Bu çalışmanın amacı, Web of Science (WoS) veri tabanında, bilimsel sorgulama konusunda yayımlanan makaleleri bibliyometrik göstergeler açısından incelemek olarak belirlenmiştir. Bibliyometrik analiz tekniği kullanılan araştırmanın örneklemini “Scientific inquiry” kelimesi ile aranan makale türündeki 926 çalışma oluşturmaktadır. Verilerin analizinde MS Excel ve VOSviewer programından yararlanılmıştır. Bu analizlerden elde edilen veriler tablolar ve bibliyometrik ağlar kullanılarak sunulmuştur. Yapılan analizler sonucunda, bilimsel sorgulama konusunda en fazla makalenin 2020 yılında yayımlandığı belirlenmiştir. Bilimsel sorgulama konusunda en sık kullanılan anahtar kelimenin “scientific inquiry” olduğu tespit edilmiştir. Bilimsel sorgulama konusunda en etkin olan derginin “Science Education” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bilimsel sorgulama konusunda yapılan çalışmalarda dil olarak “İngilizce”nin ön plana çıktığı ve ülke olarak “ABD”nin bilimsel sorgulama konusunda aktif bir şekilde çalıştığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the articles published on scientific inquiry in the Web of Science (WoS) database in terms of bibliometric indicators. The sample of the research using the
bibliometric analysis technique consists of 926 studies in the type of article searched with the word “Scientific inquiry”. MS Excel and VOSviewer programs were used to analyze the data. The data
obtained from this analysis are presented with tables and bibliometric maps. As a result of the analysis, it was determined that most articles on scientific inquiry were published in 2020. It has
been determined that the most frequently used keyword in scientific inquiry is “scientific inquiry”. It has been concluded that the most effective journal in scientific inquiry is “Science Education”.
In addition, it has been determined that “English” comes to the fore as a language in studies conducted on scientific inquiry and that the “USA” as a country works actively in scientific inquiry.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology and Social Studies of Science and Technology, Educational Sociology, Sociological Methodology and Research Methods |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | January 10, 2024 |
Acceptance Date | April 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 22 Issue: 2 |