Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Etkinliklere Katılma Durumlarının Ve Bunu Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 62 - 76, 30.04.2021

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin bilimsel etkinliklere katılma durumlarının ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma, bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören gönüllü 516 hemşirelik öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Veri toplamada, öğrencilerin sosyodemografik özeliklerini ve bilimsel etkinliklere ilişkin düşüncelerini belirlemeye yönelik hazırlanan bir soru formu kullanılmıştır. Veriler, IBM SPSS 23 paket programı kullanılarak sayı, yüzde, ortalama, ki-kare, one way ANOVA ve bağımsız gruplarda t testi analizleri ile yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunun 18-23 yaş aralığında (%94.6), kadın (%67.6), bekar (%98.3), 1.sınıf (%32.4) olduğu, bölüme isteyerek geldiği (%82.2), akademik başarısının iyi (%42.1) ya da orta(%45.3) olduğu ve mezuniyet sonrası mesleğini icra etmek istediği (%70.7) saptanmıştır. Öğrencilerin %65.9’unun bilimsel etkinliklere katıldığı belirlenmiştir. Atılgan, öğrenci topluluklarına üye olmayan, öğrenci topluluklarının etkinliklerine her zaman katılan, onları çok fazla destekleyen, bilimsel etkinlikleri yeterli bulan, etkinliklerden haberdar olan, bilimsel etkinliklerin yapılacağını hocalarından duyan ve etkinliklere kendi isteği ile katılan öğrencilerin diğer öğrencilere göre bilimsel etkinliklere daha çok katıldığı saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin yarısından fazlasının bilimsel etkinliklere katıldığı saptanmıştır. Öğrencilerin bazı sosyo-demografik özelliklerinin ve bilimsel etkinliklere ilişkin düşüncelerinin onların bilimsel etkinliklere katılımını etkilediği saptanmıştır.

References

  • Akın, B., ve Ege, E. (2008). Hemşirelik lisans programlarında araştırma eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12, 60-69.
  • Al-Ansar, A., Al-Harbi, F., AbdelAziz, W., AbdelSalam, M., El Tantawi, M. M., ve El Refae, I. (2016). Factors affecting student participation in extra-curricularactivities: A comparison between two Middle Eastern dental scholls. The Saudi Dental Journal, 28 (1), 36-43.
  • Aybek, A., İmamoğlu, O., ve Taşmektepligil, M. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 51-59.
  • Baker, C. N. (2008). Under-represented college students and extra curricular involvement: The effects of various student organizations on academic performance, Social Psychology of Education, 11 (3), 273-298.
  • Bayat, M., Tosun, Ö., Erdem, E., Avcı, Ö., Seviğ, Ü. (2015). Farklı eğitim yöntemleri uygulanan iki sağlık yüksekokulunda hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3 (1), 51-59.
  • Bursalı, Y. M. ve Aksel, İ. (2016). Sosyal girişimciliğin genç aktörleri: üniversite öğrenci toplulukları örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17 (37), 85-101.
  • Büküşoğlu, N. ve Bayturan, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko-sosyal durumlarina ilişkin algisi üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177.
  • Çoruh, Y., ve Karaküçük, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre rekreasyonel eğilimleri ve rekreasyonel etkinliklere katılımını etkileyen faktörler. International Journal of Sport Culture and Science, 2 (Özel Sayı 1), 854-862.
  • Demirel, M. ve Harmandar, D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarında engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 838-846.
  • Eskici, M. ve Aktaş, R. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1), 31-40.
  • Görgen, Ö., ve Bingöl, G. (2016). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (3), 116-122.
  • Jasper, M. (2005). Editorial. New nursing roles-implications for nursing management. Journal of Nursing Management, 13 (2), 93-96.
  • Kara, N., Duman, M., Sevim, N. ve Yıldırım S. (2014). Araştırma görevlilerinin bilim ve bilimsel etkinliklere ilişkin algılarının karşılaştırmalı analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 43-66.
  • Kaysi, F., Aydemir, E., Yavuz, M. (2019). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mezuniyet sonrasına yönelik hedeflerinin incelenmesi. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi Kitabı, TEBAD, İstanbul.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2 (2) ,336-353.
  • Kutlu, L. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilimsel ve sosyal etkinliklere katılma ihtiyaçlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 (1), 41-58.
  • Kuzu, N., Bayramova, N., Korkmaz, G., Taşdemir, G. (2003). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin düşünceleri. I. Uluslararası ve V. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul.
  • Miller, K.E., Melnick, M.J., Barnes, G.M., Farrell, M.P., ve Sabo, D. (2005). Untangling the links among athletic involvement, gender, race, and adölescent academic outcomes. Sociology of Sport Journal, 22(2), 178-193.
  • Öksüz, E. ve Özmaden, M. (2016). Yükseköğrenim kredi ve yurtlar kurumu ve özel yurtlarda ikamet eden öğrencilerin boş zaman faaliyetlerini değerlendirme sorunları üzerine bir araştırma makalesi; Balıkesir ili örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1), 71-79.
  • Özşaker, M. (2012). Gençlerin serbest zaman aktivitelerine katılamama nedenleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14 (1), 126-131
  • Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 11:109-119.
  • Öztürk, N. ve Ulusoy, H. (2008) Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1), 15-25.
  • Sarıer, Y. (2016) Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., Şahin, F.N. (2011) Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3),429-452.
  • Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. (2014) Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (2), 87-93.
  • Voltan, N. (1980). Rathus atılganlık envanteri geçerlik, güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi, 3 (10), 23-25.
  • Yangın, H. B., ve Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhüne Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 (1), 78-94.
  • Lapa, T. Y., ve Ardahan, F. (2009). Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin serbest zaman etkinliklerine katılım nedenleri ve değerlendirme biçimleri. Spor Bilimleri Dergisi, 20 (4), 132-144.
  • Yılmaz, D., İflazoğlu, B., ve Yılmaz, D. U. (2020). İntörn hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik tutumlarının belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3 (1), 27-35
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 62 - 76, 30.04.2021

Abstract

References

  • Akın, B., ve Ege, E. (2008). Hemşirelik lisans programlarında araştırma eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12, 60-69.
  • Al-Ansar, A., Al-Harbi, F., AbdelAziz, W., AbdelSalam, M., El Tantawi, M. M., ve El Refae, I. (2016). Factors affecting student participation in extra-curricularactivities: A comparison between two Middle Eastern dental scholls. The Saudi Dental Journal, 28 (1), 36-43.
  • Aybek, A., İmamoğlu, O., ve Taşmektepligil, M. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 51-59.
  • Baker, C. N. (2008). Under-represented college students and extra curricular involvement: The effects of various student organizations on academic performance, Social Psychology of Education, 11 (3), 273-298.
  • Bayat, M., Tosun, Ö., Erdem, E., Avcı, Ö., Seviğ, Ü. (2015). Farklı eğitim yöntemleri uygulanan iki sağlık yüksekokulunda hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3 (1), 51-59.
  • Bursalı, Y. M. ve Aksel, İ. (2016). Sosyal girişimciliğin genç aktörleri: üniversite öğrenci toplulukları örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17 (37), 85-101.
  • Büküşoğlu, N. ve Bayturan, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko-sosyal durumlarina ilişkin algisi üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177.
  • Çoruh, Y., ve Karaküçük, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre rekreasyonel eğilimleri ve rekreasyonel etkinliklere katılımını etkileyen faktörler. International Journal of Sport Culture and Science, 2 (Özel Sayı 1), 854-862.
  • Demirel, M. ve Harmandar, D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarında engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 838-846.
  • Eskici, M. ve Aktaş, R. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1), 31-40.
  • Görgen, Ö., ve Bingöl, G. (2016). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (3), 116-122.
  • Jasper, M. (2005). Editorial. New nursing roles-implications for nursing management. Journal of Nursing Management, 13 (2), 93-96.
  • Kara, N., Duman, M., Sevim, N. ve Yıldırım S. (2014). Araştırma görevlilerinin bilim ve bilimsel etkinliklere ilişkin algılarının karşılaştırmalı analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 43-66.
  • Kaysi, F., Aydemir, E., Yavuz, M. (2019). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mezuniyet sonrasına yönelik hedeflerinin incelenmesi. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi Kitabı, TEBAD, İstanbul.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2 (2) ,336-353.
  • Kutlu, L. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilimsel ve sosyal etkinliklere katılma ihtiyaçlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 (1), 41-58.
  • Kuzu, N., Bayramova, N., Korkmaz, G., Taşdemir, G. (2003). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin düşünceleri. I. Uluslararası ve V. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul.
  • Miller, K.E., Melnick, M.J., Barnes, G.M., Farrell, M.P., ve Sabo, D. (2005). Untangling the links among athletic involvement, gender, race, and adölescent academic outcomes. Sociology of Sport Journal, 22(2), 178-193.
  • Öksüz, E. ve Özmaden, M. (2016). Yükseköğrenim kredi ve yurtlar kurumu ve özel yurtlarda ikamet eden öğrencilerin boş zaman faaliyetlerini değerlendirme sorunları üzerine bir araştırma makalesi; Balıkesir ili örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1), 71-79.
  • Özşaker, M. (2012). Gençlerin serbest zaman aktivitelerine katılamama nedenleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14 (1), 126-131
  • Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 11:109-119.
  • Öztürk, N. ve Ulusoy, H. (2008) Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1), 15-25.
  • Sarıer, Y. (2016) Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., Şahin, F.N. (2011) Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3),429-452.
  • Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. (2014) Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (2), 87-93.
  • Voltan, N. (1980). Rathus atılganlık envanteri geçerlik, güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi, 3 (10), 23-25.
  • Yangın, H. B., ve Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhüne Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 (1), 78-94.
  • Lapa, T. Y., ve Ardahan, F. (2009). Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin serbest zaman etkinliklerine katılım nedenleri ve değerlendirme biçimleri. Spor Bilimleri Dergisi, 20 (4), 132-144.
  • Yılmaz, D., İflazoğlu, B., ve Yılmaz, D. U. (2020). İntörn hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik tutumlarının belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3 (1), 27-35
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nurse Education
Journal Section Research Article
Authors

Ozan Hüseyin Kızıldoğan

Ayla Ünsal

Publication Date April 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kızıldoğan, O. H., & Ünsal, A. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Etkinliklere Katılma Durumlarının Ve Bunu Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 62-76.