This study was carried out within the framework of determining the professional future expectations of university students after graduation. In this context, it was carried out by applying the vocational career expectation scale to the students of Manisa Celal Bayar University Gördes Vocational School with the convenience sampling method. In the study, first of all, factor analysis was performed, and then independent sample t-test and ANOVA test analyzes were applied in order to examine whether there was a difference between demographic variables and vocational expectations. As a result of the study, while the professional expectations of the students who answered the questionnaire did not differ significantly according to the class, department, age, region of residence and monthly income of the family; Looking at the gender variable, it was concluded that female students' occupational emotional expectation levels for the future were higher than male students. In this direction, the potential of students can be revealed by organizing courses and seminars where they can realize their own knowledge and skills about the department they are studying and related fields so that they can look to the future with more hope. In addition, necessary measures should be taken to eliminate the uncertainties experienced by students in their future expectations and all kinds of resources they need during their university education should be provided.
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin mezuniyet sonrası mesleki gelecek beklentilerinin belirlenmesi çerçevesinde hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda kolayda örnekleme yöntemi ile Manisa Celal Bayar Üniversitesi Gördes Meslek Yüksekokulu öğrencilerine mesleki kariyer beklenti ölçeği uygulanmıştır. Çalışmada öncelikle faktör analizi yapılmış ve demografik değişkenler ile mesleki beklentiler arasında farklılık olup olmadığının incelenebilmesi amacıyla bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testi analizleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda ankete cevap veren öğrencilerin mesleki beklentileri sınıf, bölüm, yaş, yaşanılan bölge ve ailenin aylık gelirine göre anlamlı farklılık göstermez iken; cinsiyet değişkenine göre bakıldığında kız öğrencilerin geleceğe yönelik mesleki duygusal beklenti düzeylerinin erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin geleceğe daha umutla bakabilmeleri için okudukları bölüm ve ilgili alanlara yönelik kendi bilgi ve becerilerinin farkına varabilecekleri kurs ve seminerler düzenlenerek sahip oldukları potansiyel ortaya çıkarılabilir. Ayrıca öğrencilerin gelecek beklentilerinde yaşadıkları belirsizliklerin giderilmesi için gerekli önlemler alınmalı ve üniversite eğitimleri boyunca ihtiyaç duydukları her türlü kaynak sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 20 Issue: 3 |