The process of globalization led to essential developments both in national and international trade. In parallel with these developments, firms need accounting as a core element to present their business activities correctly, credibly, comparably and understandably. In this sense, accounting became an important element for all firms. To meet the need for qualified work force in the area of accounting, a good number of associate degree and undergraduate degree programs are established in Turkey. However as in all sectors, the differences between theoretical knowledge gathered through education and sectoral practices present a problem in accounting sector as well. The aim of this study is to identify if there is a significant difference between the theoretical knowledge in associate degree and undergraduate degree accounting education and the accounting sector practices. For this purpose, an interview study is implemented to independent accountants registered to Aydın Chamber of Certified Public Accountants with a simple random sampling method in order to reveal the relationship between theoretical knowledge and implementation of sector
Günümüzde küreselleşmeyle birlikte gerek ulusal gerekse de
uluslararası ticarette önemli gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmelere
paralel olarak, işletmeler yapmış oldukları ticari faaliyetleri, ilgili kişi ve
kurumlara doğru, güvenilir, karşılaştırılabilir ve anlaşılabilir biçimde sunması
için muhasebeye ihtiyaç duyacaktır. Bu anlamda muhasebe, bütün işletmelerin
göz önünde bulundurması gereken önemli bir unsur olmuştur. Muhasebenin
bu derece önemli bir yapıya sahip olması, muhasebe faaliyetlerini yerine
getirecek kişilere olan ihtiyacı arttırmış ve bu ihtiyacın karşılanabilmesi için
Türkiye’de birçok lisans ve önlisans düzeyinde muhasebecilik mesleğine
yönelik bölümler açılmıştır. Ancak, her sektörde olduğu gibi muhasebecilik
sektöründe de eğitim döneminde verilen teorik bilgiler ile sektör uygulamaları
arasında farklılıkların olması önemli bir sorun teşkil etmektedir.
Bu çalışmanın amacı, muhasebe meslek mensuplarının lisans veya
önlisans düzeyinde muhasebe alanında almış oldukları eğitim ile sektör
uygulamaları arasında belirli bir farklılığın olup olmadığının tespit
edilmesidir. Bu amaçla, Aydın Serbest Muhasebeciler ve Mali Müşavirler Odası
(SMMMO)’na kayıtlı mali müşavirlere basit tesadüfi örnekleme yoluyla
mülakat yöntemi yapılıp teorik bilgi ile sektör uygulaması arasındaki ilişki
ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 13 Issue: 2 |