • Gwin, C. F. (2009). The Impact of Trust and Brand Relationship Quality on Perceived Value and Loyalty in a Consumer Goods Environment. Retrieved March 10, 2016, from http://www.swdsi.org/swdsi2009/Papers/9N01.pdf
  • Ha, H. Y. (2004). Factors İnfluencing Consumer Perceptions Of Brand Trust Online. Journal Of Product & Brand Management, 13(5), 329-342.
  • Hanzaee, K. H. and Andervazh, L. (2012). An Analysis of Some Moderating Variables on the Value, Brand Trust and Brand Loyalty Chain. Research Journal Applied Sciences, Engineering and Technology, 4(10), 1403-1413.
  • Harris, L. C. and Goode, M. H. (2004). The Four Levels of Loyalty and the Pivatal Role of Trust: A Study of Online Service Dynamics. Journal of Retailing, 80, 139-158.
  • Heding, T., Knudtzen, C. F. and Bjerre, M. (2009). Brand Management Research, Theory and Practice. New York: Routledge.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.56692d13797cd1.10292854/10.10.2015 (Erişim Tarihi:19.01.2016).
  • Ibanez, V. A., Hartmann, P. and Calvo, P. Z. (2006). Antecedents of Customer Loyalty in Residential Energy Markets: Service Quality, Satisfaction, Trust and Switching Costs. The Service Industries Journal, 26(6), 633–650.
  • Kapferer, J. N. (2003). Do brand personality scales really measure brand personality?. Brand Management, November 11(2), 143-155.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing Measuring and Managing Customer-Based Brand Eqity. Journal of Marketing, 57, 1-22.
  • Kempf, D. S. and Smith, R. E. (1998). Consumer Processsing of Product Trial and the Influence of Prior Advertising: A Structural Modeling Approach. Journal of Marketing Research, Aug. 35(3), 325-338.
  • Keskin, H. D. ve Yıldız, S. (2010). Tüketicilerin Marka Tercihlerinde Etkili Olan Faktörler ile Marka İmajı’nın Marka Değeri Üzerindeki Etkileri: Trabzon Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(27), 239-254.
  • Kim, K. H., Kim, K. S., Kim, D. Y., Kim, J. H. and Kang, S. H. (2008). Brand Equity in Hospital Marketing. Journal of Business Research, 61, 75-82.
  • Kim, S. and Jones, C. (2009). Online Shopping and Moderating Role of Offline Brand Trust. Direct Marketing: An International Journal, 3, 282-300.
  • Lau, G. T. and Lee, S. H. (1999). Consumers Trust in A Brand and The Link To Brand Loyalty. Journal of Market Focused Managment, 4, 341-370.
  • Malaval, P. (2001). Strategy and Management of Industrial Brands: Business to Business Products and Services. London: Kluwer Acedemic Publisher.
  • Matzler, K., Grabner, S. K. and Bidmon, S. (2006). The Value-Brand Brust-Brand Loyalty Chain: An Analysis of Some Moderating Variables. Innovative Marketing, 2(2), 76-88.
  • Moorman, C., Zaltman, G. and Deshpande, R. (1992). Relationships Between Providers and Users of Market Research: The Dynamics of Trust Within and Between Organizations. Journal of Marketing Research, 29, 314-328.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2003). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty?. Journal of Marketing Research, 63 (Special Issue), 33-44.
  • Pappu, R., Quester, P, G. and Cooksey, R. W. (2005). Consumer-Based Brand Equity: Improving the Measurement-Emprical Evidence. Journal of Product and Brand Management, 14(2/3), 143-154.
  • Pappu, R., Quester, P, G. and Cooksey, R. W. (2006). Consumar Based Brand Equity and Country of Origin Relationships. European Journal of Marketing, 40(5/6), 696-717.
  • Sirdeshmukh, D., Singh, J.and Sabol, B. (2002). Consumer Trust, Value, and Loyalty in Relational Exchanges. Journal of Marketing, 66, 15-37.
  • Tuominen, P. (1999). Managing Brand Equity, Liketaloudellinen Aikakauskirja. The Finnish Journal of Business, 48(1), 65-100.
  • Türkyılmaz, A. ve Özkan, C. (2008). Müşteri Memnuniyeti İndeks Modelinde Yapay Sinir Ağları Kullanımı. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 7(6), 24-35.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan Kadar Konuş. İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
  • Yapraklı, Ş. ve Can, P. (2009). Pazarlama Faaliyetlerinin ve Ailenin Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutlarına Etkisi. Atatürk Üniversite İİBF Dergisi, 23(1), 265-290.
Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 35 - 53, 31.05.2018
https://doi.org/10.18221/bujss.370614

Abstract

References

  • Aaker, A. D. (1991). Managing Brand Equity: Capitilazing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  • Aaker, A. D. (1992). Management des Maerkenwertes. New York: Campus Verleg.
  • Aaker, A. D. (1996). Building Strong Brands. New York:The Free Press.
  • Aaker, D. A. (2009). Marka Değeri Yönetimi. (Çev. E. Orhanlı) İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
  • Afsar, B., Rehman, Z. U., Qureshi, J. A. and Shahjehan, A. (2010). Determinants of Customer Loyalty in the Banking Sector: The case of Pakistan. African Journal of Business Management, 4(6), 1040-1047.
  • Akın, M. ve Avcılar, M. Y. (2007). Tüketici Temelli Marka Değeri Kavramı. Pazarlama Dünyası Dergisi, 1, 39-46.
  • Ar, A. A. (2004). Marka ve Marka Stratejileri. Ankara: Detay Yayınları.
  • Aydın, S. and Özer, G. (2005). The Analysis of Antecedents of Customer Loyalty in the Turkish Mobile Telecommunication Market. European Journal of Marketing, 29(7/8), 910-925.
  • Ballester, E. D., Luis, J. and Aleman, M. (2001). Brand Trust in the Context of Consumer Loyalty. European Journal of Marketing, 35(11/12), 1238-1258.
  • Bedük, A. (2004). Marka İmajı ve İhracata Etkileri. TSE Standart Dergisi, Nisan (508), 41-44.
  • Chang, H. H. and Liu, Y. M. (2013). The Impact of Brand Equity on Brand Preference and Purchase Intentions in the Service Industries, The Service Industries Journal, December 29(12), 1687-1706.
  • Chaudhuri, A. and Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81-93.
  • Chen, C. F. and Chang, Y. Y. (2008). Airline Brand Equity, Brand Perference, and Purchase Intentions-The Moderating Effects of Switching Costs. Journal of Air Transport Managment, 14, 40-42.
  • Chiou, J. S., Droge, C. and Hanvanich, S. (2002). Does Customer Knowledge Affect How Loyalty Is Formed?. Jornal of Service Research, 5(2), 113-124.
  • Çabuk, S. ve Orel, F. D. (2008). Marka Karakteristikleri İle Marka ve Üretici Firmaya Duyulan Güven Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi Ölçeğinde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 103-116.
  • Erdil, T. S. ve Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Farquhar, P. H. (1989). Managing Brand Equity. Marketing Resarch, September 1, 7-12.
  • Gülsoy, T. (1999). Türkçe-İngilizce, İngilizce-Türkçe Dizinli Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Gürbüz, A. ve Doğan, M. (2013). Tüketicilerin Markaya Duyduğu Güven ve Marka Bağlılığı İlişkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), 239-258.
  • Gwin, C. F. (2009). The Impact of Trust and Brand Relationship Quality on Perceived Value and Loyalty in a Consumer Goods Environment. Retrieved March 10, 2016, from http://www.swdsi.org/swdsi2009/Papers/9N01.pdf
  • Ha, H. Y. (2004). Factors İnfluencing Consumer Perceptions Of Brand Trust Online. Journal Of Product & Brand Management, 13(5), 329-342.
  • Hanzaee, K. H. and Andervazh, L. (2012). An Analysis of Some Moderating Variables on the Value, Brand Trust and Brand Loyalty Chain. Research Journal Applied Sciences, Engineering and Technology, 4(10), 1403-1413.
  • Harris, L. C. and Goode, M. H. (2004). The Four Levels of Loyalty and the Pivatal Role of Trust: A Study of Online Service Dynamics. Journal of Retailing, 80, 139-158.
  • Heding, T., Knudtzen, C. F. and Bjerre, M. (2009). Brand Management Research, Theory and Practice. New York: Routledge.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.56692d13797cd1.10292854/10.10.2015 (Erişim Tarihi:19.01.2016).
  • Ibanez, V. A., Hartmann, P. and Calvo, P. Z. (2006). Antecedents of Customer Loyalty in Residential Energy Markets: Service Quality, Satisfaction, Trust and Switching Costs. The Service Industries Journal, 26(6), 633–650.
  • Kapferer, J. N. (2003). Do brand personality scales really measure brand personality?. Brand Management, November 11(2), 143-155.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing Measuring and Managing Customer-Based Brand Eqity. Journal of Marketing, 57, 1-22.
  • Kempf, D. S. and Smith, R. E. (1998). Consumer Processsing of Product Trial and the Influence of Prior Advertising: A Structural Modeling Approach. Journal of Marketing Research, Aug. 35(3), 325-338.
  • Keskin, H. D. ve Yıldız, S. (2010). Tüketicilerin Marka Tercihlerinde Etkili Olan Faktörler ile Marka İmajı’nın Marka Değeri Üzerindeki Etkileri: Trabzon Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(27), 239-254.
  • Kim, K. H., Kim, K. S., Kim, D. Y., Kim, J. H. and Kang, S. H. (2008). Brand Equity in Hospital Marketing. Journal of Business Research, 61, 75-82.
  • Kim, S. and Jones, C. (2009). Online Shopping and Moderating Role of Offline Brand Trust. Direct Marketing: An International Journal, 3, 282-300.
  • Lau, G. T. and Lee, S. H. (1999). Consumers Trust in A Brand and The Link To Brand Loyalty. Journal of Market Focused Managment, 4, 341-370.
  • Malaval, P. (2001). Strategy and Management of Industrial Brands: Business to Business Products and Services. London: Kluwer Acedemic Publisher.
  • Matzler, K., Grabner, S. K. and Bidmon, S. (2006). The Value-Brand Brust-Brand Loyalty Chain: An Analysis of Some Moderating Variables. Innovative Marketing, 2(2), 76-88.
  • Moorman, C., Zaltman, G. and Deshpande, R. (1992). Relationships Between Providers and Users of Market Research: The Dynamics of Trust Within and Between Organizations. Journal of Marketing Research, 29, 314-328.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2003). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty?. Journal of Marketing Research, 63 (Special Issue), 33-44.
  • Pappu, R., Quester, P, G. and Cooksey, R. W. (2005). Consumer-Based Brand Equity: Improving the Measurement-Emprical Evidence. Journal of Product and Brand Management, 14(2/3), 143-154.
  • Pappu, R., Quester, P, G. and Cooksey, R. W. (2006). Consumar Based Brand Equity and Country of Origin Relationships. European Journal of Marketing, 40(5/6), 696-717.
  • Sirdeshmukh, D., Singh, J.and Sabol, B. (2002). Consumer Trust, Value, and Loyalty in Relational Exchanges. Journal of Marketing, 66, 15-37.
  • Tuominen, P. (1999). Managing Brand Equity, Liketaloudellinen Aikakauskirja. The Finnish Journal of Business, 48(1), 65-100.
  • Türkyılmaz, A. ve Özkan, C. (2008). Müşteri Memnuniyeti İndeks Modelinde Yapay Sinir Ağları Kullanımı. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 7(6), 24-35.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan Kadar Konuş. İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
  • Yapraklı, Ş. ve Can, P. (2009). Pazarlama Faaliyetlerinin ve Ailenin Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutlarına Etkisi. Atatürk Üniversite İİBF Dergisi, 23(1), 265-290.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Article
Authors

Fatma Atıgan

Cemal Yükselen

Publication Date May 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Atıgan, F., & Yükselen, C. (2018). MARKA TUTUMU İLE İMAJININ MARKA DEĞERİ VE GÜVENİ YARATILMASINDAKİ ROLÜ, TÜKETİCİNİN SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 35-53. https://doi.org/10.18221/bujss.370614

Cited By







23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy