Okullardaki yöneticilerin liderlik davranışlarının
öğretmenlerin örgütsel davranışları açısından çeşitli sonuçları bulunmaktadır.
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin çeşitli liderlik davranışlarının,
öğretmenlere yansıyan sonuçları üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla
analitik araştırma deseni ve meta-analiz tekniği kullanılmıştır. Liderlik
davranışları olarak dönüşümcü, etkileşimci, etik, ve öğretimsel liderlik;
öğretmenler açısından sonuçlar için örgütsel bağlılık, örgütsel adalet, iş
doyumu ve örgütsel vatandaşlık algısı değişkenleri ele alınmıştır. Araştırmaya
2001 ile 2015 yılları arasında Türkiye’deki okul öncesi, ilköğretim ve
ortaöğretim okullarında yapılan çalışmalar dâhil edilmiştir. Araştırma için
ölçütlere uyan 33 çalışmadan 47 korelasyonel veri kullanılmıştır. Rastgele
etkiler modeline göre değerlendirilen analiz sonuçlarına göre öğretmenler
açısından sonuçları ve okulun etkililiği üzerinde en yüksek etkiye etik
liderliğin sahip olduğu bulunmuştur. Bunu sırasıyla dönüşümcü, öğretimsel ve
etkileşimci liderlik davranışları izlemiştir. Değişkenler arasındaki etki
büyüklükleri incelendiğinde en yüksek etkinin etik liderlik ile örgütsel
adalet, en düşük etkinin ise etkileşimci liderlik ile iş doyumu arasında olduğu
bulunmuştur.
Bölüm | İktisadi ve idari Bilimler Sayısı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 4 |