Türkiye Karayolları Teknik Şartnamesi (KTŞ),
taş mastik asfalt (TMA) ve asfalt betonu (AB) tabakalarında yüksek cilalanma
direncine sahip (PSV≥50) agregaların kullanılmasını zorunlu kılmıştır. 2013 yılında,
KTŞ’de yüksek cilalanma direncine sahip agregaların temininde yaşanan
zorluklardan dolayı belirli bölgeler için ayrıcalık tanınmış ve yukarıda
belirtilen kaplama tabakaların inşaatında PSV≥40 değerine sahip agregaların
kullanımına izin vermiştir. Ancak bu durumda, 1-3 mm boyutuna sahip magmatik
agregalar ile kaplama üzerinde yüksek kayma direncine sahip yüzey elde etmek
için pürüzlendirme uygulama yapılması zorunlu tutulmuştur. Bu uygulamada,
pürüzlendirme malzemesi 1,5-2 kg/m2 olacak şekilde sıcak karışım
üzerine birinci ve ikinci silindiraj arasında uygulanılması istenmiştir. Ancak,
KTŞ’de farklı yüzey dokularına sahip TMA ve AB kaplama tabakaları için de aynı uygulama
önerilmektedir. Bu çalışmada, farklı oranlarda serpme miktarının (1,75, 2,50
kg/m2) ve agrega boyutunun (1-3, 2-5 mm) kaplama makro dokusuna olan
etkisi araştırılmıştır. Dere malzemesi ve metal cürufu gibi farklı agrega
türlerinin kullanılabilirliği de ayrıca incelenmiştir. Tüm agregaların
özelikleri belirlenmiş ve KTŞ limitleri ile karşılaştırılmıştır. TMA ve AB
yüzey dokusunu temsilen, Tip-II ve Tip-III harç tipi kaplamalar kullanılmıştır.
Sonuç olarak, pürüzlendirme uygulamasının kaplama makro dokusunda belirgin değişiklere
yol açtığı ve bu değişim oranının kullanılan agrega türüne, uygulama miktarına
ve boyutuna bağlı olarak farklılık gösterdiği görülmüştür.
Aggregate Gritting Macro texture Pavement Slag Agrega Cüruf Makro Doku Pürüzlendirme Üstyapı
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |