Globalisation and international trade are two important elements of today's economic activities. However, it is very difficult for firms and countries to gain competitive advantage by adapting to the changing competitive environment of global markets. In the international trade literature, there are many methods discussed that can help companies achieve a competitive advantage. 'Global Brand' ownership stands out as one of the newest methods and has become the subject of domestic and foreign research. In these studies, it is observed that not only the products and services of the enterprises are promoted with the global brand created, but also the processes of creating value for the company and creating consumer loyalty are significantly affected by this formation. Furthermore, it is understood that the competitive advantage of local businesses in global markets is increased through the 'Global Brand'. The sample of the study, in which the interaction between 'Global Brand' and international competitive advantage is analysed, has been determined as textile companies receiving TURQUALITY support in Denizli province. In this context, it was determined that there are three textile companies and the foreign trade department senior officials of two of these companies were reached and the prepared questionnaire form was filled in face-to-face interviews. The data obtained were evaluated qualitatively and the findings obtained through theme and descriptive analysis were classified and interpreted through content analysis. According to these findings, it is concluded that the companies do not see their own brands as 'Global Brand' even though they receive TURQUALITY support and they do not believe that this fact will change in the next 10 years.
Küreselleşme ve uluslararası ticaret, günümüz ekonomik faaliyetlerinin iki önemli unsurudur. Fakat firmaların ve ülkelerin küresel pazarların değişken rekabet ortamına uyum sağlayarak rekabet avantajı yakalamaları oldukça zordur. Uluslararası ticaret literatüründe firmaların rekabet avantajı yakalamalarını sağlayacak pek çok yöntemden bahsedilmektedir. ‘Küresel Marka’ sahipliği bu yöntemlerin en yenilerinden birisi olarak dikkat çekmekte ve yerli/yabancı araştırmalara konu olmaktadır. Bu çalışmalarda; yaratılan küresel marka ile işletmelerin sadece ürün ve hizmetlerinin tanıtılmadığı; aynı zamanda firma adına değer yaratma ve tüketici sadakati oluşturma süreçlerinin de bu oluşumdan önemli ölçüde etkilendiği gözlenmektedir. Ayrıca yerel işletmelerin küresel pazarlardaki rekabet avantajlarının ‘Küresel Marka’ sayesinde arttığı da anlaşılmaktadır. ‘Küresel Marka’ ve uluslararası rekabet avantajı arasındaki etkileşimin incelendiği çalışmanın örneklemi; Denizli ilinde TURQUALITY desteği alan tekstil firmaları olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda üç tekstil firması olduğu tespit edilmiş ve bu firmaların ikisinin dış ticaret departman üst düzey yetkililerine ulaşılarak; hazırlanan anket formu yüz yüze görüşmelerle doldurulmuştur. Elde edilen veriler, nitel olarak değerlendirmeye alınmış, tema ve betimsel analiz ile elde edilen bulgular sınıflandırılırken; içerik analizi ile bu bulgular yorumlanmıştır. Bu bulgulara göre firmaların TURQUALITY desteği alsalar da kendi markalarını ‘Küresel Marka’ olarak görmedikleri ve gelecek 10 yıl içerisinde de bu gerçeğin değişeceğine inanmadıkları sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Reseach Article |
Authors | |
Early Pub Date | January 1, 2024 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |