Hizmet; en bilinen tanımıyla performanstır. Tüm dünyada hizmet sektörü genişlemektedir. Artan önemi dolayısıyla bu sektöre yönelik yapılan çalışmalar da önem kazanmaktadır. Hizmet çalışanı ile müşteri arasındaki ilişki, hizmet dağıtım sisteminin önemli bir parçasıdır. Çünkü bu etkileşim elemanları, tüketicinin hizmet deneyimi değerlendirmesine büyük ölçüde etki etmektedir. İletişim; mesajların yollandığı ve alındığı bir sistemdir ve anlamları üzerinde uzlaşılmış simgeler aracılığı ile bilgilerin, düşüncelerin duyguların biriktirilip aktarılmasını ifade etmektedir. Tüm bu iletişim çabaları içerisinde sözsüz iletişim önemli bir yere sahiptir. Dolayısıyla hizmet sektöründe sözsüz iletişim çabalarının belirlenmesi ve belirlenen çabaların demografik özellikler açısından farklılık yaratıp yaratmadığını ortaya koymak önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı; sağlık sektöründe sözsüz iletişim çabalarının algılanışının demografik özellikler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Bu amaca yönelik olarak bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda; sözsüz iletişim algısının cinsiyet, yaş ve meslek açısından anlamlı farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır
Service means performance. The service industry is expanding in all over
the world. Because of its increasing importance, the studies regarding to the service
industry have become crucial. The relationship between the employees in the service
industry and the customer is an important part of the service distribution system
because the elements of this interaction affect the consumers’ evaluation of the
received services. Communication is a system that messages sent and received. On
the other hand, communication is to store, transfer and share the ideas and
information by using the symbols that are agreed on their meanings. Non-verbal
communication is one of the most important one among all of these communication
efforts. Therefore, determining the efforts of nonverbal communication and the
differentiation of these efforts regarding the demographic features has been crucial.
The aim of this study is to measure the differentiation of non-verbal communication
efforts in terms of demographic features. In this respect, a field study has been
conducted. According to our findings; non-verbal communication differs
meaningfully in terms of sex, age and occupation.
Non-verbal communication Non-verbal communication in healthcare sector Perceptual differences in terms of demographic characteristics
Other ID | JA59YK98RN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 1 |