Araştırmada müzik öğretmenliği programı keman eğitimi derslerinde öğrencilerin geleneksel Türk sanat müziği (GTSM) makamlarına ait eserleri mikrotonal aralıklarıyla seslendirebilme durumlarının ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaçla keman eğitiminde GTSM makamlarını içeren bir eğitim programı oluşturulmuştur. Eğitim sonucu öğrencilerin performans gelişimlerini tespit etmek amacıyla ‘tek gruplu ön test ve son test deneysel desen’ kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen deney grubu, 2020-2021 bahar yarıyılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 8 öğrenciden oluşmuştur. Haftada 1 ders saati 10 hafta süren eğitimde, eğitim öncesi ve sonrası anlamlı farklar Wilcoxon testi ile sınanmıştır. Çalışma grubu öğrencilerinin, makamsal eserlerin kullanılabilirliğine ait görüşlerine yönelik nitel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilerek, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda hicaz, hüseyni ve rast makamlarına yönelik verilen eğitimin tüm ölçüt becerilerde son test puanlarının, ön test puanlarına göre anlamlı olarak yüksek olduğu görülmüştür.
The aim of the research was to reveal the ability of students in the violin education courses of the music teacher training program to perform the works of traditional Turkish classical music (GTSM) with microintervals. For this purpose, a training program that includes GTSM maqam music in violin education has been created. A single-group pre-test and post-test experimental design was used to determine the students’ performance developments after the training. The experimental group, determined by the purposeful sampling method, consisted of 8 students studying at Bursa Uludag University Music Education Department in the 2020-2021 spring semester. Significant differences in the training, which lasted 10 weeks, were tested with the Wilcoxon test. Qualitative data regarding the opinions of the study group students about the usability of maqam music in violin training were obtained with a semi-structured interview form developed by the researcher and analyzed by content analysis. The results of the research showed that the post-test scores of the training given to the Hicaz, Hüseyni and Rast maqams were significantly higher than the pre-test scores in all criterion skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Music |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | January 25, 2024 |
Acceptance Date | April 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 22 Issue: 2 |