ÖZET
Hızla küreselleşen dünyamızda
olduğu üzere, Türkiye’de de yıl geçtikçe bireyler daha erken bir dönemde
televizyonla tanışmaktadır. Doğum oranı, çoğu gelişmiş ülkeye göre daha yüksek
olan Türkiye’de bu durum, çocuklara yönelik televizyon kanallarının da
sayılarının artmasına yol açmıştır. Çocuklara yönelik televizyon kanalları
başta dil edinimi çağındaki çocuklar olmak üzere hızla gelişmekte olan bireyin
dil kullanımını da temel düzeyde etkilemektedir. Türkçe öğretiminin öncül
verileri olarak değerlendirilen bu cazip alanın muhatapları olan çocuk
izleyicilerin dil ve zihin gelişimini koruyacak, belirtilen televizyon
kanallarına özgü kanunlar bulunmamaktadır. Makale ile, bu korunmasız ve hassas
alanın özelliklerinin ortaya konulması ve buna dikkat çekilmesi de
amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda Türkiye’de çocuklara yönelik televizyon
kanallarının kültür, değerler, düşünce sistemi benzeri etkileri de bulunmakla
beraber Türkçe öğretimi bağlamındaki etkileri makalenin kapsamını
oluşturmaktadır. Çalışmada 1-15.Temmuz.2018 tarihlerinde, çocuklara yönelik
olarak Türkiye Türkçesiyle yayın yapan altı farklı televizyon kanalının kayıt
altına alınarak incelenmesi yoluyla elde edilen veriler Türkçe bağlamında
değerlendirilmeye çalışılmıştır. Türkçenin ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz
dizimi özelliklerinin yanı sıra öğretim ilkeleri ve yöntemleri bağlamında da
tespit edilen verilerden hareketle değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Acceptance Date | August 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |