Son yılların yükselen değerlerinden biri olan
Nörofizyolojik Öğrenme ya da diğer adıyla Beyin Temelli Öğrenme pek çok
araştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmaların bazılarında, beyin
temelli öğrenmenin alt yapısını oluşturan bilişsel becerilerin ve duygusal
durumların incelenmesi hedeflenir. Hafızlık Kur’an-ı
Kerim’in tamamının ezberlenmesidir. Bizim çalışmamızda, hafızlık eğitiminin beyin üzerindeki ve beynin alt
yapısının hafızlık üzerindeki etkisi incelendi. Amacımız, temel örgün öğretimi
ve hafızlık eğitimi alan öğrencilerin aşağıdaki parametreler bakımından
incelemek ve arasındaki ilişkileri analiz etmektir. Bu parametreler; Sürekli dikkat (COG), Seçici
dikkat (SIGNAL), Muhakeme yeteneği (SPM), Görsel hafıza (TAVTMB), Tepki
hızı-kalitesi (DT) gibi bilişsel yetenekler ile duygusal durumlar
(CDI-ÇABTÖ)dır. Bilgisayarlı Viyana Test Sisteminde bulunan DT, SPM, COG,
SIGNAL, TAVTMB testleri uygulanarak tepki verme hızı-kalitesi, nonverbal zekâ,
sürekli dikkat ve seçici dikkatleri ölçüldü ve yine duygusal durumları
anksiyete ve depresyon ölçekleri (ÇABTÖ ve CDI) ile değerlendirildi. Bulgular SPSS istatistik programı ile analiz
edildi. Hafızlık eğitimini tamamlayanlarda eğitim sonrası DT, DT süre, SPM,
SIGNAL süre ve TAVTMB değerlerinin eğitim öncesine göre anlamlı olarak
yükseldiği saptandı (p<0,05). Sonuç
olarak hafızlık eğitimi alan öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i ezberleme sonrasında
beynin kognitif becerilerinin yükselmiş olduğu tespit edildi. Bu yükselmenin
nörofizyolojik öğrenme ile ilişkili olduğu ve hafızlık eğitiminin diğer
bilişsel yeteneklere olumlu etki gösterdiği düşünüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Beşeri Bilimler Sayısı |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 3 |