This study was carried out to determine the opinions of preservice science teachers about the types of questions used in the undergraduate level biology exams. The study group of the study consisted of 60 pre-service science teachers, who were studying at a state university in Istanbul and had taken biology courses for at least two semesters. An interview form consisting of open-ended questions was used as a data collection tool in the study. The questions in this interview form were asked to the pre-service teachers through semi-structured interviews, and the descriptive analysis technique was used in the analysis of the answers. In order to ensure the reliability of the study, the data were examined by two field experts and the reliability coefficient was calculated as 87%. According to the findings, pre-service teachers stated that they found themselves successful for various reasons, mostly in multiple-choice question types. As the type of question they find unsuccessful, it is seen that the filling-in-the-blank question types stand out for different reasons.
Bu araştırma, fen bilimleri öğretmen adaylarının, lisans seviyesindeki biyoloji sınavlarında kullanılan soru türlerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul’da bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan ve en az iki dönem biyoloji dersi almış olan 60 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak, açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına, yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile bu görüşme formundaki sorular yöneltilmiş, alınan cevapların analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın güvenirliliğini sağlamak için veriler iki alan uzmanı tarafından incelenmiş ve güvenirlik katsayısı %87 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adayları, en fazla çoktan seçmeli soru türlerinde, çeşitli nedenler ile kendilerini başarılı bulduklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin kendilerini farklı gerekçelerden ötürü boşluk doldurma soru türlerinde başarısız buldukları ön plana çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 4 |