COVİD-19 PANDEMİSİ VE HİZMET İÇİ EĞİTİM DENEYİMİ: PANDEMİ HASTANESİ ÖRNEĞİ
Year 2021,
Volume: 2 Issue: 1, 1 - 10, 28.04.2021
Nazik Yalnız
,
Ebru Köseoğlu
,
Derya Hırçın Cenger
,
Zeynur Erdoğu
,
Canan Uygur
Abstract
Çin’de başlayan ve dünyaya çok hızlı bir şekilde yayılan Koronavirüs Hastalığı 2019 (COVİD-19) küresel ölçekte etkileri uzun süre hissedilebilecek ciddi değişim ve gelişmelere neden olmaktadır. Global bir tehdit olarak algılanan bu durumun sağlık bakım sistemi başta olmak üzere tüm sistemlerde önemli etkileri görülmektedir. Covid-19 pandemi sürecinde hem sağlık hizmetlerine duyulan ihtiyaç hem de nitelikli sağlık hizmeti gereksinimi artmıştır. Diğer yandan enfeksiyondan korunma ve kontrol önlemlerinin sürekliliğinin sağlanması ile birlikte pandemiye ilişkin farkındalığın oluşturulması da sağlık bakım hizmetlerine düşen rol ve sorumluluklar arasında olmuştur. Geçmişten günümüze dek yaşanan her pandemi/COVİD-19 pandemisi; başarılı bir pandemi sürecinin yönetilebilmesinin çok paydaşlı etkin bir mücadele işbirliğini gerektirdiğini göstermektedir. Detaylı ve bütüncül bir pandemi planında her paydaşın ortak faaliyetinde eğitim/hizmet içi eğitim kavramı büyük önem taşımaktadır. Sağlık bakım hizmetleri çalışanlarının pandemi gibi küresel tehdit oluşturabilecek acil durum ve afet yönetimlerine karşı hazırlıklı olmaları, pandemi öncesi, sırası ve sonrasındaki eylem planlarını etkin yönetebilmeleri, profesyonel gelişimin sürekliliğini ve hizmet içi eğitimleri zorunlu kılmaktadır. Pandemi sürecinde hızlı karar alma gereksinimi, çalışanlar arasındaki bulaş riski ve enfeksiyon kontrol önlemlerinin artırılması gerekliliği gibi nedenlerden dolayı sürdürülebilir hizmet içi eğitimler, çeşitli öğrenme yöntemleri ile düzenlenmektedir. Sonuç olarak henüz net bilinmeyenleri ile COVİD-19 pandemisi, aynı zamanda “sağlık bakım hizmeti çalışanları pandemiye hazır mı? sorusunu da gündeme getirmiştir. Bu çalışmada ise bir pandemi hastanesi deneyimi olarak COVİD-19 mücadelesinde hizmet içi eğitiminlerin önemi ve eğitim sürecinin paylaşılması amaçlanmaktadır.
References
- Referans1
Aslan R. (2020). Endemic diseases in history and today and COVID-19. Göller Bölgesi Aylık Ekonomi Ve Kültür Dergisi, 8(85):35-41.
- Referans 2
Can H, Akgün A, Kavuncubaşı Ş. (1998). Kamu ve Özel Kesimde Personel Yönetimi. 3. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi, p.185.
- Referans 3
Ekiz T, Ilıman E, Dönmez E. (2020). Comparıson of health anxıety level and control perceptıon of covıd-19]. International Journal Of Health Management and Strategies Research, 6(1):139-154.
- Referans 4
Fidan M. (2016). Distance Education Students’ Attitudes Towards Distance Education and Their Epistemological Beliefs. H. U. Journal of Education, 31(3): 536-550.
- Referans 5
İşman A. (2011). Uzaktan Eğitim. Geliştirilmiş 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
- Referans 6
Taymaz H. (1997). Hizmet İçi Eğitim. Ankara: TAKAV Tapu ve Kadastro Vakfı Matbaası, p.3-4.
- Referans 7
T.C.Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Pandemik İnfluenza Ulusal Hazırlık Planı. Erişim Tarihi: 03.03.2020. Erişim Adresi: https://grip.gov.tr/depo/saglik-calisanlari/ulusal_pandemi_plani.pdf
- Referans 8
T.C.Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Koronavirüs. Erişim Tarihi: 07.05.2020. Erişim Adresi: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr
- Referans 9
T.C.Sağlık Bakanlığı. Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 04.05.2020. Erişim Adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,10513/saglik-bakanligi-hizmet-ici-egitim-yonetmeligi.html
- Referans 10
World Health Organization. Coronavirüs Disease (Covid-19) Pandemic. Erişim Tarihi: 05.05.2020. Erişim Adresi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Year 2021,
Volume: 2 Issue: 1, 1 - 10, 28.04.2021
Nazik Yalnız
,
Ebru Köseoğlu
,
Derya Hırçın Cenger
,
Zeynur Erdoğu
,
Canan Uygur
References
- Referans1
Aslan R. (2020). Endemic diseases in history and today and COVID-19. Göller Bölgesi Aylık Ekonomi Ve Kültür Dergisi, 8(85):35-41.
- Referans 2
Can H, Akgün A, Kavuncubaşı Ş. (1998). Kamu ve Özel Kesimde Personel Yönetimi. 3. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi, p.185.
- Referans 3
Ekiz T, Ilıman E, Dönmez E. (2020). Comparıson of health anxıety level and control perceptıon of covıd-19]. International Journal Of Health Management and Strategies Research, 6(1):139-154.
- Referans 4
Fidan M. (2016). Distance Education Students’ Attitudes Towards Distance Education and Their Epistemological Beliefs. H. U. Journal of Education, 31(3): 536-550.
- Referans 5
İşman A. (2011). Uzaktan Eğitim. Geliştirilmiş 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
- Referans 6
Taymaz H. (1997). Hizmet İçi Eğitim. Ankara: TAKAV Tapu ve Kadastro Vakfı Matbaası, p.3-4.
- Referans 7
T.C.Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Pandemik İnfluenza Ulusal Hazırlık Planı. Erişim Tarihi: 03.03.2020. Erişim Adresi: https://grip.gov.tr/depo/saglik-calisanlari/ulusal_pandemi_plani.pdf
- Referans 8
T.C.Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Koronavirüs. Erişim Tarihi: 07.05.2020. Erişim Adresi: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr
- Referans 9
T.C.Sağlık Bakanlığı. Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 04.05.2020. Erişim Adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,10513/saglik-bakanligi-hizmet-ici-egitim-yonetmeligi.html
- Referans 10
World Health Organization. Coronavirüs Disease (Covid-19) Pandemic. Erişim Tarihi: 05.05.2020. Erişim Adresi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019