People have always been in communication since their existence. Communication is very important in many professions and one of these is librarianship. It is expected that the students of the Information and Records Management (IRM) department, who are preparing for the librarianship profession, will have practical communication skills. These communication skills are critical in helping library users and also completing their work successfully. Because a librarian with effective communication skills plays an active role in meeting the needs of the user. The study's aim is to evaluate the communication skills of university students. In this context, all undergraduate students studying at Atatürk University IRM department were evaluated. A survey method was used to determine the communication skills of university students. The "Communication Skills Scale", consisting of 34 items and 5 sub-dimensions (ego-enhancing language, active listening, self-recognition-self-disclosure, empathy, and using self language) was applied to the students. T-test and ANOVA test were performed in data analysis. To the results, the communication skills of the students were higher in women than in men and no significant difference in the communication skills of the students in terms of age and grade level.
İnsanlar var oldukları zamandan bu yana kadar hep iletişim halinde olmuşlardır. İletişim, birçok meslek grubu içinde çok önemlidir ve bu mesleklerden biri de kütüphaneciliktir. Kütüphanecilik mesleğine hazırlanan Bilgi ve Belge Yönetimi (BBY) bölümü öğrencilerinin etkin bir iletişim becerisine sahip olması beklenmektedir. Sahip olunacak bu iletişim becerileri, kütüphane kullanıcılarına yardımcı olmaları ve yapacakları işleri başarıyla tamamlamaları noktasında oldukça önemlidir. Zira etkin bir iletişim becerisine sahip bir kütüphaneci, kullanıcının gereksinimlerini tam olarak karşılamada etkin rol oynamaktadır. Çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmektir. Bu kapsamda Atatürk Üniversitesi BBY bölümünde öğrenim gören lisans öğrencilerinin tamamı değerlendirmeye alınmıştır. Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini belirleyebilmek için anket yönteminden yararlanılmıştır. Öğrencilere, 34 madde ve 5 alt boyuttan (egoyu geliştirici dil, etkin dinleme, kendini tanıma-kendini açma, empati ve ben dilini kullanma) oluşan "İletişim Becerileri Ölçeği" uygulanmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve ANOVA testi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin iletişim becerilerinin kadınlarda erkeklere nazaran daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Yaş ve sınıf düzeyi bakımından öğrencilerin iletişim becerilerinde anlamlı farklılık meydana gelmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Peer- Reviewed Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | June 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |