Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Sanal Sınıf Yönetimi Yeterlikleri

Year 2021, Volume: 19 Issue: 3, 49 - 68, 24.09.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.875435

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sanal sınıf yönetimi yeterliklerini belirlemektir. Araştırma genel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Kırklareli ili merkez ve ilçelerinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 329 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri, Can ve Gündüz (2021) tarafından geliştirilen "Öğretmenlerin Sanal Sınıf Yönetimi Yeterliği Ölçeği" yardımıyla toplanmıştır. Ölçek 5’li likert tipinde ve 24 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin alt boyutları “öğrencilerle ilişkiler”, “sanal sınıf içi etkinlikler” ve “sanal sınıf yönetimi"dir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin çoğunluğu sanal sınıf deneyimine sahip değildir. Öğretmenler, ölçeğin tüm alt boyutlarında sanal sınıf yönetimi konusunda kendilerini yeterli görmektedir. Kadın öğretmenlerin “sanal sınıf içi etkinlikleri” yönetme yeterlikleri erkek öğretmenlere göre istatistiksel açıdan anlamlı derecede daha yüksektir. Daha önce sanal sınıf deneyimi olan öğretmenlerin “Öğretmenlerin Sanal Sınıf Yönetimi Yeterliği Ölçeği”, genel ve alt boyut toplam aritmetik ortalamaları, sanal sınıf deneyimi olmayanlardan anlamlı derecede daha yüksektir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin sanal sınıf yönetimi yeterliklerinin genel olarak yüksek düzeyde olduğunu ortaya koymaktadır.

Thanks

iyi çalışmalar dileriz.

References

  • APA. (2020). COVID-19 virtual learning and education: Behavior management. https://www.apa.org/topics/covid-19/education-behavior-management, web adresinden 24 Ocak 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Akçay, S. (2018). Eş zamanlı sanal sınıf ortamının grafik tasarım dersinde kullanımına yönelik bir uygulama ve öğrenci algıları (Gazi Üniversitesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkuş, İ. ve Acar, S. (2017). Eş zamanlı öğrenme ortamlarında karşılaşılan teknik sorunların öğretici ve öğrenen üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 363-376.
  • Albrecht, R. (2003). E-learning in hochschulen die implementierung von e-learning an präsenzhochschulen aus hochschuldidaktischer perspektive. Dissertation.de, www.raineralbrecht.de › Dissertation_albrecht_030723, web adresinden 24.01.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Asim, S., Ponners, P.J., Bartlett, C., Parker, M.A., & Star, R. (2020). Differentiating Instruction: For middle school students in virtual learning environments. The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, 19-30. http://journal.dkg.org/2020/86-3/files/basic-html/page19.html Erişim tarihi: 03.02.2021
  • Atıcı, B. (2004). Sosyal bilgi inşasına dayalı sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Aydın, A. (2017). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Başar, H. (2011). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Beluce, A.C., & Oliveira, K.L.D. (2016). Scale of strategies and motivation for learning in virtual environments. Revista Brasileira de Educação, 21(66), 593-611.
  • Berry, S. (2019). Teaching to connect: Community-building strategies for the virtual classroom. Online Learning Journal, 23(1), 164-183.
  • Bettinger, E.P., Fox, L., Loeb, S., & Taylor, E.S. (2017). Virtual classrooms: How online college courses affect student success. American Economic Review, 107(9), 2855-2875.
  • Bigatel, P. M., Ragan, L. C., Kennan, S., May, J., & Redmond, B,.F.(2012). The identification of competencies for online teaching success. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(1), 59-77. https://eric.ed.gov/?id=EJ971040, web adresinden 03.02.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Bilgiç, H.G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. AUAd, 1(3), 26-50.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, E. (2020a). Sanal sınıf yönetimi: İlkeler, uygulamalar ve öneriler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 251-295.
  • Can, E. (2020b). Coranavirüs pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(2), 11-53.
  • Ceylan, M. (2020). Sanal sınıfların yönetimi. İçinde, Dilruba Kürüm Yapıcıoğlu (Edt.) Pandemi Döneminde Eğitim (ss. 295-352). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Clark, R.C., & Kwinn, A. (2007). The new virtual classroom: Evidence based guidelines for synchronous learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Çakıroğlu, Ü. (2014). Evaluating students’ perspectives about virtual classrooms with regard to seven principles of good practice. South African Journal of Education, 34(2), 1-19.
  • Dikmenli, Y. ve Ünaldı Eser, Ü. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve sanal sınıfa dönük öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 2(2), 326-347.
  • Dumont, G., & Raggo, P. (2018). Faculty perspectives about distance teaching in the virtual classroom. Journal of Nonprofit Education and Leadership, 8(1), 41-61.
  • Erden, M. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Erten, P. (2019). Opinions of preservice ınformation technologies teachers on virtual classroom and ımplementations. Batman University Journal of Life Sciences, 9(2), 236-252.
  • Fan, J., & Zhi, L. (2020). Design and ımplementation of virtual ımmersive classroom in big data environment. The 15th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE 2020), pp.430-432. August 18-20, 2020. Online
  • Franklin, H., & Harrington, I. (2019). A review into effective classroom management and strategies for student engagement: Teacher and student roles in today’s classrooms. Journal of Education and Training Studies, 7(12), 1-12.
  • Gedera, D.S.P. (2014). Students’ experiences of learning in a virtual classroom. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 10(4), 93-101.
  • Karaman, S., Aydemir, M., Küçük, S., & Yıldırım, G. (2013). Virtual classroom participants’ views for effective synchronous education process. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 14(1), 290-301.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, S. (2011). Sanal sınıf yönetiminde görev alacak öğretim elemanlarının eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, S. ve Ağaoğlu, E. (2013). Opinions of instructors related to the physical layout dimension of virtual classroom management. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), Special Issue, 2(1), 1342-1350.
  • Kırmacı, Ö. ve Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eş zamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276-291.
  • Kingma, B., & Keefe, S. (2006). An Analysis of the Virtual Classroom: Does Size Matter? Do Residencies Make a Difference? Should You Hire That Instructional Designer? Journal of Education for Library and Information Science, Spring, 2006, 47(2), 127-143.
  • Li, S-C., Hsu, C-K., Chang, M., & Heh, J.S.(1999). Competency-based training virtual classroom for vocational training on www. Tamkang Journal of Science and Engineering, 2(3), 119-131.
  • Liu, Y. (2015). Design and application of a virtual classroom system in major courses in ındustrial arts. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 10(5), 40-44.
  • Liu, Z.Y., Lomovtseva, N., & Korobeynikova, E. (2020). Online learning platforms: Reconstructing modern higher education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(13), 4-21.
  • Lugrin, J-L., Latoschik, M.E., Habel, M., Roth, D., Seufert, C., & Grafe, S. (2016). Breaking bad behaviors: A new tool for learning classroom management using virtual reality. Front. ICT, 3(26), https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fict.2016.00026/full Erişim tarihi: 24.01.2021
  • Martin, F., Parker, M.A., & Ndoye, A. (2011). Measuring success in a synchronous virtual classroom. Student satisfaction and learning outcomes in E-Learning: An ıntroduction to empirical research. Edt (Sean B. Eom., & J.B. Arbaugh), USA: IGI Global.
  • Martin, J. (2019). Building relationships and increasing engagement in the virtual classroom: Practical tools for the online instructor. Journal of Educators Online, 16(1), 1-8.
  • Martin, F., & Parker, M.A. (2014). Use of synchronous virtual classrooms: Why, Who, and How? MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(2), 192-210.
  • McGarr, O. (2020). The use of virtual simulations in teacher education to develop pre-service teachers’ behaviour and classroom management skills: Implications for reflective practice. Journal of Education for Teaching, 46(1), 159-169.
  • Milliken, K. (2019). The implementation of online classroom management professional development for beginning teachers. Doctoral Thesis, Abilene Christian University, Texas, US. Digital Commons @ ACU, Electronic Theses and Dissertations. Paper 177.
  • Mills, J. (1996). Virtual classroom management and communicative writing pedagogy. Paper presented at the European Writing Conferences, pp:1-19. Barcelona, Spain, October 23-25.
  • Rufai, M.M., Alebiosu, S.O., & Adeakin, O.A.S. (2015). Conceptual model for virtual classroom management. International Journal of Computer Science, Engineering and Information Technology (IJCSEIT), 5(1), 27-32.
  • Stern, B.S. (2004). A comparison of online and face-to-face instruction in an undergraduate foundations of American education course. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(2), 196-213.
  • Şad, S.N. ve Yokuş, G. (2017). Eğitimin teknolojik temelleri. İçinde, Gülay Ekici (Edt.). Eğitime Giriş (ss.339-376). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Willmann, R., Zebedin, G., & Miksche, D. (2020). Technical setup of an inverted virtual classroom. 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 931-936. 27–30 April, 2020, Porto, Portugal.
  • Winther, J.G. (1999). Real issues in the virtual classroom. The French Review, 73(2), 252-264.
  • Yaşlıca, E. (2020). Sanal sınıf ortamında etkileşimli öğretim materyalinin başarıya ve tutuma etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 39-56.
  • Yılmazsoy, B., Özdinç, F. ve Kahraman, M. (2018). Sanal sınıf ortamında sınıf yönetimine yönelik öğrenci görüşleri: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 8(3), 513-525.

Teachers’ Virtual Classroom Management Competences

Year 2021, Volume: 19 Issue: 3, 49 - 68, 24.09.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.875435

Abstract

The aim of this research is to determine teachers’ virtual classroom management competences. The research is designed in general survey model. The population of the research consists of teachers working in the center and districts of Kırklareli province in the 2020-2021 academic year. The sample of the study consists of 329 teachers. The data of research was gathered with “the scale of teachers’ virtual classroom management competences” developed by Can and Gündüz (2021). The scale is in 5-point Likert type and consists of 24 items. The sub-dimensions of the scale are "relations with students", "virtual classroom activities" and "virtual classroom management". According to the findings of research, most of teachers do not have virtual classroom experience. Teachers consider themselves competent in regard to virtual classroom management in all sub-dimensions of the scale. Female teachers' competences to manage "virtual classroom activities" is significantly higher than male teachers’. Relating to “the scale of teachers’ virtual classroom management competences”, general and sub-dimension total arithmetic averages of teachers having virtual classroom experience previously are significantly higher than those not having. The results of research put forward that teachers' virtual classroom management competences are generally at high level.

References

  • APA. (2020). COVID-19 virtual learning and education: Behavior management. https://www.apa.org/topics/covid-19/education-behavior-management, web adresinden 24 Ocak 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Akçay, S. (2018). Eş zamanlı sanal sınıf ortamının grafik tasarım dersinde kullanımına yönelik bir uygulama ve öğrenci algıları (Gazi Üniversitesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkuş, İ. ve Acar, S. (2017). Eş zamanlı öğrenme ortamlarında karşılaşılan teknik sorunların öğretici ve öğrenen üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 363-376.
  • Albrecht, R. (2003). E-learning in hochschulen die implementierung von e-learning an präsenzhochschulen aus hochschuldidaktischer perspektive. Dissertation.de, www.raineralbrecht.de › Dissertation_albrecht_030723, web adresinden 24.01.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Asim, S., Ponners, P.J., Bartlett, C., Parker, M.A., & Star, R. (2020). Differentiating Instruction: For middle school students in virtual learning environments. The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, 19-30. http://journal.dkg.org/2020/86-3/files/basic-html/page19.html Erişim tarihi: 03.02.2021
  • Atıcı, B. (2004). Sosyal bilgi inşasına dayalı sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Aydın, A. (2017). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Başar, H. (2011). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Beluce, A.C., & Oliveira, K.L.D. (2016). Scale of strategies and motivation for learning in virtual environments. Revista Brasileira de Educação, 21(66), 593-611.
  • Berry, S. (2019). Teaching to connect: Community-building strategies for the virtual classroom. Online Learning Journal, 23(1), 164-183.
  • Bettinger, E.P., Fox, L., Loeb, S., & Taylor, E.S. (2017). Virtual classrooms: How online college courses affect student success. American Economic Review, 107(9), 2855-2875.
  • Bigatel, P. M., Ragan, L. C., Kennan, S., May, J., & Redmond, B,.F.(2012). The identification of competencies for online teaching success. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(1), 59-77. https://eric.ed.gov/?id=EJ971040, web adresinden 03.02.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Bilgiç, H.G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. AUAd, 1(3), 26-50.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, E. (2020a). Sanal sınıf yönetimi: İlkeler, uygulamalar ve öneriler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 251-295.
  • Can, E. (2020b). Coranavirüs pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(2), 11-53.
  • Ceylan, M. (2020). Sanal sınıfların yönetimi. İçinde, Dilruba Kürüm Yapıcıoğlu (Edt.) Pandemi Döneminde Eğitim (ss. 295-352). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Clark, R.C., & Kwinn, A. (2007). The new virtual classroom: Evidence based guidelines for synchronous learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Çakıroğlu, Ü. (2014). Evaluating students’ perspectives about virtual classrooms with regard to seven principles of good practice. South African Journal of Education, 34(2), 1-19.
  • Dikmenli, Y. ve Ünaldı Eser, Ü. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve sanal sınıfa dönük öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 2(2), 326-347.
  • Dumont, G., & Raggo, P. (2018). Faculty perspectives about distance teaching in the virtual classroom. Journal of Nonprofit Education and Leadership, 8(1), 41-61.
  • Erden, M. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Erten, P. (2019). Opinions of preservice ınformation technologies teachers on virtual classroom and ımplementations. Batman University Journal of Life Sciences, 9(2), 236-252.
  • Fan, J., & Zhi, L. (2020). Design and ımplementation of virtual ımmersive classroom in big data environment. The 15th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE 2020), pp.430-432. August 18-20, 2020. Online
  • Franklin, H., & Harrington, I. (2019). A review into effective classroom management and strategies for student engagement: Teacher and student roles in today’s classrooms. Journal of Education and Training Studies, 7(12), 1-12.
  • Gedera, D.S.P. (2014). Students’ experiences of learning in a virtual classroom. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 10(4), 93-101.
  • Karaman, S., Aydemir, M., Küçük, S., & Yıldırım, G. (2013). Virtual classroom participants’ views for effective synchronous education process. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 14(1), 290-301.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, S. (2011). Sanal sınıf yönetiminde görev alacak öğretim elemanlarının eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, S. ve Ağaoğlu, E. (2013). Opinions of instructors related to the physical layout dimension of virtual classroom management. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), Special Issue, 2(1), 1342-1350.
  • Kırmacı, Ö. ve Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eş zamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276-291.
  • Kingma, B., & Keefe, S. (2006). An Analysis of the Virtual Classroom: Does Size Matter? Do Residencies Make a Difference? Should You Hire That Instructional Designer? Journal of Education for Library and Information Science, Spring, 2006, 47(2), 127-143.
  • Li, S-C., Hsu, C-K., Chang, M., & Heh, J.S.(1999). Competency-based training virtual classroom for vocational training on www. Tamkang Journal of Science and Engineering, 2(3), 119-131.
  • Liu, Y. (2015). Design and application of a virtual classroom system in major courses in ındustrial arts. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 10(5), 40-44.
  • Liu, Z.Y., Lomovtseva, N., & Korobeynikova, E. (2020). Online learning platforms: Reconstructing modern higher education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(13), 4-21.
  • Lugrin, J-L., Latoschik, M.E., Habel, M., Roth, D., Seufert, C., & Grafe, S. (2016). Breaking bad behaviors: A new tool for learning classroom management using virtual reality. Front. ICT, 3(26), https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fict.2016.00026/full Erişim tarihi: 24.01.2021
  • Martin, F., Parker, M.A., & Ndoye, A. (2011). Measuring success in a synchronous virtual classroom. Student satisfaction and learning outcomes in E-Learning: An ıntroduction to empirical research. Edt (Sean B. Eom., & J.B. Arbaugh), USA: IGI Global.
  • Martin, J. (2019). Building relationships and increasing engagement in the virtual classroom: Practical tools for the online instructor. Journal of Educators Online, 16(1), 1-8.
  • Martin, F., & Parker, M.A. (2014). Use of synchronous virtual classrooms: Why, Who, and How? MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(2), 192-210.
  • McGarr, O. (2020). The use of virtual simulations in teacher education to develop pre-service teachers’ behaviour and classroom management skills: Implications for reflective practice. Journal of Education for Teaching, 46(1), 159-169.
  • Milliken, K. (2019). The implementation of online classroom management professional development for beginning teachers. Doctoral Thesis, Abilene Christian University, Texas, US. Digital Commons @ ACU, Electronic Theses and Dissertations. Paper 177.
  • Mills, J. (1996). Virtual classroom management and communicative writing pedagogy. Paper presented at the European Writing Conferences, pp:1-19. Barcelona, Spain, October 23-25.
  • Rufai, M.M., Alebiosu, S.O., & Adeakin, O.A.S. (2015). Conceptual model for virtual classroom management. International Journal of Computer Science, Engineering and Information Technology (IJCSEIT), 5(1), 27-32.
  • Stern, B.S. (2004). A comparison of online and face-to-face instruction in an undergraduate foundations of American education course. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(2), 196-213.
  • Şad, S.N. ve Yokuş, G. (2017). Eğitimin teknolojik temelleri. İçinde, Gülay Ekici (Edt.). Eğitime Giriş (ss.339-376). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Willmann, R., Zebedin, G., & Miksche, D. (2020). Technical setup of an inverted virtual classroom. 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 931-936. 27–30 April, 2020, Porto, Portugal.
  • Winther, J.G. (1999). Real issues in the virtual classroom. The French Review, 73(2), 252-264.
  • Yaşlıca, E. (2020). Sanal sınıf ortamında etkileşimli öğretim materyalinin başarıya ve tutuma etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 39-56.
  • Yılmazsoy, B., Özdinç, F. ve Kahraman, M. (2018). Sanal sınıf ortamında sınıf yönetimine yönelik öğrenci görüşleri: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 8(3), 513-525.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Beşeri Bilimler Sayısı
Authors

Ertuğ Can 0000-0002-0885-9042

Yüksel Gündüz 0000-0002-4710-8444

Publication Date September 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Can, E., & Gündüz, Y. (2021). Öğretmenlerin Sanal Sınıf Yönetimi Yeterlikleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 49-68. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.875435