Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemi Döneminde Aile ve Ebeveyn-Çocuk İlişkilerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 18 Issue: 1, 96 - 106, 30.06.2021

Abstract

Bu çalışmada, pandeminin aile yaşantısı ve ebeveyn-çocuk etkileşimlerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma grubu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle çevrimiçi olarak kendilerine ulaşılabilen 164 ebeveynden oluşmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uzman görüşleriyle kapsam geçerliği sağlanan anket formuyla toplanmıştır. Anket formunda, katılımcılara COVID-19 süreciyle ilgili sorular yöneltilmiştir. Veri analizinde yüzde ve frekans dağılımı kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, pandemi sürecinde ebeveynlerin salgınla ilgili uyarıları dikkate alarak kurallara uydukları, pandemi sürecinin aile içi ilişkilere hem olumlu hem de olumsuz etkileri olduğu belirlenmiştir. Ailelerin çocuklarına ve kendilerine daha çok vakit ayırdıkları, endişelerini çocuklarına yansıtmamaya çalıştıkları belirlenmiştir. Çocukların ise evde, aile bireyleriyle olmaktan memnun oldukları, uyum problemi yaşasalar da uzaktan eğitime katıldıkları belirlenmiştir. Ebeveynlerin hastalık ve ölüm gibi duyguları yaşadıkları ve okulun yaşamlarındaki önemini daha iyi anladıkları; tüm aile bireylerinin evde televizyon, bilgisayar, telefon ve internette geçirdikleri sürenin arttığı belirlenmiştir.

References

  • Altena, E., Baglioni, C., Espie, C. A., Ellis, J., Gavriloff, D., Holzinger, B. ve Riemann, D. (2020). Dealing with sleep problems during home confinement due to the COVID-19 out break: practical recommendations from a task force of the European CBT-I Academy. Journal of Sleep Research, 29(4): 1-7. https://doi.org/10.1111/jsr.13052.
  • Bailey, J. (2020). Closing Schools To Slow A Pandemic. Educational Next. https://www.educationnext.org/covid-19-closed-schools-when-should-they-reopen-coronavirus/ Erişim Tarihi: 09.08.2020.
  • Başaran M. ve Aksoy A. B. (2020). Anne-Babaların Korona-Virüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Aile Yaşantılarına İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (13)71: 669-678.
  • Bayham, J., Kuminoff, NV., Gunn, Q. ve Fenichel, EP. (2015). Measured Voluntary Avoidance Behaviour During The 2009 A/H1N1 Epidemic. The Royal Society Journals. B 282, 814. http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2015.0814.
  • Brazendale, K., Beets, M. W., Weaver, R. G., Pate, R. R., Turner-Mcgrievy, G. M., Kaczynski, A. T., Chandler, J. L., Bohnert, A. ve Vonhippel, P. T. (2017). Understanding Differences Between Summer vs. School Obesogenic Behaviors Of Children: The Structured Days Hypothesis. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(100): 1-14. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0555-2.
  • Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. ve Rubin, G. (2020) The Psychological Impact Of Quarantine And How To Reduce İt: Rapid Review Of The Evidence. The Lancet, (395): 912-920. https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(20): 30460-8.
  • Catalano, R.F., Mazza, J.J., Harachi, T.W., Abbott, R.D., Haggerty, K.P. ve Fleming, C.B. (2003). Raising Healthy Children Through Enhancing Social Development in Elementary School: Results After 1•5 Years. Journal of School Psychology, 41: 143–164.
  • Cauchemez, S., Valleron, A. J., Boelle, P.Y., Flahault, A. ve Ferguson, N. (2008) Estimating The İmpact Of School Closure On İnfluenza Transmission From Sentinel Data. Nature. 452: 750–55.
  • Clark, H., Coll-Seck, A.M., Banerjee, A., vd. (2020). A Future For The World’s Children? A Who-UNICEF-Lancet Commission. The Lancet, 395: 605-658. Doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)32540-1.
  • Cluver, L., Lachman M. J., Sherr L., Wessels I., Krug E., vd. (2020). Parenting in A Time Of COVID-19. The Lancet, (395): e64. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30736-4.
  • Eastin, M.S., Greenberg, B.S. ve Hofschire, L. (2006). Parenting The Internet. Journal of Communication, 56: 486-504.
  • Fardin, M. A. (2020). COVID-19 And Anxiety: A Review Of Psychological Impacts Of Infectious Disease Outbreaks. Archives of Clinical Infectious Diseases. https://doi.org/10.5812/archcid.102779.
  • Hellewell, J. vd. (2020). Feasibility Of Controlling COVID-19 Outbreaks By İsolation Of Cases And Contacts. The Lancet Global Health, 8(4): 488-496.
  • Kaya, B. (2020). Pandeminin Ruh Sağlığına Etkileri. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23: 123-124.
  • Keskin, M. ve Özer-Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kırık, A. M. ve Özkoçak, V. (2020). Yenidünya Düzeni Bağlamında Sosyal Medya ve Yeni Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 45(1): 133-154.
  • Lee, J. (2020) Mental Health Effects Of School Closures During COVID-19. The Lancet Child Adolesc Health, 4: 421.
  • Mason, F., Farley, A., Pallan, M., Sitch, A., Easter, C. ve Daley, A.J. (2018). Effectiveness Of A Brief Behavioural İntervention To Prevent Weight Gain Over The Christmas Holiday Period: Randomised Controlled Trial. British Medical Journal (Clinical Research Edition), 363: k4867 DOI: 10.1136/bmj.k4867.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB, 2020). Salgın hastalık dönemlerinde psikolojik sağlamlığımızı korumak: Aileler için çocuklara yardım rehberi. http:// www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/30112459ailecocuk.pdf, Erişim Tarihi: 16.01.2021.
  • Rim-Kaufman, S. E. ve Sandilos, L. (2020). Improving students’ relationships with teachers to provide essential supports for learning. https://www.apa.org/education/k12/relationships, Erişim Tarihi: 07.08.2020.
  • Santrock, J.W. (1997). Life Span Development. Brown Benchmark Publishers, London.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Yargı, Ankara.
  • Sprang, G. ve Silman, M. (2013) Posttraumatic Stress Disorder in Parents And Youth After Healthrelated Disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness. 7: 105–110.
  • Szabo, T. G., Richling, S., Embry, D. D., Biglan, A. ve Wilson, K. G. (2020). From Helpless To Hero: Promoting Values-Based Behavior And Positive Family İnteraction in The Midst Of Covid-19. Behavior Analysis in Practice, 1-9. DOI: 10.1007/s40617-020-00431-0.
  • The National Child Traumatic Stress Network (NCTSN) (2010). Age-related reactions to a traumatic event. https://www.nctsn.org/resources/age-related-reactions-traumatic-event, Erişim Tarihi: 25.07.2020.
  • Türkiye Psikiyatri Derneği (2020). Covıd-19 ve çocuklar. https://www.psikiyatri.org.tr/uploadFiles/2420201236-cocuklarCOVID.pdf, Erişim Tarihi: 18.08.2020.
  • Usher, K. vd. (2020). Family Violence And COVID‐ 19: Increased Vulnerability And Reduced Options For Support. International Journal of Mental Health Nursing, 1-4.
  • Wang, G., Zhang, J., Lam, S.P., vd. (2019). Ten-Year Secular Trends in Sleep/Wake Patterns in Shanghai And Hong Kong School-Aged Children: A Tale Of Two Cities. Journal of Clinical Sleep Medicine. 15: 1495–1502.
  • Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J. ve Jiang, F. (2020). Mitigate The Effects Of Home Confinement On Children During The COVID-19 Outbreak. The Lancet, 395(10228): 945-947.
  • World Health Organization [WHO] (2020). 2019 Novel Coronavirus (2019 nCoV): Strategic preparedness and response plan. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf, Erişim Tarihi: 23.08.2020.
  • Yavuz, K. (2020). COVID-19 Salgınının Sosyal Politikanın Geleceği Üzerine Etkileri. The Journal Social Science 45(7): 181- 193. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.42843.
  • Zins, J.E., Bloodworth, M.R., Weissberg, R.P. ve Walberg, H.J. (2007). The Scientific Base Linking Social And Emotional Learning To School Success. Journal of Educational & Psychological Consultation. 17: 191–210.
Year 2021, Volume: 18 Issue: 1, 96 - 106, 30.06.2021

Abstract

References

  • Altena, E., Baglioni, C., Espie, C. A., Ellis, J., Gavriloff, D., Holzinger, B. ve Riemann, D. (2020). Dealing with sleep problems during home confinement due to the COVID-19 out break: practical recommendations from a task force of the European CBT-I Academy. Journal of Sleep Research, 29(4): 1-7. https://doi.org/10.1111/jsr.13052.
  • Bailey, J. (2020). Closing Schools To Slow A Pandemic. Educational Next. https://www.educationnext.org/covid-19-closed-schools-when-should-they-reopen-coronavirus/ Erişim Tarihi: 09.08.2020.
  • Başaran M. ve Aksoy A. B. (2020). Anne-Babaların Korona-Virüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Aile Yaşantılarına İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (13)71: 669-678.
  • Bayham, J., Kuminoff, NV., Gunn, Q. ve Fenichel, EP. (2015). Measured Voluntary Avoidance Behaviour During The 2009 A/H1N1 Epidemic. The Royal Society Journals. B 282, 814. http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2015.0814.
  • Brazendale, K., Beets, M. W., Weaver, R. G., Pate, R. R., Turner-Mcgrievy, G. M., Kaczynski, A. T., Chandler, J. L., Bohnert, A. ve Vonhippel, P. T. (2017). Understanding Differences Between Summer vs. School Obesogenic Behaviors Of Children: The Structured Days Hypothesis. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(100): 1-14. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0555-2.
  • Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. ve Rubin, G. (2020) The Psychological Impact Of Quarantine And How To Reduce İt: Rapid Review Of The Evidence. The Lancet, (395): 912-920. https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(20): 30460-8.
  • Catalano, R.F., Mazza, J.J., Harachi, T.W., Abbott, R.D., Haggerty, K.P. ve Fleming, C.B. (2003). Raising Healthy Children Through Enhancing Social Development in Elementary School: Results After 1•5 Years. Journal of School Psychology, 41: 143–164.
  • Cauchemez, S., Valleron, A. J., Boelle, P.Y., Flahault, A. ve Ferguson, N. (2008) Estimating The İmpact Of School Closure On İnfluenza Transmission From Sentinel Data. Nature. 452: 750–55.
  • Clark, H., Coll-Seck, A.M., Banerjee, A., vd. (2020). A Future For The World’s Children? A Who-UNICEF-Lancet Commission. The Lancet, 395: 605-658. Doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)32540-1.
  • Cluver, L., Lachman M. J., Sherr L., Wessels I., Krug E., vd. (2020). Parenting in A Time Of COVID-19. The Lancet, (395): e64. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30736-4.
  • Eastin, M.S., Greenberg, B.S. ve Hofschire, L. (2006). Parenting The Internet. Journal of Communication, 56: 486-504.
  • Fardin, M. A. (2020). COVID-19 And Anxiety: A Review Of Psychological Impacts Of Infectious Disease Outbreaks. Archives of Clinical Infectious Diseases. https://doi.org/10.5812/archcid.102779.
  • Hellewell, J. vd. (2020). Feasibility Of Controlling COVID-19 Outbreaks By İsolation Of Cases And Contacts. The Lancet Global Health, 8(4): 488-496.
  • Kaya, B. (2020). Pandeminin Ruh Sağlığına Etkileri. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23: 123-124.
  • Keskin, M. ve Özer-Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kırık, A. M. ve Özkoçak, V. (2020). Yenidünya Düzeni Bağlamında Sosyal Medya ve Yeni Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 45(1): 133-154.
  • Lee, J. (2020) Mental Health Effects Of School Closures During COVID-19. The Lancet Child Adolesc Health, 4: 421.
  • Mason, F., Farley, A., Pallan, M., Sitch, A., Easter, C. ve Daley, A.J. (2018). Effectiveness Of A Brief Behavioural İntervention To Prevent Weight Gain Over The Christmas Holiday Period: Randomised Controlled Trial. British Medical Journal (Clinical Research Edition), 363: k4867 DOI: 10.1136/bmj.k4867.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB, 2020). Salgın hastalık dönemlerinde psikolojik sağlamlığımızı korumak: Aileler için çocuklara yardım rehberi. http:// www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/30112459ailecocuk.pdf, Erişim Tarihi: 16.01.2021.
  • Rim-Kaufman, S. E. ve Sandilos, L. (2020). Improving students’ relationships with teachers to provide essential supports for learning. https://www.apa.org/education/k12/relationships, Erişim Tarihi: 07.08.2020.
  • Santrock, J.W. (1997). Life Span Development. Brown Benchmark Publishers, London.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Yargı, Ankara.
  • Sprang, G. ve Silman, M. (2013) Posttraumatic Stress Disorder in Parents And Youth After Healthrelated Disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness. 7: 105–110.
  • Szabo, T. G., Richling, S., Embry, D. D., Biglan, A. ve Wilson, K. G. (2020). From Helpless To Hero: Promoting Values-Based Behavior And Positive Family İnteraction in The Midst Of Covid-19. Behavior Analysis in Practice, 1-9. DOI: 10.1007/s40617-020-00431-0.
  • The National Child Traumatic Stress Network (NCTSN) (2010). Age-related reactions to a traumatic event. https://www.nctsn.org/resources/age-related-reactions-traumatic-event, Erişim Tarihi: 25.07.2020.
  • Türkiye Psikiyatri Derneği (2020). Covıd-19 ve çocuklar. https://www.psikiyatri.org.tr/uploadFiles/2420201236-cocuklarCOVID.pdf, Erişim Tarihi: 18.08.2020.
  • Usher, K. vd. (2020). Family Violence And COVID‐ 19: Increased Vulnerability And Reduced Options For Support. International Journal of Mental Health Nursing, 1-4.
  • Wang, G., Zhang, J., Lam, S.P., vd. (2019). Ten-Year Secular Trends in Sleep/Wake Patterns in Shanghai And Hong Kong School-Aged Children: A Tale Of Two Cities. Journal of Clinical Sleep Medicine. 15: 1495–1502.
  • Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J. ve Jiang, F. (2020). Mitigate The Effects Of Home Confinement On Children During The COVID-19 Outbreak. The Lancet, 395(10228): 945-947.
  • World Health Organization [WHO] (2020). 2019 Novel Coronavirus (2019 nCoV): Strategic preparedness and response plan. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf, Erişim Tarihi: 23.08.2020.
  • Yavuz, K. (2020). COVID-19 Salgınının Sosyal Politikanın Geleceği Üzerine Etkileri. The Journal Social Science 45(7): 181- 193. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.42843.
  • Zins, J.E., Bloodworth, M.R., Weissberg, R.P. ve Walberg, H.J. (2007). The Scientific Base Linking Social And Emotional Learning To School Success. Journal of Educational & Psychological Consultation. 17: 191–210.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Arzu Özyürek 0000-0002-3083-7202

Ayşe Çetinkaya 0000-0002-6873-6239

Early Pub Date June 30, 2021
Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Özyürek, A., & Çetinkaya, A. (2021). COVID-19 Pandemi Döneminde Aile ve Ebeveyn-Çocuk İlişkilerinin İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 96-106.