With the rapid development of communication
technologies, the world is able to reach almost all worlds almost instantly and
live. The fact that the public diplomacy actors keep pace with today's
technology makes them an important power of states. Operating public diplomacy
by using large sports organizations that people are most interested in and
following is one of the priorities of many developed and developing countries. Sportive
success has taken its place as an element of soft power in the international
relations literature for the last 20 years and sports has become an important
factor in the formation of countries' international image. In the light of this
information, the aim of this study is to examine the effect of the sport as an
instrument of the public diplomacy on the image of the Turkey. In this context,
the Image Scale developed by Gök (2016) was applied to 394 people including
sports managers, international referees, sports writers and sportsmen and
coaches in various sports branches of international sports organizations. The questionnaires
were analyzed and the results were evaluated. In conclusion, it appears that
while persons participated in the survey express positive opinion about the
image of Turkey in the view of sports facilities, the successfully hosting of
international sports organizations, the possessive of the rich cultural
heritages in sport field; it has been seen as a country image that sport
culture and sport sciences have been able to not reach to an adequate level and
it is left behind at technology level in sport field.
İletişim teknolojilerinin hızla
gelişmesi ile dünya üzerinde yaşanan her olaya tüm dünya neredeyse anında ve
canlı olarak kolayca ulaşabilmektedir. Kamu diplomasi
aktörlerinin de günümüz teknolojisine ayak uydurmaları onları devletlerin
önemli bir gücü haline getirmektedir. İnsanların
en çok ilgi duyduğu ve takip ettiği büyük spor organizasyonlarını kullanarak kamu
diplomasisi uygulamalarını yürütmek birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkenin
öncelikleri arasına girmiştir. Sportif başarı, son 20 yıldır uluslararası
ilişkiler literatüründe yumuşak güç unsuru olarak yerini almış ve spor,
ülkelerin uluslararası alandaki imajlarının oluşumunda önemli bir etken olmaya
başlamıştır. Bu bilgiler doğrultusunda bu çalışmanın amacı, sporun kamu
diplomasisi aracı olarak Türkiye’nin imajına etkisini incelemektir. Bu kapsamda
uluslararası spor organizasyonlarında
yer almış spor yöneticileri, uluslararası hakemler, spor yazarlarını ile
çeşitli branşlarda milli takımlarda yer almış veya almakta olan sporcuları ve
antrenörleri kapsayan 394 kişiye Gök (2016) tarafından geliştirilen İmaj Ölçeği
uygulanmıştır. Uygulanan ölçek analiz edilmiş ve sonuçları değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak araştırmaya katılan kişiler, Türkiye’nin ülke imajı
olarak tesisleşme, uluslararası organizasyonları başarıyla düzenleme, spor
alanında zengin bir kültürel mirasa sahip olma ifadelerinde daha olumlu görüş
bildirirken, spor kültürünün, spor biliminin yeterli düzeyde oluşmadığı ve spor
alanında teknolojinin geri kaldığı bir ülke imajının olduğunu belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | September 18, 2018 |
Acceptance Date | December 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 2 |