Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRENCİLERİN GENEL SİNİZM DÜZEYLERİNİN NOMOFOBİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNDE YALNIZLIĞIN MODERATOR ETKİSİ

Year 2022, Volume: 15 Issue: 2, 31 - 46, 31.12.2022
https://doi.org/10.18221/bujss.1023587

Abstract

Amaç: Araştırmada, öğrencilerin sinizm düzeylerinin onların nomofobi düzeylerine nasıl etki ettiğini ve öğrencilerin yalnızlık düzeyinin bu ilişki üzerindeki aracılık rolünü tespit etmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada, veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış ve ilgili anketler rassal olarak İstanbul Üniversitesi’nde farklı bölümlerde eğitim alan 241 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 20 paket programından yararlanılmıştır.
Kısıtlar: Analiz için gereken verilerin yalnızca bir üniversite ile sınırlı kalması araştırmanın kısıtını oluşturmaktadır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre, sinizmin nomofobi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, sinizmin nomofobi üzerindeki etkisinde yalnızlığın kısmi bir moderator etkisi görülmüştür. Nomofobi ile akademik başarı arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
Sonuç: Araştırma sonucuna göre, öğrencilerde sinik davranışların artması onlarda nomofobi düzeyinin artmasına neden olmaktadır. Yalnızlık düzeyinin artması, bu etkiyi güçlendirmektedir. Yalnızlık düzeyinin azalması ise bu etkiyi zayıflatmaktadır. Bunun yanında öğrencilerin nomofobik olmasının, onların akademik başarıları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür.

References

  • Ada, S., & Tatlı, H. S. (2013). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. XV. Akademik Bilişim Sempozyumu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/641995
  • Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes. Annual Review of Psychology, 52, 27-58. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.27
  • Akıllı, K., & Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 51-69. https://doi.org/10.21764/efd.80423
  • Akman, E. (2019). Akıllı telefonsuz kalma korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi siyaset bilimi ve kamu yönetimi öğrencileri üzerinden bir değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 256-275 https://doi.org/10.33692/avrasyad.543756
  • Aktaş, H., & Yılmaz , N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100. https://doi.org/10.24289/ijsser.283590
  • Akyüz, B., Kesen, M., & Oğrak, A. (2016). Örgütsel güven ve akademik özyeterlik algısının genel sinizm ve etik dışı davranışlara etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 85-106. https://dergipark.org.tr/en/pub/jiss/issue/25889/272762
  • Arslan , Ş., & Akarçay, D. (2013). Psikolojik Şiddetin genel ve örgütsel sinizme etkileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 41, 25-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/66659
  • Asher, S., & Paquette, J. (2003). Loneliness and peer relations in childhood. Current Directions in Psychological Science, 12(3), 75-78. https://doi.org/10.1111/1467-8721.01233
  • Avcı, M. (2012). Eğitimde temel bir sorun: Yabancılaşma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 23-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/32337
  • Ayık, A., Uzun, T., Ataş, Ö., & Yücel, E. (2015). Öğrencilerin genel sinizm tutumları ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. International Journal of Social Science, Number: 39, 491-508. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3083
  • Bademci, V. (2001). Türkiye'deki okullar ne işe yarar? Türkiye'nin anomi, yabancılaşma, ekonomik büyüme, demokratikleşme sorunlarına çözüm önerisi: Toplam kalite yönetimi temelli bir eğitimde yeniden yapılanma stratejisi. Alp Yayınevi.
  • Bian, M., & Leung, L. (2014). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79. https://doi.org/10.1177/0894439314528779
  • Bragazzi, N. L. & Puente, D. G. 2014. A proposal for ıncluding nomophobia in the new dsmv. Psychology Research And Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
  • Brown, M., Higgins, K., & Paulsen, K. (2003). Adolescent alienation: What is it and what can educators do about it? Intervention in School and Clinic, 39(1), 3-9. https://doi.org/10.1177/10534512030390010101
  • Campbell , S. (2004). Normative Mobile Phone Use in Public Settings. Paper Presented At The Annual Meeting of the National Communication Association.
  • ChaisatienKanji , P., & Akahori, A. (2007). A Pilot Study on 3G Mobile Phone and Two Dimension Barcode in Classroom Communication and Support System. Seventh IEEE International Conference on (s. 111-113). https://doi.org/10.1109/ICALT.2007.31
  • Cheever, N., Rosen, L., Carrier, M., & Chavez, A. (2014). Out of sight is not out of mind: the impact of restricting wireless mobile device use on anxiety levels among low, moderate and high users. Computers in Human Behavior, 37, 290-297. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.05.002
  • Çakır, Ö., & Oğuz, E. (2017). Lise Öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418-429. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290711
  • Çelik, Y., & Atilla, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin nomofobi, duygu düzenleme güçlüğü ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Manavgat myo örneği, Internatıonal Journal Of Socıal Humanıtıes Scıences Research (Jshsr), 26, 2628-2639. https://l24.im/hvfiT
  • Çiftçi, E. (2013). Genel sinizmin ve örgütsel sinizmin işe bağlılık düzeyine etkisi: konya ilindeki otel çalışanları üzerinde bir araştırma (Yayın no: 331875) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi] Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık ölçeğinin geçerlilik ve güvenirliliği. Psikoloji Dergisi, 7(23), 14-18. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443319890000m000359.pdf
  • Doğan, U., & Karakuş, Y. (2015). Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının yordayıcısı olarak çok boyutlu yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 51-71. https://doi.org/10.19126/suje.40198
  • Emmanuel, R. (2015). The truth about smartphone addiction. College Student Journal, 49(2), 291-299. https://www.researchgate.net/publication/281243425_The_truth_about_smartphone_addiction
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., & Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 57-71. https://doi.org/10.19126/suje.40198
  • Erdem, H., Türen, U., & Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.17671/btd.30223
  • Erdost, H. E., Karacaoğlu, K. & Reyhanoğlu, M. (2007). Örgütsel sinizm kavramı ve ilgili ölçeklerin türkiye'deki bir firmada test edilmesi. 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı (514-524), Sakarya Üniversitesi. https://l24.im/BX2
  • Geçten, E. (1999). İnsan olmak (20b). Remzi Kitapevi.
  • Gezgin, D. M., & Şahin, Y. L. (2017). Sosyal ağ kullanıcılarının nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. https://l24.im/ly5bq
  • Gezgin, D. M., Hamutoglu, N. B., Gültekin, G. S., & Ayas, T. (2018). The relationship between nomophobia and loneliness among turkish adolescents. International Journal of Research in Education and Science, 4(2), 358-374. https://doi.org/10.21890/ijres.409265
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate data analysis. Pearson İnternational New Edition.
  • James, M. (2005). Antecedents and Consequences Of Cynicism in Organizations: An Examination of the Potential Positive and Negative Effects on School Systems. The Florida State University. USA.
  • Karacaoğlu, K., & İnce, F. (2012). Brandes, Dharwadkar ve Dean’in (1999) örgütsel sinizm ölçeği türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Kayseri organize sanayi bölgesi örneği. Business and Economics Research Journal, 3(3), 77-92. http://www.berjournal.com/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/BERJ%203(3)12%20Article%205%20pp.77-92.pdf
  • King, A. L., Oli, A. C., Valen, A. M., Baczynski, T. P., & Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, 29, 140-144. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.025
  • Kocabaş, D., & Korucu, S. (2018). Dijital çağın hastalığı nomofobi üzerine bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 254-268. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/602389
  • Oerlemans, K., & Jenkins, H. (1998). There are aliens in our school. Issues in Educational Research, 8(2). http://www.iier.org.au/iier8/oerlemans.html
  • Olcay, A. & Esen, M. (2021). Seyahat acentesi çalışanlarının nomofobi düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 24(1), 72-98. https://doi.org/10.34189/tfd.24.01.004
  • Öndeş, E. & İrmiş, A. (2018). Genel sinizm ve örgütsel sinizm ilişkisi üzerine bir araştırma, Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 5(2), 1-12 . https://doi.org/10.34232/pjess.411017
  • Perlman, D., & Peplau, L. A. (1981). Toward a social psychology of. London, Academic Press.
  • SecurEnvoy. (2012, 02 16). 66% of the population suffer from Nomophobia the fear of being without their phone. Berkshire. https://securenvoy.com/blog/66-population-suffer-nomophobia-fear-being-without-their-phone-2/
  • Seeman, M. (1983). Alienation motifs in contemporary theorizing: The hidden continuity of the classic themes. Social Psychology Quarterly 46(3). 171-184. https://doi.org/10.2307/3033789
  • Serdar, Y., & Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin Getirdiği Yeni Hastalıklar: Nomofobi, Netlessfobi, FoMO. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 473-480. https://doi.org/10.17343/sdutfd.380640
  • Sezer, B., & Atilgan, S. B. (2019). Akıllı telefon kullanımının karanlık tarafı (nomofobi): endişelenmemize gerek var mı?, Tıp Eğitimi Dünyası, 18(54), 30-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/681216
  • Sidorkin, A. (2004). In the event of learning: alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 261-262. https://doi.org/10.1111/j.0013-2004.2004.00018.x
  • Tavolacci, M. P., Meyrignac, G., Richard, L., Dehelotte, P., & Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among French college students, The European Journal of Public Health, 25(3), 206-215. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv172.088
  • Tutar, H. (2010). İşgören yabancılaşması ve örgütsel sağlık ilişkisi: Bankacılık sektöründe bir uygulama. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 175-204. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/35927
  • Wayne , D., Carolyn , R., McRae, C., & Gomez, M. (2012). Is loneliness the same as being? The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 146(1-2), 7-22. https://doi.org/10.1080/00223980.2011.589414
  • Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. The MIT Press.
  • Woodward, J. (1967). Loneliness and solitude: Phenomena, incidence and factorial relationships. Agricultural Experiment Station, Project No. 93-11, University of Nebraska
  • Wong, C.-S., & Law, K. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243–274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  • Wrightsman, L.,S. (1992). Assumptions about human nature ımplications for researchers and practitioners. Newbury Park: Sage Publications
  • Yaşar, R. (2007). Yalnızlık. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 237-260. https://l24.im/u0d1I
  • Yıldırım, S., & Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin getirdiği yeni hastalıklar: Nomofobi, netlessfobi, fomo. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 473-480. https://doi.org/10.17343/sdutfd.380640
  • Yıldırım, C., & Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130- 137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
  • Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M., & Yıldırım, S. (2015) A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students, Information Development, 32(5), 1322- 1331. https://doi.org/10.1177/0266666915599025
  • Yıldız, M. A., & Duy, B. (2014). Adaptation of the short-form of the UCLA Loneliness Scale (ULS-8) to Turkish for the adolescents. The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27, 194-203. https://l24.im/azYS5x
  • Yılmaz, G., Şar, A. H., & Civan, S. (2015). Ergenlerde mobil telefon bağımlığı ile sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 20-37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ojtac/issue/28470/303439

THE MODERATOR EFFECT OF LONELİNESS ON THE EFFECT OF STUDENTS' GENERAL CYNİCİSM LEVELS ON NOMOPHOBİA LEVELS

Year 2022, Volume: 15 Issue: 2, 31 - 46, 31.12.2022
https://doi.org/10.18221/bujss.1023587

Abstract

Purpose: It was aimed to determine how students' cynicism levels affect their nomophobia levels and the mediating role of students' loneliness level on this relationship in the research.
Method: In the research, the questionnaire method was used as a data collection tool and the related questionnaires were randomly applied to 241 students studying in different departments at Istanbul University. SPSS 20 package program was used for the analysis of the data.
Limitations: The data required for the analysis is limited to only one university constitutes the limitation of the research
Findings: According to the research findings, it was determined that cynicism had a statistically significant effect on nomophobia. In addition, a partial moderator effect of loneliness was observed in the effect of cynicism on nomophobia. Significant relationship wasn’t found between nomophobia and academic achievement statistically.
Conclusion: According to the results of the research, the increase in cynical behaviors in students causes an increase in the level of nomophobia in them. Increasing the level of loneliness strengthens this effect. In addition, it was seen that the students' being nomophobic did not have a significant effect on their academic achievement.

References

  • Ada, S., & Tatlı, H. S. (2013). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. XV. Akademik Bilişim Sempozyumu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/641995
  • Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes. Annual Review of Psychology, 52, 27-58. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.27
  • Akıllı, K., & Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 51-69. https://doi.org/10.21764/efd.80423
  • Akman, E. (2019). Akıllı telefonsuz kalma korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi siyaset bilimi ve kamu yönetimi öğrencileri üzerinden bir değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 256-275 https://doi.org/10.33692/avrasyad.543756
  • Aktaş, H., & Yılmaz , N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100. https://doi.org/10.24289/ijsser.283590
  • Akyüz, B., Kesen, M., & Oğrak, A. (2016). Örgütsel güven ve akademik özyeterlik algısının genel sinizm ve etik dışı davranışlara etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 85-106. https://dergipark.org.tr/en/pub/jiss/issue/25889/272762
  • Arslan , Ş., & Akarçay, D. (2013). Psikolojik Şiddetin genel ve örgütsel sinizme etkileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 41, 25-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/66659
  • Asher, S., & Paquette, J. (2003). Loneliness and peer relations in childhood. Current Directions in Psychological Science, 12(3), 75-78. https://doi.org/10.1111/1467-8721.01233
  • Avcı, M. (2012). Eğitimde temel bir sorun: Yabancılaşma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 23-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/32337
  • Ayık, A., Uzun, T., Ataş, Ö., & Yücel, E. (2015). Öğrencilerin genel sinizm tutumları ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. International Journal of Social Science, Number: 39, 491-508. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3083
  • Bademci, V. (2001). Türkiye'deki okullar ne işe yarar? Türkiye'nin anomi, yabancılaşma, ekonomik büyüme, demokratikleşme sorunlarına çözüm önerisi: Toplam kalite yönetimi temelli bir eğitimde yeniden yapılanma stratejisi. Alp Yayınevi.
  • Bian, M., & Leung, L. (2014). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79. https://doi.org/10.1177/0894439314528779
  • Bragazzi, N. L. & Puente, D. G. 2014. A proposal for ıncluding nomophobia in the new dsmv. Psychology Research And Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
  • Brown, M., Higgins, K., & Paulsen, K. (2003). Adolescent alienation: What is it and what can educators do about it? Intervention in School and Clinic, 39(1), 3-9. https://doi.org/10.1177/10534512030390010101
  • Campbell , S. (2004). Normative Mobile Phone Use in Public Settings. Paper Presented At The Annual Meeting of the National Communication Association.
  • ChaisatienKanji , P., & Akahori, A. (2007). A Pilot Study on 3G Mobile Phone and Two Dimension Barcode in Classroom Communication and Support System. Seventh IEEE International Conference on (s. 111-113). https://doi.org/10.1109/ICALT.2007.31
  • Cheever, N., Rosen, L., Carrier, M., & Chavez, A. (2014). Out of sight is not out of mind: the impact of restricting wireless mobile device use on anxiety levels among low, moderate and high users. Computers in Human Behavior, 37, 290-297. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.05.002
  • Çakır, Ö., & Oğuz, E. (2017). Lise Öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418-429. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290711
  • Çelik, Y., & Atilla, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin nomofobi, duygu düzenleme güçlüğü ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Manavgat myo örneği, Internatıonal Journal Of Socıal Humanıtıes Scıences Research (Jshsr), 26, 2628-2639. https://l24.im/hvfiT
  • Çiftçi, E. (2013). Genel sinizmin ve örgütsel sinizmin işe bağlılık düzeyine etkisi: konya ilindeki otel çalışanları üzerinde bir araştırma (Yayın no: 331875) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi] Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık ölçeğinin geçerlilik ve güvenirliliği. Psikoloji Dergisi, 7(23), 14-18. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443319890000m000359.pdf
  • Doğan, U., & Karakuş, Y. (2015). Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının yordayıcısı olarak çok boyutlu yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 51-71. https://doi.org/10.19126/suje.40198
  • Emmanuel, R. (2015). The truth about smartphone addiction. College Student Journal, 49(2), 291-299. https://www.researchgate.net/publication/281243425_The_truth_about_smartphone_addiction
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., & Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 57-71. https://doi.org/10.19126/suje.40198
  • Erdem, H., Türen, U., & Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.17671/btd.30223
  • Erdost, H. E., Karacaoğlu, K. & Reyhanoğlu, M. (2007). Örgütsel sinizm kavramı ve ilgili ölçeklerin türkiye'deki bir firmada test edilmesi. 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı (514-524), Sakarya Üniversitesi. https://l24.im/BX2
  • Geçten, E. (1999). İnsan olmak (20b). Remzi Kitapevi.
  • Gezgin, D. M., & Şahin, Y. L. (2017). Sosyal ağ kullanıcılarının nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. https://l24.im/ly5bq
  • Gezgin, D. M., Hamutoglu, N. B., Gültekin, G. S., & Ayas, T. (2018). The relationship between nomophobia and loneliness among turkish adolescents. International Journal of Research in Education and Science, 4(2), 358-374. https://doi.org/10.21890/ijres.409265
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate data analysis. Pearson İnternational New Edition.
  • James, M. (2005). Antecedents and Consequences Of Cynicism in Organizations: An Examination of the Potential Positive and Negative Effects on School Systems. The Florida State University. USA.
  • Karacaoğlu, K., & İnce, F. (2012). Brandes, Dharwadkar ve Dean’in (1999) örgütsel sinizm ölçeği türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Kayseri organize sanayi bölgesi örneği. Business and Economics Research Journal, 3(3), 77-92. http://www.berjournal.com/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/BERJ%203(3)12%20Article%205%20pp.77-92.pdf
  • King, A. L., Oli, A. C., Valen, A. M., Baczynski, T. P., & Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, 29, 140-144. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.025
  • Kocabaş, D., & Korucu, S. (2018). Dijital çağın hastalığı nomofobi üzerine bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 254-268. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/602389
  • Oerlemans, K., & Jenkins, H. (1998). There are aliens in our school. Issues in Educational Research, 8(2). http://www.iier.org.au/iier8/oerlemans.html
  • Olcay, A. & Esen, M. (2021). Seyahat acentesi çalışanlarının nomofobi düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 24(1), 72-98. https://doi.org/10.34189/tfd.24.01.004
  • Öndeş, E. & İrmiş, A. (2018). Genel sinizm ve örgütsel sinizm ilişkisi üzerine bir araştırma, Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 5(2), 1-12 . https://doi.org/10.34232/pjess.411017
  • Perlman, D., & Peplau, L. A. (1981). Toward a social psychology of. London, Academic Press.
  • SecurEnvoy. (2012, 02 16). 66% of the population suffer from Nomophobia the fear of being without their phone. Berkshire. https://securenvoy.com/blog/66-population-suffer-nomophobia-fear-being-without-their-phone-2/
  • Seeman, M. (1983). Alienation motifs in contemporary theorizing: The hidden continuity of the classic themes. Social Psychology Quarterly 46(3). 171-184. https://doi.org/10.2307/3033789
  • Serdar, Y., & Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin Getirdiği Yeni Hastalıklar: Nomofobi, Netlessfobi, FoMO. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 473-480. https://doi.org/10.17343/sdutfd.380640
  • Sezer, B., & Atilgan, S. B. (2019). Akıllı telefon kullanımının karanlık tarafı (nomofobi): endişelenmemize gerek var mı?, Tıp Eğitimi Dünyası, 18(54), 30-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/681216
  • Sidorkin, A. (2004). In the event of learning: alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 261-262. https://doi.org/10.1111/j.0013-2004.2004.00018.x
  • Tavolacci, M. P., Meyrignac, G., Richard, L., Dehelotte, P., & Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among French college students, The European Journal of Public Health, 25(3), 206-215. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv172.088
  • Tutar, H. (2010). İşgören yabancılaşması ve örgütsel sağlık ilişkisi: Bankacılık sektöründe bir uygulama. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 175-204. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/35927
  • Wayne , D., Carolyn , R., McRae, C., & Gomez, M. (2012). Is loneliness the same as being? The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 146(1-2), 7-22. https://doi.org/10.1080/00223980.2011.589414
  • Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. The MIT Press.
  • Woodward, J. (1967). Loneliness and solitude: Phenomena, incidence and factorial relationships. Agricultural Experiment Station, Project No. 93-11, University of Nebraska
  • Wong, C.-S., & Law, K. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243–274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  • Wrightsman, L.,S. (1992). Assumptions about human nature ımplications for researchers and practitioners. Newbury Park: Sage Publications
  • Yaşar, R. (2007). Yalnızlık. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 237-260. https://l24.im/u0d1I
  • Yıldırım, S., & Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin getirdiği yeni hastalıklar: Nomofobi, netlessfobi, fomo. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 473-480. https://doi.org/10.17343/sdutfd.380640
  • Yıldırım, C., & Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130- 137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
  • Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M., & Yıldırım, S. (2015) A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students, Information Development, 32(5), 1322- 1331. https://doi.org/10.1177/0266666915599025
  • Yıldız, M. A., & Duy, B. (2014). Adaptation of the short-form of the UCLA Loneliness Scale (ULS-8) to Turkish for the adolescents. The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27, 194-203. https://l24.im/azYS5x
  • Yılmaz, G., Şar, A. H., & Civan, S. (2015). Ergenlerde mobil telefon bağımlığı ile sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 20-37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ojtac/issue/28470/303439
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Article
Authors

Tuba Bıyıkbeyi 0000-0003-1770-7304

Parvın Bayramli 0000-0001-8781-133X

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Bıyıkbeyi, T., & Bayramli, P. (2022). ÖĞRENCİLERİN GENEL SİNİZM DÜZEYLERİNİN NOMOFOBİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNDE YALNIZLIĞIN MODERATOR ETKİSİ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 31-46. https://doi.org/10.18221/bujss.1023587

23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy