Yıl 2023,
Cilt: 21 Sayı: 2, 199 - 218, 24.06.2023
Oğuz Dilmaç
,
Pınar Karabacak
Kaynakça
- Agranovich, Y., Amirova, A., Ageyeva, L., Lebedeva, L., Aldibekova, S., & Uaidullakyzy, E. (2019). The Formation of self-organizational skills of student’s academic activity on the basis of ‘time management’ technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(22), pp. 95–110. DOI:10.3991/ijet.v14i22.11755
- Andersen, L. (2014). Visual-spatial ability: Important in STEM, ignored in gifted education. Roeper Review, 36, 114–121. DOI:10.1080/02783193.2014.884198
- Artut, K. (2010). Güzel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri, sanat eğitiminde özel öğretim yöntemlerine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aydın, İ. ve Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve sanat ekseninde farklı yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4, 53-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/33016/316297 adresinden 29.07.2022 tarihinde erişilmiştir
- Aykaç, V. (2010). Güzel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri, sanat eğitiminde aktif öğrenmeye dayalı proje destekli çoklu zekanın kullanılması. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bassey, A. B., & Akpan, R. W. (2020). State-of-the-art in teaching of fine and applied arts in colleges of education in Nigeria.African Educational Research Journal, 9(3): 648-654. DOI: 10.30918/AERJ.93.20.001
- Blanco-Herrera, J. A. (2017). Mining creativity: Video Game Creativity Learning Effects, (Master Thesis), ). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No. 10258370).
- Bereczki, E. O., & Kárpáti, A. (2021). Technology-enhanced creativity: A multiple case study of digital technology-integration expert teachers’ beliefs and practices. Thinking Skills and Creativity, 39(100), 791. DOI:10.1016/j.tsc.2021.100791
- Clements, D. H. (1986). Effects of Logo and CAI environments on cognition and creativity. Journal of Educational Psychology, 78(4), 309–318. DOI: 10.1037/0022-0663.78.4.309
- Cowan, D.A. (2007). Artistic undertones of humanistic leadership education. J. Manag. Education. 31, 156–180. DOI: 10.1177/10525629052850
- Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
- Çelik, Z.(2011). İlköğretim müfredatında ambalaj atıklarının geri dönüşümü eğitiminin yeri ve ilköğretim kurumlarındaki geri dönüşüm uygulamalarının araştırılması (İstanbul il örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Çevre Mühendisliği Programı, İstanbul.
- Dilmaç, O., & Dilmaç, S. (2022). Tasarım eğitiminde uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirilen akran değerlendirmesinin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Sanat Vizyon, 28(48), 43-50. DOI: 10.54614/ArtVis.2022.1034113
- Dilmaç, S. (2020). Students’ opinions about the distance education to art and design courses in the pandemic process. World Journal of Education,10(3), 113-126. DOI:10.5430/wje.v10n3p113
- Donnelly, R. & Maguire, T. (2021). Building digital capacity for higher education teachers: Recognising professional development throught national peer triad digital badge ecosystem. Eur. J. Open Distance E-Learn. 23, 1–19. DOI: 10.2478/eurodl-2020-0007
- Douglas, A. & Coessens, K. (2012). Experiential knowledge and improvisation: Variations on movement, motion, emotion. Art Des.Commun. High. Educ.10, 179–198. DOI: 10.1386/adch.10.2.179_1
- Erden, S. N. (2017). Yeni nesillere yeni öğretim yöntemleri: Z kuşağının öğrenme stilleri ve yükseköğrenim için öneriler. International Journal of Academic Value Studies, 3(12), 249-257. DOI:10.23929/javs.329
- Erdem, M., Meriç, E. & Meriç, A. (2019). Evaluation of environmental awareness of primary school students in terms of various variables. Journal of STEAM Education,2(1), 21-38. DOI:10.38089/ekuad.2022.102
- Elwell, J.S. (2020). Religion and the digital arts. Schöningh: Brill Res. Fleischmann, K. (2021). Hands-on versus virtual: Reshaping the design classroom with blended learning .Arts Humanit. High. Educ. 20, 87–112. DOI: 10.1177/1474022220906393
- Haroutounian, J. (2017). Artistic ways of knowing in gifted education: Encouraging every student to think like an artist. Roeper Rev. 39, 44–58. DOI:10.1080/02783193.2016.1247397
- Kerr, D. S., & Murthy, U. S. (2004). Divergent and convergent idea generation in teams: A comparison of computer-mediated and face-to-face communication. Group Decision and Negotiation, 13(4), 381–399. DOI:10.1023/B:GRUP.0000042960.38411.52
- Lee, M. K. (2015). Effects of mobile phone-based app learning compared to computer-based web learning on nursing students: pilot randomized controlled trial. Healthcare İnformatics Research, 21(2), 125-133. DOI:10.4258/hir.2015.21.2.125
- Lee, M. R., & Chen, T. T. (2015). Digital creativity: Research themes and framework. Computers in Human Behavior, 42, 12–19. DOI:10.1016/j.chb.2014.04.001
- Liu, M., Pang, W., & Guo, J. (2022). A Meta-analysis of the Effect of Multimedia Technology on Creative Performance. Educ Inf Technol 27, 8603–8630. DOI:10.1007/s10639-022-10981-1
The Effect of Using Digital Drawing Programs in Secondary Education Visual Arts Class on Students' Environmental Attitudes and Creativity
Yıl 2023,
Cilt: 21 Sayı: 2, 199 - 218, 24.06.2023
Oğuz Dilmaç
,
Pınar Karabacak
Öz
This study was carried out in order to determine the effect of the implementation of the basic design principles and elements of the secondary school 10th grade students taking the visual arts course using digital drawing programs on their environmental perception and creativity. By using the qualitative research method, the students were given the opportunity to investigate their views in depth. The study group in the research consists of students studying in the 10th grade and taking the Visual Arts course in the spring semester of 2021-2022 at Halide Gencer Vocational and Technical Anatolian High School in the district of Menemen. In the research, a semi-structured interview form consisting of 12 questions was used and analyzed. In the light of the findings obtained as a result of this research; They stated that the environmental sensitivity of the students increased, and it had positive effects on their creative thinking skills.
Anahtar Kelimeler
Art Education
Kaynakça
- Agranovich, Y., Amirova, A., Ageyeva, L., Lebedeva, L., Aldibekova, S., & Uaidullakyzy, E. (2019). The Formation of self-organizational skills of student’s academic activity on the basis of ‘time management’ technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(22), pp. 95–110. DOI:10.3991/ijet.v14i22.11755
- Andersen, L. (2014). Visual-spatial ability: Important in STEM, ignored in gifted education. Roeper Review, 36, 114–121. DOI:10.1080/02783193.2014.884198
- Artut, K. (2010). Güzel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri, sanat eğitiminde özel öğretim yöntemlerine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aydın, İ. ve Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve sanat ekseninde farklı yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4, 53-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/33016/316297 adresinden 29.07.2022 tarihinde erişilmiştir
- Aykaç, V. (2010). Güzel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri, sanat eğitiminde aktif öğrenmeye dayalı proje destekli çoklu zekanın kullanılması. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bassey, A. B., & Akpan, R. W. (2020). State-of-the-art in teaching of fine and applied arts in colleges of education in Nigeria.African Educational Research Journal, 9(3): 648-654. DOI: 10.30918/AERJ.93.20.001
- Blanco-Herrera, J. A. (2017). Mining creativity: Video Game Creativity Learning Effects, (Master Thesis), ). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No. 10258370).
- Bereczki, E. O., & Kárpáti, A. (2021). Technology-enhanced creativity: A multiple case study of digital technology-integration expert teachers’ beliefs and practices. Thinking Skills and Creativity, 39(100), 791. DOI:10.1016/j.tsc.2021.100791
- Clements, D. H. (1986). Effects of Logo and CAI environments on cognition and creativity. Journal of Educational Psychology, 78(4), 309–318. DOI: 10.1037/0022-0663.78.4.309
- Cowan, D.A. (2007). Artistic undertones of humanistic leadership education. J. Manag. Education. 31, 156–180. DOI: 10.1177/10525629052850
- Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
- Çelik, Z.(2011). İlköğretim müfredatında ambalaj atıklarının geri dönüşümü eğitiminin yeri ve ilköğretim kurumlarındaki geri dönüşüm uygulamalarının araştırılması (İstanbul il örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Çevre Mühendisliği Programı, İstanbul.
- Dilmaç, O., & Dilmaç, S. (2022). Tasarım eğitiminde uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirilen akran değerlendirmesinin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Sanat Vizyon, 28(48), 43-50. DOI: 10.54614/ArtVis.2022.1034113
- Dilmaç, S. (2020). Students’ opinions about the distance education to art and design courses in the pandemic process. World Journal of Education,10(3), 113-126. DOI:10.5430/wje.v10n3p113
- Donnelly, R. & Maguire, T. (2021). Building digital capacity for higher education teachers: Recognising professional development throught national peer triad digital badge ecosystem. Eur. J. Open Distance E-Learn. 23, 1–19. DOI: 10.2478/eurodl-2020-0007
- Douglas, A. & Coessens, K. (2012). Experiential knowledge and improvisation: Variations on movement, motion, emotion. Art Des.Commun. High. Educ.10, 179–198. DOI: 10.1386/adch.10.2.179_1
- Erden, S. N. (2017). Yeni nesillere yeni öğretim yöntemleri: Z kuşağının öğrenme stilleri ve yükseköğrenim için öneriler. International Journal of Academic Value Studies, 3(12), 249-257. DOI:10.23929/javs.329
- Erdem, M., Meriç, E. & Meriç, A. (2019). Evaluation of environmental awareness of primary school students in terms of various variables. Journal of STEAM Education,2(1), 21-38. DOI:10.38089/ekuad.2022.102
- Elwell, J.S. (2020). Religion and the digital arts. Schöningh: Brill Res. Fleischmann, K. (2021). Hands-on versus virtual: Reshaping the design classroom with blended learning .Arts Humanit. High. Educ. 20, 87–112. DOI: 10.1177/1474022220906393
- Haroutounian, J. (2017). Artistic ways of knowing in gifted education: Encouraging every student to think like an artist. Roeper Rev. 39, 44–58. DOI:10.1080/02783193.2016.1247397
- Kerr, D. S., & Murthy, U. S. (2004). Divergent and convergent idea generation in teams: A comparison of computer-mediated and face-to-face communication. Group Decision and Negotiation, 13(4), 381–399. DOI:10.1023/B:GRUP.0000042960.38411.52
- Lee, M. K. (2015). Effects of mobile phone-based app learning compared to computer-based web learning on nursing students: pilot randomized controlled trial. Healthcare İnformatics Research, 21(2), 125-133. DOI:10.4258/hir.2015.21.2.125
- Lee, M. R., & Chen, T. T. (2015). Digital creativity: Research themes and framework. Computers in Human Behavior, 42, 12–19. DOI:10.1016/j.chb.2014.04.001
- Liu, M., Pang, W., & Guo, J. (2022). A Meta-analysis of the Effect of Multimedia Technology on Creative Performance. Educ Inf Technol 27, 8603–8630. DOI:10.1007/s10639-022-10981-1
Ortaöğretim Görsel Sanatlar Dersinde Dijital Çizim Programları Kullanımının Öğrencilerin Çevresel Tutum ve Yaratıcılıklarına Etkisi
Yıl 2023,
Cilt: 21 Sayı: 2, 199 - 218, 24.06.2023
Oğuz Dilmaç
,
Pınar Karabacak
Öz
Bu araştırma görsel sanatlar dersini alan ortaöğretim 10. Sınıf öğrencilerinin temel tasarım ilke ve elemanları ünitesindeki uygulamalarını dijital çizim programları kullanarak gerçekleştirmelerinin çevresel algı ve yaratıcılıklarına olan etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak öğrencilerin görüşlerini derinlemesine araştırabilme imkânı sağlanmıştır. Araştırmada çalışma grubunu, Menemen ilçesine bağlı Halide Gencer Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde, 2021-2022 bahar yarıyılında 10. Sınıfta öğrenim gören ve Görsel Sanatlar dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada 12 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, analizleri yapılmıştır. Lise düzeyi görsel sanatlar dersi alan bir grup öğrenci üzerinde yapılan araştırmada öğrencilere uygulama yapabilecekleri basit düzeyde dijital çizim programları kullandırılmış, bu sayede öğrenmiş oldukları temel tasarım bilgilerini uygulamaları sağlanmıştır. Bu araştırma sonucu elde edilen bulgular ışığında; öğrencilerin çevresel duyarlılıklarının arttığı ve yaratıcı düşünme becerilerine olumlu etkileri olduğunu ifade etmişlerdir.
Kaynakça
- Agranovich, Y., Amirova, A., Ageyeva, L., Lebedeva, L., Aldibekova, S., & Uaidullakyzy, E. (2019). The Formation of self-organizational skills of student’s academic activity on the basis of ‘time management’ technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(22), pp. 95–110. DOI:10.3991/ijet.v14i22.11755
- Andersen, L. (2014). Visual-spatial ability: Important in STEM, ignored in gifted education. Roeper Review, 36, 114–121. DOI:10.1080/02783193.2014.884198
- Artut, K. (2010). Güzel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri, sanat eğitiminde özel öğretim yöntemlerine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aydın, İ. ve Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve sanat ekseninde farklı yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4, 53-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/33016/316297 adresinden 29.07.2022 tarihinde erişilmiştir
- Aykaç, V. (2010). Güzel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri, sanat eğitiminde aktif öğrenmeye dayalı proje destekli çoklu zekanın kullanılması. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bassey, A. B., & Akpan, R. W. (2020). State-of-the-art in teaching of fine and applied arts in colleges of education in Nigeria.African Educational Research Journal, 9(3): 648-654. DOI: 10.30918/AERJ.93.20.001
- Blanco-Herrera, J. A. (2017). Mining creativity: Video Game Creativity Learning Effects, (Master Thesis), ). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No. 10258370).
- Bereczki, E. O., & Kárpáti, A. (2021). Technology-enhanced creativity: A multiple case study of digital technology-integration expert teachers’ beliefs and practices. Thinking Skills and Creativity, 39(100), 791. DOI:10.1016/j.tsc.2021.100791
- Clements, D. H. (1986). Effects of Logo and CAI environments on cognition and creativity. Journal of Educational Psychology, 78(4), 309–318. DOI: 10.1037/0022-0663.78.4.309
- Cowan, D.A. (2007). Artistic undertones of humanistic leadership education. J. Manag. Education. 31, 156–180. DOI: 10.1177/10525629052850
- Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
- Çelik, Z.(2011). İlköğretim müfredatında ambalaj atıklarının geri dönüşümü eğitiminin yeri ve ilköğretim kurumlarındaki geri dönüşüm uygulamalarının araştırılması (İstanbul il örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Çevre Mühendisliği Programı, İstanbul.
- Dilmaç, O., & Dilmaç, S. (2022). Tasarım eğitiminde uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirilen akran değerlendirmesinin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Sanat Vizyon, 28(48), 43-50. DOI: 10.54614/ArtVis.2022.1034113
- Dilmaç, S. (2020). Students’ opinions about the distance education to art and design courses in the pandemic process. World Journal of Education,10(3), 113-126. DOI:10.5430/wje.v10n3p113
- Donnelly, R. & Maguire, T. (2021). Building digital capacity for higher education teachers: Recognising professional development throught national peer triad digital badge ecosystem. Eur. J. Open Distance E-Learn. 23, 1–19. DOI: 10.2478/eurodl-2020-0007
- Douglas, A. & Coessens, K. (2012). Experiential knowledge and improvisation: Variations on movement, motion, emotion. Art Des.Commun. High. Educ.10, 179–198. DOI: 10.1386/adch.10.2.179_1
- Erden, S. N. (2017). Yeni nesillere yeni öğretim yöntemleri: Z kuşağının öğrenme stilleri ve yükseköğrenim için öneriler. International Journal of Academic Value Studies, 3(12), 249-257. DOI:10.23929/javs.329
- Erdem, M., Meriç, E. & Meriç, A. (2019). Evaluation of environmental awareness of primary school students in terms of various variables. Journal of STEAM Education,2(1), 21-38. DOI:10.38089/ekuad.2022.102
- Elwell, J.S. (2020). Religion and the digital arts. Schöningh: Brill Res. Fleischmann, K. (2021). Hands-on versus virtual: Reshaping the design classroom with blended learning .Arts Humanit. High. Educ. 20, 87–112. DOI: 10.1177/1474022220906393
- Haroutounian, J. (2017). Artistic ways of knowing in gifted education: Encouraging every student to think like an artist. Roeper Rev. 39, 44–58. DOI:10.1080/02783193.2016.1247397
- Kerr, D. S., & Murthy, U. S. (2004). Divergent and convergent idea generation in teams: A comparison of computer-mediated and face-to-face communication. Group Decision and Negotiation, 13(4), 381–399. DOI:10.1023/B:GRUP.0000042960.38411.52
- Lee, M. K. (2015). Effects of mobile phone-based app learning compared to computer-based web learning on nursing students: pilot randomized controlled trial. Healthcare İnformatics Research, 21(2), 125-133. DOI:10.4258/hir.2015.21.2.125
- Lee, M. R., & Chen, T. T. (2015). Digital creativity: Research themes and framework. Computers in Human Behavior, 42, 12–19. DOI:10.1016/j.chb.2014.04.001
- Liu, M., Pang, W., & Guo, J. (2022). A Meta-analysis of the Effect of Multimedia Technology on Creative Performance. Educ Inf Technol 27, 8603–8630. DOI:10.1007/s10639-022-10981-1